Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har alle TDI-biler turbo?


Anbefalte innlegg

Har alle biler med TDI (Turbocharged Direct Injection) en turbo? Er litt usikker ettersom det står i navnet "turbocharged", men likevel er det et par slappe biler her jeg kommer fra som visst nok har en tdi-motor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TDI® er navnet på VW sine dieselmotorer, generelt sett. Det er en forkortelse for Turbo Diesel Injection (ikke Turbo Direct Injection). Dette varemerket har blitt brukt på flere generasjoner av dieselmotorer med turbo, så det sier egentlig veldig lite mer enn at det er en dieselmotor produsert av VW.

 

At en motor har turbo er ingen garanti for god ytelse. Det kommer an på hvilken type turbo og hvordan den er programmert. I enkle dieselmotorer kan man egentlig si at turboen bare er der for at motoren skal fungere tilstrekkelig.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Ganske enkelt forklart er det en luftkompressor drevet av en turbin på eksosen. Strømmen av eksos ut fra motoren driver rundt turbinen som er koblet til en felles aksling som driver en kompressor i andre enden. Kompressoren komprimerer luft fra luftinntakettil et høyer trykk som mates inn til motoren. Mer trykk på lufta inn i motoren betyr at motoren kan brenne mer drivstoff, og dermed gi mer effekt. I tillegg vil turboen gjøre at motoren kan jobbe på andre turtall enn den normalt sett ville gjort.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest på min link til Wikipedia, hadde du sett dette ganske fort:

Også kjent som "Pop-off" (selvom dette egentlig er noe helt annet. En sikkerhetsventil som åpner seg når trykket stiger til det den er satt til som man som regel bare finner på løpsbiler) eller "Blow-off". Denne ventilen slipper ut ladeluft når gasspjeldet lukkes etter at turboen har ladet, og gir ofte en karakteristisk blåselyd. Hensikten med dette er å unngå "Surging" (ustabilt flowområde for kompressordelen) "Surging" oppstår når luft som kompressordelen pumper ut blir blokkert og lufta må returnere igjennom kompressordelen for å komme ut. Dette fører til trykksvingninger som vil virke på kompressorhjulet med store aksialkrefter frem og tilbake, og vil føre til tidlig havari av turbolader. Man vil også oppnå raskere respons ved neste gasspådrag da turboen bremses mindre når dumpventilen åpner, og vil i stor grad opprettholde sin hastighet. Dumpventilen åpnes av vakuumet som oppstår bak gasspjeldet når det lukkes. Det er forøvrig vanlig å ettermontere eller skifte ut den originale dumpventilen på gatebiler, mest for lydens skyld. Mange dumpventiler på markedet er utformet for å gi mest mulig lyd. Det er ikke mulig å montere dumpventil på turbodieselmotorer da de har åpent gasspjeld hele tiden. Derimot kan man benytte en elektrisk dumpventil, som ikke styres av vacuum, men av gasspedalen og innebærer at man har elektrisk gasspedal, som de fleste turbodieselbiler har.
Endret av da90el
Lenke til kommentar

TDI® er navnet på VW sine dieselmotorer, generelt sett. Det er en forkortelse for Turbo Diesel Injection (ikke Turbo Direct Injection). Dette varemerket har blitt brukt på flere generasjoner av dieselmotorer med turbo, så det sier egentlig veldig lite mer enn at det er en dieselmotor produsert av VW.

 

At en motor har turbo er ingen garanti for god ytelse. Det kommer an på hvilken type turbo og hvordan den er programmert. I enkle dieselmotorer kan man egentlig si at turboen bare er der for at motoren skal fungere tilstrekkelig.

FEIL :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_Direct_Injection

Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest på min link til Wikipedia, hadde du sett dette ganske fort:

Også kjent som "Pop-off" (selvom dette egentlig er noe helt annet. En sikkerhetsventil som åpner seg når trykket stiger til det den er satt til som man som regel bare finner på løpsbiler) eller "Blow-off". Denne ventilen slipper ut ladeluft når gasspjeldet lukkes etter at turboen har ladet, og gir ofte en karakteristisk blåselyd. Hensikten med dette er å unngå "Surging" (ustabilt flowområde for kompressordelen) "Surging" oppstår når luft som kompressordelen pumper ut blir blokkert og lufta må returnere igjennom kompressordelen for å komme ut. Dette fører til trykksvingninger som vil virke på kompressorhjulet med store aksialkrefter frem og tilbake, og vil føre til tidlig havari av turbolader. Man vil også oppnå raskere respons ved neste gasspådrag da turboen bremses mindre når dumpventilen åpner, og vil i stor grad opprettholde sin hastighet. Dumpventilen åpnes av vakuumet som oppstår bak gasspjeldet når det lukkes. Det er forøvrig vanlig å ettermontere eller skifte ut den originale dumpventilen på gatebiler, mest for lydens skyld. Mange dumpventiler på markedet er utformet for å gi mest mulig lyd. Det er ikke mulig å montere dumpventil på turbodieselmotorer da de har åpent gasspjeld hele tiden. Derimot kan man benytte en elektrisk dumpventil, som ikke styres av vacuum, men av gasspedalen og innebærer at man har elektrisk gasspedal, som de fleste turbodieselbiler har.

 

Jeg leste det, men jeg snakket med en mekaniker på trening i dag som selv har tdi og han sa det var mulig å montere på en dumpventil på tdi-biler.

Lenke til kommentar

Ja, du kan sette inn en elektrisk styrt dumpventil som dumper turbotrykket ut i friluft. Den må styres slik at den dumper ut trykket når gasspedalen slippes elektrisk.

 

Det har selvsagt absolutt ingen som helst nytteverdi, og vil bare gjøre skade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...