564215 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Har alle biler med TDI (Turbocharged Direct Injection) en turbo? Er litt usikker ettersom det står i navnet "turbocharged", men likevel er det et par slappe biler her jeg kommer fra som visst nok har en tdi-motor. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Ja, alle med TDI i seg har turbo. Lenke til kommentar
Fradrik Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Ja, det er som du sier. Turbocharged = turbo. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) TDI® er navnet på VW sine dieselmotorer, generelt sett. Det er en forkortelse for Turbo Diesel Injection (ikke Turbo Direct Injection). Dette varemerket har blitt brukt på flere generasjoner av dieselmotorer med turbo, så det sier egentlig veldig lite mer enn at det er en dieselmotor produsert av VW. At en motor har turbo er ingen garanti for god ytelse. Det kommer an på hvilken type turbo og hvordan den er programmert. I enkle dieselmotorer kan man egentlig si at turboen bare er der for at motoren skal fungere tilstrekkelig. Endret 23. mai 2010 av gxi Lenke til kommentar
Biler Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 om jeg kan lånet trådet ditt å spørre om hva turbo er ? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Ganske enkelt forklart er det en luftkompressor drevet av en turbin på eksosen. Strømmen av eksos ut fra motoren driver rundt turbinen som er koblet til en felles aksling som driver en kompressor i andre enden. Kompressoren komprimerer luft fra luftinntakettil et høyer trykk som mates inn til motoren. Mer trykk på lufta inn i motoren betyr at motoren kan brenne mer drivstoff, og dermed gi mer effekt. I tillegg vil turboen gjøre at motoren kan jobbe på andre turtall enn den normalt sett ville gjort. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Kan en dumpventil skade eller forkorte levetiden til turboen? Og kan man ha dumpventil på tdi-biler? Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Hvis du hadde lest på min link til Wikipedia, hadde du sett dette ganske fort: Også kjent som "Pop-off" (selvom dette egentlig er noe helt annet. En sikkerhetsventil som åpner seg når trykket stiger til det den er satt til som man som regel bare finner på løpsbiler) eller "Blow-off". Denne ventilen slipper ut ladeluft når gasspjeldet lukkes etter at turboen har ladet, og gir ofte en karakteristisk blåselyd. Hensikten med dette er å unngå "Surging" (ustabilt flowområde for kompressordelen) "Surging" oppstår når luft som kompressordelen pumper ut blir blokkert og lufta må returnere igjennom kompressordelen for å komme ut. Dette fører til trykksvingninger som vil virke på kompressorhjulet med store aksialkrefter frem og tilbake, og vil føre til tidlig havari av turbolader. Man vil også oppnå raskere respons ved neste gasspådrag da turboen bremses mindre når dumpventilen åpner, og vil i stor grad opprettholde sin hastighet. Dumpventilen åpnes av vakuumet som oppstår bak gasspjeldet når det lukkes. Det er forøvrig vanlig å ettermontere eller skifte ut den originale dumpventilen på gatebiler, mest for lydens skyld. Mange dumpventiler på markedet er utformet for å gi mest mulig lyd. Det er ikke mulig å montere dumpventil på turbodieselmotorer da de har åpent gasspjeld hele tiden. Derimot kan man benytte en elektrisk dumpventil, som ikke styres av vacuum, men av gasspedalen og innebærer at man har elektrisk gasspedal, som de fleste turbodieselbiler har. Endret 23. mai 2010 av da90el Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 TDI® er navnet på VW sine dieselmotorer, generelt sett. Det er en forkortelse for Turbo Diesel Injection (ikke Turbo Direct Injection). Dette varemerket har blitt brukt på flere generasjoner av dieselmotorer med turbo, så det sier egentlig veldig lite mer enn at det er en dieselmotor produsert av VW. At en motor har turbo er ingen garanti for god ytelse. Det kommer an på hvilken type turbo og hvordan den er programmert. I enkle dieselmotorer kan man egentlig si at turboen bare er der for at motoren skal fungere tilstrekkelig. FEIL http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_Direct_Injection Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Beklager, da tok jeg feil på den forkortelsen ja. Takker for tilbakekorreksjon av min korreksjon. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Hvis du hadde lest på min link til Wikipedia, hadde du sett dette ganske fort: Også kjent som "Pop-off" (selvom dette egentlig er noe helt annet. En sikkerhetsventil som åpner seg når trykket stiger til det den er satt til som man som regel bare finner på løpsbiler) eller "Blow-off". Denne ventilen slipper ut ladeluft når gasspjeldet lukkes etter at turboen har ladet, og gir ofte en karakteristisk blåselyd. Hensikten med dette er å unngå "Surging" (ustabilt flowområde for kompressordelen) "Surging" oppstår når luft som kompressordelen pumper ut blir blokkert og lufta må returnere igjennom kompressordelen for å komme ut. Dette fører til trykksvingninger som vil virke på kompressorhjulet med store aksialkrefter frem og tilbake, og vil føre til tidlig havari av turbolader. Man vil også oppnå raskere respons ved neste gasspådrag da turboen bremses mindre når dumpventilen åpner, og vil i stor grad opprettholde sin hastighet. Dumpventilen åpnes av vakuumet som oppstår bak gasspjeldet når det lukkes. Det er forøvrig vanlig å ettermontere eller skifte ut den originale dumpventilen på gatebiler, mest for lydens skyld. Mange dumpventiler på markedet er utformet for å gi mest mulig lyd. Det er ikke mulig å montere dumpventil på turbodieselmotorer da de har åpent gasspjeld hele tiden. Derimot kan man benytte en elektrisk dumpventil, som ikke styres av vacuum, men av gasspedalen og innebærer at man har elektrisk gasspedal, som de fleste turbodieselbiler har. Jeg leste det, men jeg snakket med en mekaniker på trening i dag som selv har tdi og han sa det var mulig å montere på en dumpventil på tdi-biler. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Ja, du kan sette inn en elektrisk styrt dumpventil som dumper turbotrykket ut i friluft. Den må styres slik at den dumper ut trykket når gasspedalen slippes elektrisk. Det har selvsagt absolutt ingen som helst nytteverdi, og vil bare gjøre skade. Lenke til kommentar
Rick Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Gammel mercedes turbodiesel kan ha en helt vanlig dumpventil, den har gasspjeld som er bygd opp på samme måte som på bensinbiler. Så på noen dieselbiler kan du faktisk ha dumpventil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå