gmufc Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Holder på å sette sammen ny maskin basert på AMD Phenom II X4 965 (endte opp på denne foran X6 1090T, pga pris i forhold til ytelse og at svært få program kan utnytte 6 kjerner). Nå er det en god stund siden sist eg oppdaterte meg på de nyeste komponenetene så håper noen kan se gjennom lista eg har laget og gi noen tips til flaskehalser, ting som kan byttes ut eller ikke passer helt sammen. Maskinen skal brukes til veldig mye multitasking, skal takle nye spill og prøver å gå for en løsning som holder en stund og som kan oppgraderes noen ganger senere ved behov. https://prisguiden.no/profil/lister/114988 Så at netshop var billigst på mange av delene så valgte vifte og ram utfra hva de har på lager. MIST 120mm vifte MISTYLFA120LSCL 50+ på lager (Antall 4) 89,- Corsair HX 750W 10-50 på lager (Antall 1) 1195,- Corsair Obsidian Series 800D 10-50 på lager (Antall 1) 1950,- Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 50+ på lager (Antall 1) 1650,- Sapphire Radeon HD 5850 På lager (Antall 1) 2290,- OCZ PC3-12800 AMD Black Edition CAS8 4 GB 3-10 på lager (Antall 1) 1150,- AMD Phenom II X4 965 125W Black Edition 50+ på lager (Antall 1) 1380,- Asus M4A89GTD PRO/USB3 3-10 på lager (Antall 1) 1150,- Microsoft Windows 7 Professional 64-bit Norsk OEM 1150,- Linksys Ultra RangePlus Dual-Band USB 2.0 Adapter 802.11n (draft) Win7 275,- 275,- Totalpris = 12510, + 529,- (frakt) Kabinettet eg valgte har 3x140mm vifter inkludert og har plass til 4x120mm vifter. Tenkte å plassere 4 rolige mist vifter i de ledige slptene men sålangt eg kan se er det bare utgang til 1 CPUvifte og 2 chassisvifter på HK. Må eg da kjøpe 3 til 4-pins adapter til de resterende viftene og koble til PSU eller kan det gjøres på en bedre måte? Deler som eg venter med å bytte ut til eg ser det er behov for det: CPU-kjøler, 140mm chassisvifter som følger med, 4GB ekstra ram. Har mange harddisker fra før så tenkte å bare kjøpe en SSD som systemdisk og installere win7 på denne. Kjøper kanskje en blu-ray spiller i tillegg. Kjører for tiden dual screen med 28"hovedskjerm og en 22" skrått på siden. Tenker å skaffe en eller to 24-26 tommere til å brukes som sideskjermer etterhvert, men da den tredje skjermen må støtte displayport ser eg det litt ann til eg finner rimelig skjerm som støtter dette eller god adapter som kan brukes. Om noen gidder å lese gjennom og har noen innspill setter eg pris på det, er godt mulig eg har gått glipp av noe da eg ikke er helt oppdatert. Endret 23. mai 2010 av gmufc Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Hovedkortet du har valgt har innebygd grafikkbrikke, noe jeg regner med at du ikke har bruk for. Et hovedkort basert på AMD870-brikkesettet kan være et billigere alternativ. Jeg har ikke personlig erfaring med de viftene du har valgt, men det pleier ofte å følge med 3 til 4-pins adaptere. Ellers får du kjøptsplittere som gjør at du kan koble til to vifter pr. kontakt på hovedkortet. Har valgt dette selv og det fungerer ypperlig. Du klarer deg fint med en svakere PSU, feks. 650W, til det oppsettet der. Du vil fortsatt ha god margin til flere HDDer og kraftigere komponenter. Ellers ser det fint ut etter min mening. Meget pent kabinett! Edit: Siden det ser ut til at du skal kjøre på med flere skjermer kan det være en idé å se om du får plass til et HD5870 i budsjettet ditt fremfor HD5850. Endret 26. mai 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå