Gå til innhold

Red Dead Redemption på Ps3 eller Xbox?

63 stemmer

1. 1. Ps3 eller Xbox

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Skal kjøpe meg Red Dead Redemption, men skal jeg kjøpe det på Xbox eller ps3. Leste noe om at ps3 får eksklusivt innhold.. Men Xbox ikke gjør dette, men Xboxèn har bedre grafikk en ps3, men dette er vist ikke mulig å se. Leste dette her:

"Rockstars nye storspill (som får svært god kritikk) lanseres på PS3 og Xbox 360 nå førstkommende fredag. Har du begge konsollene, men usikker på hvilken versjon du skal velge kan dette være nyttig informasjon: Xbox 360-utgaven kjører i 720p med 2x kantutjevning, mens PS3-utgaven kun kjører i 640p uten kantutjevning."

"Synes du innhold er viktigere enn litt bedre grafikk (som ikke er mulig å se?) velger du PS3-utgaven da denne har eksklusivt innhold man ikke finner i 360-utgaven. "

Noen som kan bekrefte/avbekrefte at ps3 får eksklusivt innhold, osv?

Endret av lasse958
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er forskjellen mellom 360 og PS3 versjonen, er at 360'en kjører i 720p oppløsning, mens PS3'en er begrenset til 644p (640x1152). PS3'en kjører også uten AA (Anti-Aliasing), er ikke helt sikker på hva det er, men mener å huske at det ikke betyr så mye.

I den sammenligningen du ga link til, Lasse958, er forskjellen at det er dagtid på 360'en og nattestid på PS3. Spillet har jo en slags "klokke" som styrer natt og dag. (Som GTA4)

Har sett en litt bedre sammenligning, det ENESTE man kunne se forskjell på er bakken (det er noe man går på, ofte i form av grus. lol). Den var mye mer detaljert på 360, mens mye mer ensfarget og ensformig.

Personlig synes eg grusen og ørkenen så bedre ut på PS3, 360'en så litt for detaljert ut...

Her er sammenligningen, en veldig god sammenligning faktisk:

Om du ser på den siste sammenligningen (fra ca. 1:06) ser man det eg mener om grusen/ørken sanden.

Grunnen til at 360'en tåler høyere texture kvalitet og oppløsning er at Sony har sperret grafikk kortet til PS3'en på halv ytelse på alle spill utenom noen PS3 eksklusive spill som Uncharted 2.

Håper dette hjalp litt... har slitt litt med valget selv, mest fordi de fleste "kjente" innen online spillmiljøet spiller på 360.

Eg kommer til å kjøpe til PS3, bruker ikke 360'en min lenger.

Lenke til kommentar

Det som er forskjellen mellom 360 og PS3 versjonen, er at 360'en kjører i 720p oppløsning, mens PS3'en er begrenset til 644p (640x1152). PS3'en kjører også uten AA (Anti-Aliasing), er ikke helt sikker på hva det er, men mener å huske at det ikke betyr så mye.

Avhengig av spillet og personen kan det bety ganske mye. PS3 versjonen kjører dog med quincunx AA, noe som forklarer hvorfor PS3 versjonen ser mer uskarpt ut.

Har sett en litt bedre sammenligning, det ENESTE man kunne se forskjell på er bakken (det er noe man går på, ofte i form av grus. lol). Den var mye mer detaljert på 360, mens mye mer ensfarget og ensformig.

Her er et eksempel som viser en del forskjeller, bl.a at Xbox360 versjonen renderer flere objekter/modeller.

Xbox360:

http://ded.zenblue.net/360_RDR_arrows.jpg

PS3:

http://pds20.egloos.com/pds/201005/19/09/a0037809_4bf356bdbd11c.jpg

Her er sammenligningen, en veldig god sammenligning faktisk:

Youtube skalerer ned videoen for å passe i video avspilleren, noe som skjuler en del defekter som aliasing. Samme videoen som jeg lastet ned fra gametrailers.com er komprimert godt på vei ihjel.

Grunnen til at 360'en tåler høyere texture kvalitet og oppløsning er at Sony har sperret grafikk kortet til PS3'en på halv ytelse på alle spill utenom noen PS3 eksklusive spill som Uncharted 2.

Det stemmer ikke. En godt mulig grunn for at Xbox360 versjonen ser bedre ut er grafikk/spill motoren er mer tilrettelagt mot styrkene til Xbox360, f.eks ekstremt eDRAM båndbredde bruk, raskere data streaming med 12xDVD, noe mer tilgjengelig minne, Xbox360 sin unified minne der å splitte og rearrangere dataene i PS3 sine 2 minne pooler med sine forskjellige latency og hastigheter har skapt en del problemer.

Lenke til kommentar
PS3'en kjører også uten AA (Anti-Aliasing), er ikke helt sikker på hva det er, men mener å huske at det ikke betyr så mye.

Kort fortalt:

Med AA = Skarp grafikk med jevne kanter hele veien.

Uten AA = Grafikken blir hakket, spesielt når man ser noe svært nært (en vegg, bakken, folk osv). Det kan virke som om spillet kjører i en lavere oppløsning enn det egentlig gjør sammenlignet med AA-varianten. 2 x AA har lite å si, men 16 x AA merkes helt klart. Aner ikke hvor mye konsollene har.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Kort fortalt:

Med AA = Skarp grafikk med jevne kanter hele veien.

Uten AA = Grafikken blir hakket, spesielt når man ser noe svært nært (en vegg, bakken, folk osv). Det kan virke som om spillet kjører i en lavere oppløsning enn det egentlig gjør sammenlignet med AA-varianten. 2 x AA har lite å si, men 16 x AA merkes helt klart. Aner ikke hvor mye konsollene har.

Aliasing er ikke bare hakkete kanter, men omhandler en rekke ting som moire, texture shimmering, line shimmering og shader aliasing. Xbox360 og PS3 kan kjøre med opptil 4xMSAA, ellers kan de bruke en rekke software metoder som SSAA, edgeAA, MLAA og AAA. Forskjellige metoder virker på en del forskjellige ting og enkelte metoder som quincunx AA (som en del PS3 spill bruker) blurer hele bildet. Et blur filter hjelper dog på alle typer aliasing.

Avhengig av metoden og spillet hjelper 2xAA en del og alt over 4xAA har som regel liten effekt.

Lenke til kommentar

Hmm, sliter veldig med hvilken konsoll jeg skal kjøpe spillet på. Synes Xboxèn ser mye penere ut grafikkmessig.. Men det gjør jo egentlig ps3 også da. Vanskelig valg.. Får ikke Xbox ekstra materiale?

Hva mener folk her inne jeg bør kjøpe spillet på da??

På ps3 sine hjemme sider står det følgende ang dette spillet:

HD-Oppløsning 1080p

http://no.playstation.com/ps3/games/detail/item157569/Red-Dead-Redemption/

Blir spillet hakkete på ps3? Eller blir det mere hakkete på xbox?

Har spilt GTA IV endel på ps3, og der hakker det innimellom..

Endret av lasse958
Lenke til kommentar

Rockstar er nå til dags først og fremst et Xbox 360 studio (trodde ikke det var ukjent for noen), det er klart man kjøper spillene de lager på 360. De utvikler som regel spillene på 360 og porter dem så til PS3. Det kom ut mye informasjon om dette når de holdt på med GTA IV.

Jeg kjøper aldri en dårlig port som RDR er til PS3. Uncharted 2, God of War 3 og en del andre spill har knallgod grafikk på PS3.

Pga. ekstremt dårlig kvalitet på en god del multiplatform spill sitter jeg med 360, PS3 og PC til spillbruk (Samt Wii utenom denne mixen). Heldigvis er det aktører som legger mer arbeid i kvaliteten på multiplattform spill. Dette kjøper jeg til 360 av den årsak.

PS3 - HD-Oppløsning 1080p

Det er ekstremt få spill som er i true 1080p, det meste er bare oppskalering av en vesentlig lavere oppløsning som i tillegg ofte har dårlig porteringsarbeid bak seg. Men det er klart at en veldig dårlig portering er bedre enn at spillet ikke gis ut på plattformen (for noen).

EDIT:

Jeg er også spent på om PC porteringen som garantert vil komme av RDR, som den gjorde med GTA IV, vil ha like mange problemer som sistnevnte på PC.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Før du bestemmer deg for hvilken konsoll du vil kjøpe så bør du også se på hvilke spill som finnes ekslusivt på de 2 konsollene. Det finnes mange veldig gode spill på begge konsoller, så begge er uansett et godt kjøp.

Selv kjøpte jeg meg en PS3 for et par uker siden, og jeg er veldig fornøyd med kjøpet. Har selvsagt skaffet meg alle godbitene som finnes til den, og det er mye bra synes jeg.

Spill som finnes til begge konsollene har jeg inntrykk av at grafikken som regel er et hakk vassere på xbox360 enn den er på ps3, men for meg var ikke dette avgjørende, da jeg syntes at ps3 passet meg best totalt sett.

Hvis jeg kun skal se på Red Dead Redemption (som jeg kommer til å kjøpe til PS3), så må jeg ærlig innrømme at det ser bedre ut i de fleste tilfeller på xbox360 enn på ps3, men jeg kan nesten garantere deg at dette ikke er noe man tenker over når man koser seg under spillingen, for det ser jo tross alt bra ut uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har både xbox 360, ps3 og wii. Så det er sagt. Men det jeg ikke er blitt helt enig med meg selv ennå er om jeg skal kjøpe Red dead redemption på ps3 eller xbox.. Hva mener folk her jeg bør gjøre? Kommer spillet evt til å hakke på xboxèn? eller på ps3èn?

Får xbox også eksklusivt innhold?

Endret av lasse958
Lenke til kommentar

Da står jo saken litt annerledes i og med at du har begge konsollene allerede :)

Jeg har lest en god del anmeldelser, og ingen av dem har nevnt noe som helst om hakking eller problemer. Jeg har også sett at de har Limited Edition til både xbox360 og ps3, så går ut i fra at det er det samme i dem, men det bør du evt sjekke for sikkerhets skyld.

En annen ting som kanskje kan ha noe å si for deg er dersom du har venner med RDR som du vil spille sammen med i multiplayer. Nå har jeg hørt at multiplayer ikke er all verdens pga auto aim, men det ser jo unektelig morsomt ut da, om enn for en liten periode.

Kanskje det kommer noen rapporter om at spillet lagger på en av konsollene senere, men foreløpig har jeg ikke hørt noe om dette. Jeg har en kamerat som spiller det på ps3 og han har ikke meldt om noen problemer enda.

Lenke til kommentar

Okay, har ingen kamerater som er særlig opptatt av spill, så der bør jeg nok ikke forholde meg til noe.. Lurer på å kjøpe det til Xbox, men er det faktisk så stor forskjell på grafikken som det man kan se på div bilder og slikt over her??

Er det noen grunn til at jeg bør kjøpe det på ps3 istedenfor xbox?

Lenke til kommentar

Okay, har ingen kamerater som er særlig opptatt av spill, så der bør jeg nok ikke forholde meg til noe.. Lurer på å kjøpe det til Xbox, men er det faktisk så stor forskjell på grafikken som det man kan se på div bilder og slikt over her??

Er det noen grunn til at jeg bør kjøpe det på ps3 istedenfor xbox?

Jeg satt med samme dilemma som deg og vurderte hvilken konsoll jeg skulle kjøpe det på. Endte opp med PS3 utgaven siden jeg de fleste jeg kjenner har PS3 og multiplayer er halve morroa med Red Dead Redemption.

Jeg var litt usikker på grunn av den "dårlige" porten, men etter å ha spilt det i helgen kan jeg egentlig konkludere med at det er rett og slett ikke noe man legger merke til når man spiller. Grafikken er mer enn god nok :)

Konklusjonen er at du bør kjøpe det til den konsollen du føler for (den som har den kontrolleren du liker best, kanskje?). Du vil uansett bli fornøyd.

Endret av Keinu
Lenke til kommentar

Jeg kjøper aldri en dårlig port som RDR er til PS3. Uncharted 2, God of War 3 og en del andre spill har knallgod grafikk på PS3.

Pga. ekstremt dårlig kvalitet på en god del multiplatform spill sitter jeg med 360, PS3 og PC til spillbruk (Samt Wii utenom denne mixen). Heldigvis er det aktører som legger mer arbeid i kvaliteten på multiplattform spill. Dette kjøper jeg til 360 av den årsak.

Ja det er helt klart en del multiplattform spill der det burde ha bli lagt inn en del mer arbeid i PS3 versjonen eller, i mindre grad, Xbox360 versjonen. Men mtp at konsollene har forskjellige styrker og svakheter mener jeg det er helt forståelig og helt greit at det blir noe forskjeller.

Når det gjelder RDR så vet jeg ikke hvor "feilen" ligger, men for alt det jeg vet er det nærmest så bra det kan være på PS3 mtp at det nok har blitt utviklet først og fremst mot styrkene til Xbox360. Uansett kan man dog ikke forvente grafikk kvaliteten til on-rail spill som Uncharted 2 og God of War 3 i type sandkasse spill som GTA4 og RDR. Selv om jeg skulle likt å se PS3 versjonen av GTA4 der alle bilene var på høyde med bil modellene i GT5 og omgivelsene og folkene på høyde med kvaliteten i Uncharted 2. :)

EDIT:

Jeg er også spent på om PC porteringen som garantert vil komme av RDR, som den gjorde med GTA IV, vil ha like mange problemer som sistnevnte på PC.

PC versjonen hadde dessverre tragisk ytelse og jeg forventer ikke at dem gjør noe særlig mer ut av RDR mtp at PC versjonen av GTA4 solgte bare 10% av konsoll salget. GTA4 til PC hadde ihvertfall en en del grafikk forbedringer, spesielt med høyere res teksturer og mindre aggressiv LOD (om man hadde kraftig nok PC til det). Jeg hatet den ekstreme aggressive LOD'en på Xbox360 versjonen.

Lenke til kommentar

Har til nå spilt over 20 timer på RDR til ps3. Og det er MYE med tanke på at jeg har ikke klart å tatt meg tid til spilling i det hele tatt de siste 2-3 månedene. Anbefaler altså ikke ps3 versjonen, jeg får vondt i øynene og tv'en blir nesten ødelagt av all hakkingen.

Nei fra tull til alvor. Ikke la dere blende av all fanboy skrikingen om hvor elendig ps3 versjonen er. Joda, det er noen forskjeller som vi lett kan plukke ut av bilder og videoer, men gud for ett herlig spill. Spillet ser bra ut og flyter bra, også ps3 versjonen. Har hatt null problemer.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg MistaPi, man må forvente slike forskjeller på enkelte multiplattform titler :). Fifa10 er vel et av de senere spillene jeg husker i farten som hadde så og si lik kvalitet på begge plattformer. BC2 har jeg ikke sjekket ut, men det er mange titler som skal ha stort berøm for å bruke mye tid på spesialisering mot begge plattformer.

Jeg har i dag bestilt 360 LE utgaven og venter den i postkassen om et par dager. Gleder meg stort da flere bekjente også kjøper det å 360 så vi kan spille litt sammen etterhvert. Urge, håper ikke det er meg du kaller fanboy, da bommer man veldig hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...