FuzzFuet Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hallo, har fått en BSOD 2-3 ganger nå mens jeg spiller Bad company 2 i 20-30min, bildet fryser. Trodde det var varme men har skrudd opp viftene og åpna sidedøra, men hjalp tydeligvis ikke. Har overklokka CPU (Core-i7 920 @4Ghz) den har vannkjøling og har hvert stabil i ca 2mnd nå (har stresstesta i 24t også). Skjermkortet (5870) er ikke klokka. Skal prøve de nyeste driverne nå og se om det hjelper.. Problem signature: Problem Event Name: BlueScreen OS Version: 6.1.7600.2.0.0.256.1 Locale ID: 1044 Additional information about the problem: BCCode: 124 BCP1: 0000000000000000 BCP2: FFFFFA80068B6038 BCP3: 0000000000000000 BCP4: 0000000000000000 OS Version: 6_1_7600 Service Pack: 0_0 Product: 256_1 Noen som vet hva som gjør det? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Nå er det jo ikke nødvendigvis sånn at selv om maskinen krasjer pga BC2(eller et hvilket som helst annet program) at det er en hardwarefeil. Noen programmer krasjer maskinen pga at det ikke er helt kompatibelt med den sammensatte hardwaren. Ofte er det med måten programmet adresserer minnet på som gjør dette. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Ja det kan likså godt være det. Installerte nyeste skjermkort driver, men fikk en BSOD 3sek etter jeg begynte å spille Rart dette skal skje bare slik plutselig.. Endret 23. mai 2010 av RamboEinar Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hvis den gjør dette med alle, eller mange spill så ville jeg nok mistenkt minne eller skjermkortfeil. Du bør vel teste med litt mer enn ett spill er tipset mitt. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Som bugcheck koden allerede antyder er dette uten tvil en hardware feil. Det er heller ikke mulig for programmer å krasje maskinen. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Les hva data-doktoren sier: http://www.dinside.no/300513/tilbakevendende-blaaskjerm Årsaken til BDoS: According to Microsoft, bluescreens on NT-based Windows systems are usually caused by poorly-written device drivers or malfunctioning hardware. Jeg tipper at du sliter med driveren til skjermkortet. Jeg tror ikke driverne til 5xxx serien er gode nok ennå. Selv har jeg fått blåskjerm i blant, men det ble bedre med den siste driveren 10.4. http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Les hva data-doktoren sier: http://www.dinside.no/300513/tilbakevendende-blaaskjerm Årsaken til BDoS: According to Microsoft, bluescreens on NT-based Windows systems are usually caused by poorly-written device drivers or malfunctioning hardware. Jeg tipper at du sliter med driveren til skjermkortet. Jeg tror ikke driverne til 5xxx serien er gode nok ennå. Selv har jeg fått blåskjerm i blant, men det ble bedre med den siste driveren 10.4. http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx Nei dette blir jo bare tull, det finnes over 200 forskjellige bugcheck koder som alle skyldes forskjellige ting. Som vi ser ovenfor har han postet at bugcheck koden hans ovenfor er av typen 0x124. Dette er med andre ord snakk om en WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR feil. WHEA er da Windows Hardware Error Architechture som er en arktektur utviklet spesifikt for å rapportere og feilsøke hardware feil. Det blir dermed ekstremt ulogisk å tro at dette skulde skyldes driver feil. Endret 24. mai 2010 av fenderebest Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Les hva data-doktoren sier: http://www.dinside.no/300513/tilbakevendende-blaaskjerm Årsaken til BDoS: According to Microsoft, bluescreens on NT-based Windows systems are usually caused by poorly-written device drivers or malfunctioning hardware. Jeg tipper at du sliter med driveren til skjermkortet. Jeg tror ikke driverne til 5xxx serien er gode nok ennå. Selv har jeg fått blåskjerm i blant, men det ble bedre med den siste driveren 10.4. http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx Nei dette blir jo bare tull, det finnes over 200 forskjellige bugcheck koder som alle skyldes forskjellige ting. Som vi ser ovenfor har han postet at bugcheck koden hans ovenfor er av typen 0x124. Dette er med andre ord snakk om en WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR feil. WHEA er da Windows Hardware Error Architechture som er en arktektur utviklet spesifikt for å rapportere og feilsøke hardware feil. Det blir dermed ekstremt ulogisk å tro at dette skulde skyldes driver feil. Om dette kan hjelpe så fikk jeg tatt bilde av blåskjermen også: Virker som at det er en annen bugcheck kode (101)? Virker som at det kun skjer når jeg spiller BC2, har kjørt både GTA-IV og Just Cause 2 uten problemer. Søkte på den koden på bildet, og leste at det blant annet kunne ha noe å gjøre med nettverkskontroller-driveren. Det kan jo virke logisk siden det er kun BC2 som spiller på nett. Installerte den nyeste driveren jeg fant, men BC2 kresja igjen i dag (fikk spilt 3-4 runder i går uten problemer). Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Denne bugcheck koden 0x101 indikerer rett og slett at en prosessor ikke mottok et klokke-avbrudd innenfor den forventede perioden. Denne feilen kan skyldes feks overklokking av prosessor eller at drivere ikke funger skikkelig. Man må isåfall gå igjennom crash dump filen som du ser blir lagrer til disk for å undersøke dette nøyere. Uansett endrer ikke dette det faktum at du har fått en 0x124 feil fra før av, dette kan aldri skyldes drivere så det er rett og slett ikke rimelig å anta at det er drivere som er problemet. Det er snakk om en hardware feil, enten en fysisk defekt eller at det ikke er konfigurert korrekt. Om du har overklokket vil jeg si det er rimelig å prøve ut systemet når det er normalklokket. Endret 24. mai 2010 av fenderebest Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Denne bugcheck koden 0x101 indikerer rett og slett at en prosessor ikke mottok et klokke-avbrudd innenfor den forventede perioden. Denne feilen kan skyldes feks overklokking av prosessor eller at drivere ikke funger skikkelig. Man må isåfall gå igjennom crash dump filen som du ser blir lagrer til disk for å undersøke dette nøyere. Uansett endrer ikke dette det faktum at du har fått en 0x124 feil fra før av, dette kan aldri skyldes drivere så det er rett og slett ikke rimelig å anta at det er drivere som er problemet. Det er snakk om en hardware feil, enten en fysisk defekt eller at det ikke er konfigurert korrekt. Om du har overklokket vil jeg si det er rimelig å prøve ut systemet når det er normalklokket. Sånn jeg oppfatter det, så trenger ikke coden 0X124 bety bare en eneste ting, nemlig en maskinvare feil. Selv på W7 sitt eget forum, så foreslår man, som en av flere ting, å oppgradere alle drivere. Står under punkt 3. http://www.sevenforums.com/crash-lockup-debug-how/35349-2-int-stop-0x124-what-means-what-try.html Uansett bør man prøve forskjellige løsninger, selv om det til slutt skulle vise seg å være en maskinvarefeil. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Det står no også først og fremst at man skal sjekke at ingenting er overklokket Uten å kunne feilsøke minnet kan man egentlig ikke garantere noe som helst. Men all skikkelig feilsøking foregå slik at man undersøker det mest sannsynlige årsaken først. Spesielt i kombinasjon med en 0x101 feil. Om man kommer til en situasjon der man kan si at problemet skyldes enten A eller B der A har en 99% sannsynlighet mens B har en 1% sannsynlighet så undersøker man bestandig problem A først. Det å tippe på at problemet kan skyldes drivere uten noe mer å gå på blir ganske enkelt tåpelig. For å unngå tipping er detfor den beste fremgangsmåten å feilsøke dump filene fra krasjen. Eventuelt kan du legge ved dumpfilene på forumet slik at andre kan gå gjennom disse selv. Endret 24. mai 2010 av fenderebest Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg kjører med en overklokka PC, og har hatt lignende problemer som TS. Det løste seg med den siste skjermdriveren til ATI. Tror neppe det skader maskina å prøve med driver oppdateringer, som en av flere ting. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 For å unngå tipping er detfor den beste fremgangsmåten å feilsøke dump filene fra krasjen. Eventuelt kan du legge ved dumpfilene på forumet slik at andre kan gå gjennom disse selv. Hvor ligge de? Lenke til kommentar
Kjell-arne Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 For å unngå tipping er detfor den beste fremgangsmåten å feilsøke dump filene fra krasjen. Eventuelt kan du legge ved dumpfilene på forumet slik at andre kan gå gjennom disse selv. Hvor ligge de? C:\Windows\Minidump. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Krasjdumpene i minidump format ligger innunder C:\windows\minidump\ (Gitt at C:\ er det volumet der du installerte Windows.) Du har ganske sikkert flere filer, du kan zippe dem og legge ved alle. Minidump filer er små og inneholder relativt lite informasjon, så er ofte ikke så mye å få ut av de. De inneholder dog et "bilde" av minnet idet systemet krasjet og inneholder en del informasjon som kan være interessant. Det gir vertfall en bedre beskrivelse av hva som skjedde idet maskinen krasjet men jeg skal ikke garantere at de vil nødvendigvis peke direkte til problemet. Edit: Slått på målstreken gitt Endret 24. mai 2010 av fenderebest Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Her er i hvertfall minidump filene Minidump.rar Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Vel, ikke så mye å få ut av disse minidump filene bortsett fra at de virker som de er gyldige. (Altså ikke falske positive) Og at det er snakk om en feil registrert av MCA. (MCA er en arkitektur som er laget for at prosessoren skal kunne melde ifra til operativsystemet når det er noe galt.) Med andre ord er det prosessoren som registrer feilen ikke OS'et, enda en ting som gjør feil i drivere til en lite sannsynlig årsak. Uansett det ser fremdeles ut som en hardware-feil i mine øyne. Og rådet forblir det samme: forsøk å kjør spillet med en normalt klokket prosessor og se om problemet vedvarer. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Vel, ikke så mye å få ut av disse minidump filene bortsett fra at de virker som de er gyldige. (Altså ikke falske positive) Og at det er snakk om en feil registrert av MCA. (MCA er en arkitektur som er laget for at prosessoren skal kunne melde ifra til operativsystemet når det er noe galt.) Med andre ord er det prosessoren som registrer feilen ikke OS'et, enda en ting som gjør feil i drivere til en lite sannsynlig årsak. Uansett det ser fremdeles ut som en hardware-feil i mine øyne. Og rådet forblir det samme: forsøk å kjør spillet med en normalt klokket prosessor og se om problemet vedvarer. Ok, takk for infoen Jeg justerte litt ned på klokken istad (~30mhz), og har ikke hatt kræsj igjen enda. Mulig det hadde funket å økt volten til CPU et hakk også, er ikke mangel på kjøling. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Han skriver det egentlig ovenfor OS Version: 6_1_7600 Mao Windows 7. Du får nå prøve deg frem med å klokke den ned til en "sikker" konfigurasjon, og se om det kjører stabilt. Kan jo ofte ta litt tid før krasjen inntreffer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå