muchalucha27 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hei, jeg lurer på to ting: Hva skjer hvis man ikke tar eu-kontroll? Hva betyr det at en bil selges som delebil? Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Om du ikke gjennomfører eøs-kontroll til angitt tid, vil du få et brev i posten, med purring om at du må få godkjent den, og en måned ekstra tid til å få gjort det. Om du ikke gjør det innen purringsfristen vil bilen bli bægjert avskilta av statens vegvesen, og om du blir stoppa i en rutinekontroll, vil de avskilte bilen din. Man vil ikke få noen bot, men må betale 1210 kr i avgifter for å få tilbake skiltene, etter at man har eøs-godkjent bilen =). At en bil annonseres som delebil, vil si at den ikke selges som en brukbar bil, men som deledonor til en lik bil. Lenke til kommentar
muchalucha27 Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Takk skal du ha for raskt svar, men hva innebærer det at det er en delebil? Kan den ikke ha skilter osv, eller er det mer som en advarsel? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) At bilen selges som delebil er bare at den ikke selges som en bil, men som en samlig av deler. Ofte selges biler som delebil fordi de trenger en større reparasjon for å være kjørbar som ikke lønner seg i forhold til bilens verdi. Du kan ikke kjøpe en bil som selges som delebil og forvente at den skal være i kjørbar tilstand. Om man f.eks har en gammel bil som på markedet er verdt 10 000kr, og motoren i den totalhavarerer vil man gjerne ikke bruke penger på å reparare den. Da kan man selge den til en lavere pris for at noen andre kan plukke andre deler av den til en annen identisk bil, og så vrake den og få ut vrakpant for den i ettertid. Endret 23. mai 2010 av gxi Lenke til kommentar
muchalucha27 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 At bilen selges som delebil er bare at den ikke selges som en bil, men som en samlig av deler. Ofte selges biler som delebil fordi de trenger en større reparasjon for å være kjørbar som ikke lønner seg i forhold til bilens verdi. Du kan ikke kjøpe en bil som selges som delebil og forvente at den skal være i kjørbar tilstand. Om man f.eks har en gammel bil som på markedet er verdt 10 000kr, og motoren i den totalhavarerer vil man gjerne ikke bruke penger på å reparare den. Da kan man selge den til en lavere pris for at noen andre kan plukke andre deler av den til en annen identisk bil, og så vrake den og få ut vrakpant for den i ettertid. Flott, takk skal du ha Men hvis man fikser bilen til kjørbar tilstand, kan den ha skilter osv.? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Ja, så lenge det ikke har vært uthentet vrakpant for den, noe det nok ikke er. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Det er verdt å nevne at enkelte vrak av mer eksotiske biler, som BWM M3 feks, kan være importert fra utlandet. Disse bilene selges som delebiler for folk som vil bygge om en vanlig 3-serie til M3. Disse bilene er bare momset inn og er derfor ikke bare å fikse opp for skilter. Lenke til kommentar
muchalucha27 Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Takk for gode svar:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå