Gå til innhold

Kjøpe leilighet som student

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min samboer har bodd sammen i tre år nå, jeg har igrunn sett meg lei i å betale husleie, grovt regnet så har vi brukt 270000 iløpet av de tre årene til husleie. Vi skal bo her i 3 år til, og det jeg lurer på er om det er lurt av oss å tenke på å kjøpe?

Og om banken vil gi et boliglån til studenter?

Vi har 120 000,- til sammen i BSU, og jeg har rundt 20 000 i egenkapital i tillegg.

Vi har nå sett på en leilighet til 1 200 000 ,-.

Vil gjerne ha synspunkter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser det slik:

Dersom du tar opp lån: vil økonomien din tilsi at du klarer å betale avdrag med renter fortløpende?

Hvis ja: vil de rene renteutgiftene på et huslån samt fellesutgifter (altså alle utgiftene på boligen med unntak av selve avdragene) bli lavere enn husleie over samme periode?

Hvis ja: da vil boligkjøp være mer økonomisk gunstig på sikt. Forhør deg med banken om hvor mye dere evt. kan få i lån.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Vil det ikke selv om det blir noe dyrere enn å leie i samme periode være bedre, da pengene du betaler inn er sparing for deg selv i stedet for å kaste de etter en sleip slask av en hushai?

Lenke til kommentar

Det er kun selve avdraget som "er sparing for deg selv". Renteutgifter er - nettopp - utgifter.

Om du f.eks. betaler 5000 i husleie og vurderer å ta opp lån som gir deg 5500 totalt i rente- og fellesutgifter, hvordan kan det være billigere totalt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Fprdi du selv om du trekker fra renteutgifter(jeg antar her nå at det betales både renter og avdrag) så sitter du igjen med penger som har gått til deg selv. Hvis alternativene er 5000 til huseier eller 3000 til banken og 2000 inn i leiligheten din som du kan selge når du er ferdig så er alternativene ganske enkle.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har regnet litt på lånekalkulatorene på forskjellige banker, utifra det så ser det ut til at vi må betale ca. 5000 hver mnd, men den leiligheten vi har sett på har også husleie på 2700, det blir jo billigere, er en andelsleilighet.

Men vet dere noe om kriteriene for å få lån hos f.eks. husbanken?

Ser at de har lavere rente enn andre banker :)

Lenke til kommentar

Fprdi du selv om du trekker fra renteutgifter(jeg antar her nå at det betales både renter og avdrag) så sitter du igjen med penger som har gått til deg selv. Hvis alternativene er 5000 til huseier eller 3000 til banken og 2000 inn i leiligheten din som du kan selge når du er ferdig så er alternativene ganske enkle.

Selvsagt, men jeg tror ikke du tar poenget mitt. I eksempelet jeg viste til gjaldt 5500,- rene utgifter, med avdrag i tillegg. Så lenge de rene utgiftene er lavere enn husleien vil det svare seg på sikt (gitt at økonomien din vil være bærekraftig).

Dersom husleie kommer på 5000 i mnd, og et huskjøp vil ha rene utgifter (rente+felles) på 5500 + 3000 i avdrag, så er det jo klart at husleien er billigere. Det er dette jeg sier.

Imidlertid er det nok ytterst sjelden at dette er tilfelle for to relativt like boliger. Som regel vil det lønne seg å kjøpe fremfor å leie, dersom du har råd.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Dersom husleie kommer på 5000 i mnd, og et huskjøp vil ha rene utgifter (rente+felles) på 5500 + 3000 i avdrag, så er det jo klart at husleien er billigere. Det er dette jeg sier.

Husk også at renteutgifter gir skattefradrag, noe husleieutgifter ikke gjør. Sånn sett vil antakelig 5500 i renter+fellesutgifter være like gunstig som 5000 i husleie, avhengig av fordelingen av de 5500 mellom renter og fellesutgifter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

For å svare på siste spm til trådstarter så har husbanken en hel haug kriterier - sjekk ut www.husbanken.no

Lenke til kommentar

Hører du med banken så kan det godt hende at de ordner sånn at du får avdragsfritt lån fram til du er ferdig med studiene. Jeg kjenner flere som har dette og det virker som bankene gir det til de aller fleste som går skikkelig skoler (siv. øk, ingeniør, siving, tannlege, lege osv.)

1 200 000 x 0.036 (mulig du får 3.6% rente bundet i fem år) = 43200kr/året

Da sitter du med utgifter på 43200kr/året kun i renter, deretter kommer fellesutgifter, kommunale avgifter, strøm, kabel-tv, internett osv.

Kan du så vil jeg anbefale deg å eie i det fleste tilfeller, folk leier jo ikke ut med tap ;)

Lenke til kommentar

Jeg ser det slik:

Dersom du tar opp lån: vil økonomien din tilsi at du klarer å betale avdrag med renter fortløpende?

Hvis ja: vil de rene renteutgiftene på et huslån samt fellesutgifter (altså alle utgiftene på boligen med unntak av selve avdragene) bli lavere enn husleie over samme periode?

Hvis ja: da vil boligkjøp være mer økonomisk gunstig på sikt. Forhør deg med banken om hvor mye dere evt. kan få i lån.

Det vil være økonomsik gunstig om boligprisene stiger ja, det er det ikke sikkert de gjør.

AtW

Lenke til kommentar

Husk også at det er 2,5 prosent i omkostninger på kjøp til staten. også når du selger skal også megler ofte ha mellom 2-2,5 prosent av kjøpesummen.

Har nettopp selv solgt etter å ha eid i 3 år. Gikk akkurat i null mtp omkostninger, meglerhonorar og verdistigning.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...