mollasund Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Regna ut en ligning i går, svaret mitt ble: -2x^2+9x+18 3x^2 Men så sa en kompis at det er mulig å bare trekke ut X'er fra svaret mitt slik at jeg fikk fjernet X i annen: -2x+9x+18 = 3x 7x+18 3x Deretter fjerne en til X: 7+18 3x Final answer: 25 3 Er dette mulig, eller har kompisen min gjort en feil? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Skal det vere brøkar, altso at ditt svar er slik? medan kompisen din påstår at det er det same som 25/3? I so fall prater kompisen din tull. Det svaret vert berre rett om x = 1. Lenke til kommentar
mollasund Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Okei. Tusen takk for svar Lenke til kommentar
DarrenShan Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 for å fjerne X fra en brøk må du dele oppe og nede. du skal dele hele telleren og hele nevnere med X, noe som er vrient her siden du har et ledd uten X i telleren, altså kan du ikke dele 18 på X uten å få en ny brøk oppe. tror kompisen din har misforstått at for å gjøre dette må du dele alle leddene. hvis alle leddene hadde hatt en X, ville det vært mulig å gjøre slik kompisen din sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå