Senyor de la guerra Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Apple brukte 501 millioner dollar på markedsføring i fjor. Edit: Fjernet meget feil info. Endret 23. mai 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Det er jo ikke noe galt med Mac som sådan, ytelsesmessig og med tanke på stabilitet er de veldig bra. Det jeg ikke liker med Apple's foretningside er at alt de lager er proprietært. Ikke engang Microsoft har en så streng policy selv om de også har prøvd til tider. Mac OS er bygd på en unix standard og er i prinsippet ganske likt Linux som f.eks Ubuntu bygger på. Forskjellen mellom de to er at man kan lage alle de programmene man vil til Linux mens Mac Os er låst til programmer som Apple godkjenner. Baktanken fra Apple er jo selvfølgelig å tjene mest mulig penger, og å gjøre brukerne avhengig av Apple som leverandør. Fra en som har jobbet veldig mye med Unix/Linux opp gjennom åra så synes jeg ikke noe om en slik strategi, og kunne vel ønsket at folk tenkte gjennom hvilke effekter deres valg av datateknologi gjør med utviklingen av forskjellige fremtidige datateknologier. Lenke til kommentar
Tildaa Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Nettopp, det er jo derfor vi på media vil ha mac! Og jeg er ikke den eneste, det er snakk om ei hel klasse. Det kan kanskje være litt negativt ja, men det tror jeg skal greie meg med, så lenge jeg får et bilde/video/html redigeringsprogram jeg og får spilt musikk så er jeg fornøyd + en data som fungerer. Men en ting jeg lurer på. Jeg kom over denne siden her : http://www.ubuntu.com/getubuntu/download Om jeg laster ned dette og fikser det, vil jeg få en bedre maskin da? Eller vil dataen fortsatt være den samme? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 http://www.youtube.com/watch?v=0-22EpQOm8c&feature=related Ikke mitt synspunkt, bare morsomt. Nettopp, det er jo derfor vi på media vil ha mac! Og jeg er ikke den eneste, det er snakk om ei hel klasse. Det kan kanskje være litt negativt ja, men det tror jeg skal greie meg med, så lenge jeg får et bilde/video/html redigeringsprogram jeg og får spilt musikk så er jeg fornøyd + en data som fungerer. Men en ting jeg lurer på. Jeg kom over denne siden her : http://www.ubuntu.com/getubuntu/download Om jeg laster ned dette og fikser det, vil jeg få en bedre maskin da? Eller vil dataen fortsatt være den samme? Mye bedre Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Fant denne: http://www.youtube.com/watch?v=iEAGmBRC1dc Denne viser faktisk hva jeg mener, blir utrolig frustret av mac. Må bruke flere finge for å høyreklikke, ting forsvinner hele tiden, og det er nesten umulig å bla seg frem til enkelte mapper ol. Mac er absolutt ikke noe for dem som faktisk allerede har litt greie på ting. Endret 23. mai 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Tildaa Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 http://www.youtube.com/watch?v=0-22EpQOm8c&feature=related Ikke mitt synspunkt, bare morsomt. Mye bedre Hahahah! Okai, da skal jeg fikse det når jeg kommer hjem igjen... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Kanskje en ide å gjøre dette til tråd som omhandler topic, og ikke mac vs pc. Slik jeg ser det koster mac som skal yte mer i innkjøp enn pc, elitebook er normalt meget bra, men jeg har en følelse at Hp'en deres er BID maskiner, slik at de er bestilt med visse speks, og ikke den normale som selges på markedet, eller? Uansett - min personlige mening er at dere får nesten ti stille og holde ut, eller finne ut hva som er galt med maskinparken i dag. Det like så godt være softwaren dere må bruke, eller nettlinjer hvis dere må kobles til servertjenester e.l. Å få en mac bare fordi andre har det er greit nok det - men jeg antar skolen deres har flere elever enn dere, og at dere skal påspanderes vesentlig dyrere pc'er på bekostning av det andre elever må leve med, eller andre ting på skolen ser jeg ikke noe poeng i. Men det er min oppfatning. Vi MÅ bruke skole-leie PC'en. Slutt på å bruke egne gitt.. Det er kanskje fordi de som først kjøper mac aldri vil gå tilbake til PC, de føler at de er bedre og x antall andre bra ting. Dessuten har lærerene våre mac, og de har brukt dem i mange år, og vet hvor gode de er. Dessuten yter mac bedre i de tingene vi driver med. Jeg har mac og pc - så spar meg for kommentaren. PC greier Photshop like bra som mac, tilsvarende med redigering i min erfaring. Skulle jeg få utnyttet mac på photshop måtte jeg opp i CS5 før den taklet 64 bit, noe CS4 greide på PC fint. Har du mac? hvis ja; da kan forklare spesifikt hva som er bedre. Har du IKKE mac, så er det du babler nå kopi av hva andre mener uten egentlig å vite noe selv. kanskje en ide å er be IT finne ut hvorfor dere har så store problemer som du beskriver? 4 Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Det er jo ikke noe galt med Mac som sådan, ytelsesmessig og med tanke på stabilitet er de veldig bra. Det jeg ikke liker med Apple's foretningside er at alt de lager er proprietært. Ikke engang Microsoft har en så streng policy selv om de også har prøvd til tider. Mac OS er bygd på en unix standard og er i prinsippet ganske likt Linux som f.eks Ubuntu bygger på. Forskjellen mellom de to er at man kan lage alle de programmene man vil til Linux mens Mac Os er låst til programmer som Apple godkjenner. Baktanken fra Apple er jo selvfølgelig å tjene mest mulig penger, og å gjøre brukerne avhengig av Apple som leverandør. Fra en som har jobbet veldig mye med Unix/Linux opp gjennom åra så synes jeg ikke noe om en slik strategi, og kunne vel ønsket at folk tenkte gjennom hvilke effekter deres valg av datateknologi gjør med utviklingen av forskjellige fremtidige datateknologier. Og hadde du jobbet mye med Unix/linux opp gjennom årene så hadde du vist at det du nettop skrev er bare en hel mengde sprøyt. Alle som vil kan lage programmer til Mac og Apple tviner ingen gjennom noen som helst godkjenning før de får lov til å lansere software til OSX. Det er kun på Iphone/Ipod/Ipad de har den begrensningen, og mye av tanken bak det er for å være sikre på at de appene som kommer i App storen gjør det de sier de skal og ikke noe annet. Lenke til kommentar
Tildaa Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Det virker ikke som om dere skjønner problemet vårt. Vi har hatt flere i klassen som har lånt mac i de tilfeller at dataen deres har vært på IKT. Meningene demmers er at mac er raskere, og yter bedre programmene vi bruker. Jeg har prøvd mac selv, men kanskje ikke så mye, men jeg merket hvor fort Mac''en reagerte i forhold til PC. Har dere gått på media med den PC'en vi har? Her er IGJEN noen av de problemene vi har hatt: - Vi setter PC'en i dvale, og når vi skal slå den på igjen vil ikke PC'en på, så vi må slå den helt av. - Den hekter seg så vi må slå den manuelt av. - Dataen blir kjempevarm - Dataen er treg - Adobe-programmene blir treg etter en stund. - Batteriet faller ut(Skjedd hos 3 stk.) - Adobe programmene klikker og fungerer ikke. Dette er det ei i klassen som bruker privat-mac sine problemer i løpet av et år: - Safari har lukket seg - Noe har falt av på dataen. Det er mulig at dette egentlig er en bra maskin, men den yter ikke bra nok for det vi driver med. Dessuten går det ut over læring og undervisning. Ja, jeg er nok klar over at vi må slite ut med denne PC'en i 2 år til, men jeg trenger fortsatt tips i hvordan vi kan legge ut dette for fylkeskommunen at vi ikke liker PC'en vi har blitt utdelt. Endret 24. mai 2010 av Tildaa Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) At Mac er mere stabil har ikke noe med hardware og gjøre men OS'et. Legg inn Linux på pc'ene og du har en like stabil plattform som Mac, de vil yte bedre også. Nok for at linux er bedre som operativsystem, men helt ubrukelig sammenlignet med mac og windows for alle som bruker adobe sine programmer. Ang elite-bookene høres det ut som om problemet ligger mer hos it-avdelinga som ikke har satt opp software ordentlig, enn hos pcene (unntatt at batteriene skulle falle ut) EDIT: morsom observasjon, samtlige jeg kjenner som har skaffet mac har angret og gått tilbake til windows etter maks et år. Endret 24. mai 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Tildaa Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Hmm, godt mulig det, men nå har det seg slik at vi er ikke den eneste skolen som har klaget på dataen. "Naboskolen" har også problemer med dataen sin. Nå har vi annen data en alle andre linjer, men har hørt de også klage. Lenke til kommentar
martita Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Går også MK og vi har noen elendige HPer. I starten hadde vi alle Vista og PCene funket fram til vi trengte å bruke flere Adobe-programmer om gangen. Vi har de samme problemene som Tildaa har nevnt over, i tillegg til noen problemer med nettet. Det kobler inn og ut akurat når det vil (spesielt hvis vi trenger det!). Noen i klassen har etterhvert fått oppdatert til windows 7 og eneste forskjellen er at PCen er litt raskere. og en ting til: i starten/før skoleåret leste jeg at alle MK-elever skulle få en PC med større ytelse enn de på de andre linjene fordi vi trenger det til alle programmene; men det har ikke skjedd. Vi har de samme elendige PCene som alle andre. Lenke til kommentar
Tildaa Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Går også MK og vi har noen elendige HPer. I starten hadde vi alle Vista og PCene funket fram til vi trengte å bruke flere Adobe-programmer om gangen. Vi har de samme problemene som Tildaa har nevnt over, i tillegg til noen problemer med nettet. Det kobler inn og ut akurat når det vil (spesielt hvis vi trenger det!). Noen i klassen har etterhvert fått oppdatert til windows 7 og eneste forskjellen er at PCen er litt raskere. og en ting til: i starten/før skoleåret leste jeg at alle MK-elever skulle få en PC med større ytelse enn de på de andre linjene fordi vi trenger det til alle programmene; men det har ikke skjedd. Vi har de samme elendige PCene som alle andre. ENDELIG noen som skjønner problemet mitt, og som dessverre må oppleve dette selv! Hva hjelper det med bedre ytelse når den ikke yter godt nok? Men Martita, har det blitt mindre problemer med PC'ene med de med windows 7 eller er de bare blitt raskere? og hvilken HP maskin har dere? Har dere samme PC som de andre linjene? Det burde jo ikke dere få når dere er blitt lovet en bedre maskin! Endret 24. mai 2010 av Tildaa Lenke til kommentar
martita Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Tror vi har en HP Compaq 6530b Det hjelper ikke stort med bedre ytelse når den ikke er god nok nei.. Det har blitt litt mindre problemer etter jeg fikk windows 7, og nettverksproblemet(med at nettet hopper inn og ut sm det vil, antagligvis pga nettverkskortet) har kommet tilbake igjen nå. Så det hjalp med windows 7 en stund i det minste. og ja vi har akkurat de samme PCene som de andre linjene, noe som virker ganske rart. Lærernes tips er bare å lukke alle andre programmer når vi jobber med Adobeprogrammene Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Merkelig hvordan skolepcer alltid er dårligere enn andre pcer med samme spesifikasjoner (ja har opplevd fenomenet selv), pcer med høy spec, men bedriten ytelse i praksis. Noen tanker om hva slikt kommer av? 2 Lenke til kommentar
kehax Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Virker som om dere trenger en teknikker som kan splitte PCene for rengjøring og påføring av kjølepasta på CPU og GPU. Bytte ut de sure diskene til 7200 rpm disker er sikkert heller ingen dum ide. En ren installasjon av OS, BIOS oppdatering og rykende ferske drivere. Får dere gjort alt dette så skal jeg vedde for at de PCene der takler brasene like godt som en Mac. Lenke til kommentar
martita Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Virker som om dere trenger en teknikker som kan splitte PCene for rengjøring og påføring av kjølepasta på CPU og GPU. Bytte ut de sure diskene til 7200 rpm disker er sikkert heller ingen dum ide. En ren installasjon av OS, BIOS oppdatering og rykende ferske drivere. Får dere gjort alt dette så skal jeg vedde for at de PCene der takler brasene like godt som en Mac. Trengs nok en tekniker til det ja! det der skjønte jeg 0 av men så har eg da aldri prøvd å sett meg inn i ka som jør at en PC funka; er nok AT den funka Lenke til kommentar
Tildaa Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Nei, men det vil vel koste en haug med penger? vi er 25 i klassen... Skolen vår har ikke råd med det... Tror jeg... Skolepc'er er vel som regel dårlige fordi fylkeskommunen får tilbud fra de dårligste PC-merkene (I fjor fikk 2mk dell maskin, noen har formatert dataen opptil flere ganger i år) og de er de billigste. Noe jeg syns vi burde få er tilbud mellom leiePC og privat data, noe 2. klassingene fikk. Men vi er påbudt i å bruke skolePC'en. Martita: Det syns jeg er dårlig, dereburde jo få en bedre PC en de andre linjene, ettersom dere driver med programmer som Adobe! Kehax: Hva mener du med "ren innstallasjon av OS" ? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Ren installasjon er formatering og nyinstallasjon av OS(operativsystemet, som kan være windows, mac os, linux) Lenke til kommentar
Tildaa Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Okei. Når jeg fikk tenkt meg om var det noe i den duren jeg tenkte. Men i morgen stikker jeg på IKT uansett for å høre om vi får windows 7 (Det har vært prat på det...) og evt. om jeg kan laste ned Ubuntu. Selv om ikke dette vil hjelpe noe stort for hvordan PC'en vil være. Tror jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå