Anwin Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Etter litt vurderinger vedr. oppgraderinger vs. ferdig Pc har nok valget falt på oppgradering. Ingenting er som friheten til å velge komponeter selv . Jeg bruker pc'en mest til gaming, men ønsker å oppgradere til en Pc som kan holde en god stund fremover. Samtidig ønsker jeg en mer responderende maskin og vil sette opp systemdisken med SSD. Jeg har fra før : Skjerm, Keyboard, mus, PSU ( Chieftec 560 W), Midi Tower Jeg tenker å oppgradere med: Hovedkort, Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 Prossessor, Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 RAM, Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB Skjermkort, XFX GeForce GTX 260 576M 896MB PhysX DVD brenner, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S OS, Windows 7 Home Premium, OEM - 64 bit EN Harddisk (SATA), Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2 Harddisk (SSD), Corsair SSD Reactor Series 2,5" 60GB Leser mye om I7 prossersoren er fin-fin hvis du driver med videoredigering, beregner størelsen på universet eller annen lignende og morsom tallknusing. Dette kommer ikke maskinen til å bli brukt til. Spørsmålet er da om det er fullstendig overkill på en gaming pc med den nye i7 plattformen. På den annen side vil jeg jo tro at det er en fremtidrettet plattform som gjør at Pc'en holder mål et par-tre år fremover (med unntak av kanskje et nytt grafikkort etterhvert). Fint med noen innspill på dette (eller andre valgte komponenter). Endret 23. mai 2010 av Anwin Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hvis du tenker på å oppgradere senere til crossfire eller sette inn ett kort med to gpu'er så vil jeg anbefale en i7. Hvis du derimot ikke har planlagt dette så klarer du deg med en i5 eller endog en amd plattform. Lenke til kommentar
Anwin Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Hvis du tenker på å oppgradere senere til crossfire eller sette inn ett kort med to gpu'er så vil jeg anbefale en i7. Hvis du derimot ikke har planlagt dette så klarer du deg med en i5 eller endog en amd plattform. Tror ikke det blir aktuelt med crossfire. Det kan jo bli aktuellt med to gpu'er på et kort hvis dette blir standaren etterhvert. Det er kanskje ikke noen vits i å spare noen skarve hundrelapper på det. Lenke til kommentar
crabster Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Det skjermkortet var iallefall ikke mye fremtidsrettet. GTX 260 er ganske gammelt nå. Ville gått for Nvidia 470\480, eller Ati 5850, 5870 eller 5990, alt ettersom hva lommeboken sier ja til. Strømforsyningen vil nok holde litt til, alt ettersom hvilket skjermkort du velger, nvidia kortene, og ati 5990 trekker mest strøm. Når det kommer til pris og gaming, så kan nok et AMD oppsett gi deg mer for pengene, samt litt lengre levetid på f.eks hovedkort, siden AMD sin neste prosessor generasjon visstnok skal bli kompatibel med AM3 Lenke til kommentar
Anwin Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Ok. Det ser vel ut som om det kan være vel verdt pengene å bytte grafikkortet til f.eks Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5. Etter hva jeg kan skjønne så er ytelsesøkningen fra GTX 260 verdt en mer kostnad på ca. 900 kr. Når det er sagt så begynner jeg å sprekke litt på det opprinnelig budsjettet (slik det ofte er dessverre ), så en evt. ytterligere oppjustering av grafikkort må nok gå på bekostning av et annet valg på CPU/HK. Greia er vel at jeg hadde sett for meg i7 plattformen denne gangen. Ellers så ser jeg jo at prioriteringen kan være litt skjev med tanke på at dette priumært vil være en Gaming-PC. Lenke til kommentar
DarrenShan Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) skjønner deg godt, i7 ser og er veldig tiltrekkende etter egne erfaringer. det er kanskje taktløst av meg å nevne ssd nå, men jeg synes alle nye pc-er over 10 000 iallfall bør ha det, mye bedre enn ustabile rotasjonsdisker. likevel er det kanskje ikke nødvendig for deg, hdd-en du har valgt er en av de raskeste 7200rpm diskene for tiden. jeg tror i likhet med deg at i7 er fremtidsrettet, ikke bare crossfire mulighetene, men også at fremtidige spill kanskje vil utnytte prosessorkraften bedre, kanskje seks kjerner, noe som vil passe i7 veldig godt, selv om skjermkortet spiller stor rolle. da kommer CF og SLI i bildet igjen. likevel, dette er min menig. jeg ser i likhet med mange at i5 eller am3 oppsett vil gi mye mer for pengene, men slike prosessorer takler ikke tunge oppgaver like bra som i7, som igjen gjør det dårligere på lette oppgaver. Endret 23. mai 2010 av DarrenShan Lenke til kommentar
Anwin Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) I forhold til størrelsen på diskene er jo selvsagt SSD mye dyrere pr. MB enn ordinære rotasjonsdisker. Hvis opplevelsen av oppstart og det å arbeide i windows er halvparten av det jeg leser/hører om vedr. SSD som systemdisk, så er det udiskutabelt et "must" på min nye PC. Litt usikker på optimalisert bruk av SSD siden det prismessig vil være 60-80 GB som er mest vanlig som systemdisk. Jeg er sikker på at bruken varierer, men kapasiteten tilsier at denne ikke er egnet som lagringsdisk. Er det kun OS og spill/programmer som man bruker mest man installerer på denne disken ? Jeg vil nok uansett sette opp en backup løsning som kloner disken fra tid til annen. Endret 23. mai 2010 av Anwin Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Det skjermkortet du har valgt der har kun Direct X 10 support. For en "fremtidsrettet" pc er direct X 11 ganske lurt å ha støtte for. Nye teknologi osv. ATI er tidligere ute med dette nå etter hva jeg har sett Lenke til kommentar
Anwin Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Det skjermkortet du har valgt der har kun Direct X 10 support. For en "fremtidsrettet" pc er direct X 11 ganske lurt å ha støtte for. Nye teknologi osv. ATI er tidligere ute med dette nå etter hva jeg har sett Joda, men jeg anser ikke det som en nødvendighet. Når den tid kommer så ser jeg vel for meg at det er på tide å bytte ut grafikkortet uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå