gehe_cheetah Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Hei, jeg føler jeg trenger å oppgradere PCen da den begynner å slite litt for mye med spill. Jeg er ute etter en PC som kan dra de fleste spill med god grafikk. GPU til rundt 3000. Jeg har nå følgende oppsett: - HK: Gigabyte GA-P35-DS3R - PCI Express(1.1) x16 - DDR3 støtte - CPU: Intel Core2Duo CPU E8400 @ 3.00GHz (med tredjeparts kjøler) - RAM: CORSAIR TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 (TWIN2X2048-6400) - GPU: MSI GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 OC - PSU: MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3 - HD: Intel X25-M SSD 80GB 2,5" & 2TB HDD Har da følgende muligheter: 1. Nytt skjermkort, PSU og ram (500W blir for lite regner jeg med, og 2GB ram begynner å bli litt lite for dagens programmer) 2. Helt ny PC Det er selvfølgelig en stor forskjell på å bruke 5000 og 12000++ kr. Men vil jeg tjene noe på beholde den komboen jeg har nå med nytt skjermkort og ram? Vil GPU yte mye dårligere ved PCI Express(1.1)? Hvis 1. Har dere noen skjermkort å anbefale? Har tenkt endel på 5870 e.l. Burde jeg satse på å kjøpe 4 GB DDR3 eller 2GB DDR2? Hvis 2. Får jeg nok forske litt selv. Har dere noen andre tanker så takker jeg for det. Kjører for tiden skjermkortet klonet til en TV og PC-skjerm (1080p og 1680x1050) PC-en blir stort sett brukt til spill og HD-video. Jeg er ingen klokker. Takker på forhånd for hjelp. Endret 23. mai 2010 av gehe_cheetah Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hær har du så du kan finne ram. Corsair minne Står at det støtter DDR2 1066mhz MAX 16gb 4x4gb GPU: GeforceGainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX Radeon: Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PSU: Modulær Corsair HX 650W Corsair TX 650 Minne: Corsair TWIN2X PC8500 DDR2 4GB KIT CL5 Biligst Totalt:4 953,- Frakt ca 300kr Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Det er jo ingen fare med å begynne med et nytt skjermkort og 4GB DDR3 Ram. Disse delene kan du jo ta med deg videre om du ønsker å oppgradere PCen enda mer.. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Det er jo ingen fare med å begynne med et nytt skjermkort og 4GB DDR3 Ram. Disse delene kan du jo ta med deg videre om du ønsker å oppgradere PCen enda mer.. Har forsket litt på DDR3 minne, men finner ingen minnevelger som har DDR3-brikker kompatibelt med HK... Det jeg lurer mest på er hvor mye jeg tjener på å oppgradere kontra ny PC. Penger er ikke problemet. Jeg vil ikke velge å oppgradere hvis det er lite å tjene på det, eller at jeg ikke får utnyttet de nye komponentene fullt ut. Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Problemet er vel heller det at hovedkortet ditt ikke er kompatibelt med DDR3. Link Velg hastighet på ram avhengig av hvilken revision du har. PCI-E 1.1 har halve båndbredden til pci-e 2.0 - vet ikke hvor mye ytelse som går tapt om du plugger inn et 5870 da, men rent teoretisk blir vel det som opprinnelig er et pci-e 2.0 x16 til å kjøre som pci-e 2.0 x8. 500W psu skal ifølge ati holde for ett enkelt 5870 så lenge +12v-rail holder følge. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Problemet er vel heller det at hovedkortet ditt ikke er kompatibelt med DDR3. Link Velg hastighet på ram avhengig av hvilken revision du har. PCI-E 1.1 har halve båndbredden til pci-e 2.0 - vet ikke hvor mye ytelse som går tapt om du plugger inn et 5870 da, men rent teoretisk blir vel det som opprinnelig er et pci-e 2.0 x16 til å kjøre som pci-e 2.0 x8. 500W psu skal ifølge ati holde for ett enkelt 5870 så lenge +12v-rail holder følge. Nei, du har helt rett. Jeg må ha sett på feil HK. Ved å oppgradere ram så blir det jo å kaste pengene ut vinduet eller hva? Hvor lenge tror dere at komboen jeg har nå med nytt skjermkort og mer ram vil vare før den blir utdatert. Har byttet PC annenhvert år ca. frem til nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Det er jo ingen fare med å begynne med et nytt skjermkort og 4GB DDR3 Ram. Disse delene kan du jo ta med deg videre om du ønsker å oppgradere PCen enda mer.. Har forsket litt på DDR3 minne, men finner ingen minnevelger som har DDR3-brikker kompatibelt med HK... Det jeg lurer mest på er hvor mye jeg tjener på å oppgradere kontra ny PC. Penger er ikke problemet. Jeg vil ikke velge å oppgradere hvis det er lite å tjene på det, eller at jeg ikke får utnyttet de nye komponentene fullt ut. Det er ikke mulig å sette ddr3 i ddr2 og omvent. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Det er jo ingen fare med å begynne med et nytt skjermkort og 4GB DDR3 Ram. Disse delene kan du jo ta med deg videre om du ønsker å oppgradere PCen enda mer.. Har forsket litt på DDR3 minne, men finner ingen minnevelger som har DDR3-brikker kompatibelt med HK... Det jeg lurer mest på er hvor mye jeg tjener på å oppgradere kontra ny PC. Penger er ikke problemet. Jeg vil ikke velge å oppgradere hvis det er lite å tjene på det, eller at jeg ikke får utnyttet de nye komponentene fullt ut. Det er ikke mulig å sette ddr3 i ddr2 og omvent. Det vet jeg, men Gigabyte GA-P35C-DS3R støtter begge deler. Så på feil hovedkort som jeg sa... Jeg har GA-P35-DS3R som er nesten det samme. Men uten denne muligheten++. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg har/hadde nesten likt oppsett med deg: Gigabyte p35c-ds3r E6750 @ 3,2 ghz 4x1GB ddr2 corsair etellerannet GF 8800gt OCZ 620W powerstream Det jeg valgte å gjøre var å kjøpe meg et nytt skjermkort: GTX 295 , men så oppdaget jeg at det krevde 46A på 12V, noe som gjorde at jeg kjøpte meg en 1000W Nexus PSU fra abbo.no. Når kortet så var på plass og startet, oppdaget jeg det andre her også har nevnt om PCIe 1.1 vs. 2.0, samt at CPU og RAM ikke akkurat holdt med i svingene lenger. Konklusjonen min så langt er at jeg beholder PSU, som jo takler alt av maskinvare der ute nå og antatt i nærmeste fremtid. Grafikkortet selger jeg igjen og så venter jeg heller med oppgradering av CPU/RAM/GPU til jeg får ånden over meg igjen Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg har/hadde nesten likt oppsett med deg: Gigabyte p35c-ds3r E6750 @ 3,2 ghz 4x1GB ddr2 corsair etellerannet GF 8800gt OCZ 620W powerstream Det jeg valgte å gjøre var å kjøpe meg et nytt skjermkort: GTX 295 , men så oppdaget jeg at det krevde 46A på 12V, noe som gjorde at jeg kjøpte meg en 1000W Nexus PSU fra abbo.no. Når kortet så var på plass og startet, oppdaget jeg det andre her også har nevnt om PCIe 1.1 vs. 2.0, samt at CPU og RAM ikke akkurat holdt med i svingene lenger. Konklusjonen min så langt er at jeg beholder PSU, som jo takler alt av maskinvare der ute nå og antatt i nærmeste fremtid. Grafikkortet selger jeg igjen og så venter jeg heller med oppgradering av CPU/RAM/GPU til jeg får ånden over meg igjen Men når du fikk det igang. Var det en tydelig forskjell i spill? Kunne tenkt meg å spille GTA IV med litt view-distance blant annet... Spiller litt oblivion også og der kommer det virkelig til kort... (med mods riktignok som gjør at det krever litt mer). Battlefield BC2 er ikke noe stort problem. Har sett litt på noe i denne duren. I7 er kanskje litt overkill med tanke på gaming. HK kommer også kanskje til kort. Komplett liste (Hvis linken ikke funker så si ifra...) Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Jeg testet bare ytelsen i just cause 2, og naturligvis fikk jeg bedre fps med det nye kortet, men spilloppleveles ble ikke anderledes. Hadde jeg vært deg ville jeg puttet litt mer penger i en kraftigere PSU, den du har listet har 50A totalt fordelt på 3 12V rails. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 29. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg testet bare ytelsen i just cause 2, og naturligvis fikk jeg bedre fps med det nye kortet, men spilloppleveles ble ikke anderledes. Hadde jeg vært deg ville jeg puttet litt mer penger i en kraftigere PSU, den du har listet har 50A totalt fordelt på 3 12V rails. Denne burde da gjøre susen uten å være overkill for systemet. Basert på single-rail og klarer 62A @ 12V. Komplett Ingen som vet om jeg burde oppgradere eller kjøpe ny PC? Kan jeg tjene noe på å bare oppgradere. Er resten av PC-en for utdatert? Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 Bump Vil som sagt klare å dra GTA IV og Oblivion med mods uten store FPS dips som jeg har nå. Begge meget krevende spill. Spiller helst ved 1680*1050. Må takle kommende spill. Ved å kjøpe mer ram nå så vil ikke disse passe i en ny pc... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå