Joffii Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Har et åpent sår etter en operasjon, og har fått vite at protein er veldig viktig for kroppen mtp at såret skal gro fortere/bedre. Er ikke flink på hva diverse matvarer inneholder og hva jeg får i meg. Pga lite bevegelse og trening spiser jeg lite(så lite som 2 måltid, der porsjoner nødvendigvis ikke er store). Men heldigvis er jeg glad i egg, så det blir 2-3 egg til frokost. Men er dette nok ? Hvor mye protein trenger kroppen? Gjør det noe om jeg gir den for mye ? Hvor masse egg må jeg spise daglig for å få i meg nok protein?(jeg steker egga, ikke fan av kokt)Har også proteinpulver, burde d inntas? Ellers tar jeg multivitaminer, er rundt 1.80 og en kraftig person på 89kg Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Du har et fått et åpent sår, og kroppen vil prøve å reparere dette såret. Oppskriften til hvordan det skal repareres ligger i DNA'et ditt. Alle cellene dine har DNA. Cellene som skal fylle ut såret ditt må dannes av andre celler, cellen må altså dele seg. "DNA-strengen" deler seg i to, deretter vil hver halvdel kopiere den andre for å danne sin nye motpart. For å gjøre dette, altså for å bygge nytt DNA, trenger kroppen aminosyrer, som altså er byggesteinene i protein. Ett egg inneholder 7-8g protein. Din frokost er ikke nok. For en som bygger muskler trenger kroppen ca. 2-3g protein per kg kroppsmasse (altså ca. 160-240g for en mann på 80kg), jeg vet dessverre ikke hvordan det er for en person som ikke trener. Jeg vil tro det er snakk om et langt lavere tall, men kroppen trenger likevel protein til utrolig mange prosesser, som den nevnt i første avsnitt. Jeg vil anbefale at du i alle fall får i deg rundt 100g protein hver dag, eller prøver på det. Det blir liksom et ganske tilfeldig tall, du bør få i deg så mye som mulig da. Mat som inneholder mye og høykvalitetsprotein: - Egg (7g per stk, stekt/kokt, ikke rå) - Melk (33g per liter) - Kjøtt (alle typer, kylling, fisk og rødt kjøtt er best, som regel rundt 20% protein) - Melkeprodukter generelt (ost, cottage cheese) Du vil nok ikke klare å få i deg for mye protein, om ikke du tar tilskudd da, men dette er ikke farlig, så ikke vær redd for det. Protein som kroppen ikke trenger omdannes til karbohydrat. Anbefaler deg å prøve å få i deg i 3 måltider hver dag hvor du spiser deg god og mett, mer enn dette trengs ikke. Spis deg god og mett i alle fall 2 ganger om dagen. 3 Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Okey, drikker også en del melk, opptil en liter om dagen. Men ville du anbefalt protein pulver da ? har det. Ellers blir den eneste sikre proteinen 1 liter melk og 2-4 egg Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Proteinpulver har akkurat samme funksjonene som proteinrik mat, bare at det er i pulverform. Så om du har det liggende er det bare å peise på Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg ville prøvd å spist "vanlig mat" først, og deretter kan du jo prøve å få en ca.-oversikt over antall gram protein den dagen, eller generelt. 1 liter melk og et par egg vil jeg si er litt for lite, så da kan du godt ta 1-2 shakes om dagen hvor du blander 20-30g proteinpulver i vann eller melk. Som fyren over meg sier, proteinpulver er bare melk(som oftest, kan også være egg og soya) hvor fett og karbohydrat er fjernet, det er alså bare proteinet som er igjen. Ikke noe galt med proteinpulver, men husk at det er et tilskudd og skal ikke erstatte et variert kosthold Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Nei vet, men pga lite aktivitet så bruker jeg lite energi. Må ofte minne meg på et jeg må spise, evt blir jeg veldig fort sulten når energi blir brukt. Ta dagen idag: Rundt 10 om morran: To skiver med leverpostei og agurk I 2 tida: 4egg -> 3 skiver med eggerøre Hall 11 på kvelden: 3 skiver med leverpostei Drukket også ca 0.7l melk og tatt multivitamin Bør kanskje ta litt ekstra protein i form av pulver da, klarer ikke ofte få i meg stort mye mer mat. ps. Lite aktivitet er pga sårets beligenhet, skulle løpt og trent så mye jeg bare kunne viss det hadde vært mulig Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Er litt usikker på hva jeg skal tro om energiforbruket ditt. Fra første avsnitt virker det som du generelt er en lat og lite aktiv person, mens du i siste avsnitt sier dette bare er midlertidig pga såret ditt. Uansett, spis når du er sulten, og hold deg litt i aktivitet i løpet av dagen. Jeg kan selv sitte mangfoldige timer foran skjermen og ikke merke noen sultfølelse selv om jeg vet at kroppen hadde hatt godt av mat. Prøv å behandle kroppen på en slik måte at den selv kan regulere sult og fortelle deg når du bør spise, den er uhyre nøyaktig når det gjelder slikt. I dag har du fått i deg ca. 30g protein av god kvalitet og 1300kcal totalt, noe som er ekstremt lite. Dette er tilsvarende hva jeg kan få i meg fra ett eneste måltid, og jeg veier mindre enn deg. Uansett, dette har så klart med aktivitet å gjøre, samt andre ting. Du har i grunn et ganske lite variert kosthold, mye brødmat, lignende mitt eget kosthold for ikke så lenge siden. Kjenner meg veldig igjen. Nå gjelder jo dette såret ditt, men jeg vil "on a side note" anbefale deg å spise mer frukt og grønt, og ja, mer protein- og fettholdig mat. Alle typer kjøtt, drikke mer melk, gjerne spise litt nøtter. Du tar multivitamin og det er jo bra, men jeg tenker på næringen. Om det er et slikt kosthold som du har att i dag du har tenkt å følge, vil jeg anbefale deg å ta to shakes hver dag, bestående av en halv liter h-melk (i alle fall melk) og 40g proteinpulver. Dette vil gi 100g protein og 1000kcal ekstra. Om du går opp i vekt (og dette ikke er ønskelig for deg) kan du bytte ut melken med en lettere variant, eventuelt ta shaken med vann. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Okey, så er H-Melk bedre for næring? Jeg kan si at vekta ikke er et problem, da jeg har stor tro på at den trenes ned etter at såret er grodd. Såret mitt er etter en SakralCyste/tvilling operasjon, så den ligger liksom øverst i rævsprekken. Så gå en tur om dagen er eneste aktiviteten for tida, for å la såret få fred og gro fortere. Skal begynne med shakes, har frukt. Kostholdet mitt så kanskje litt lite variert ut, men lager andre ting og, og er faktisk sjelden jeg har brød. Men det at jeg får i meg ca samme mengde mat stemmer bra, skal prøve få i meg mer ^^ Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Å gå en tur om dagen er tilstrekkelig, poenget mitt var at du ikke må legge deg selv i dvale slik at kroppen går i sparemodus og slår av sultreguleringen. Jeg vet ikke hva som er allment akseptert, men næring i min bok betyr energi, altså karbohydrater, fett og protein. H-melk gir mer kcal, altså mer næring. Jeg synes du fikk i deg for lite næring i går, men om du slanker deg eller ikke bryr deg om at du slanker deg, så trenger du ikke drikke H-melk. Den er et must for meg som legger på meg. Brød har i utgangspunktet ingen næring du trenger (med unntak av ren skjær energi da), den har bare fiber og sikkert et par mineraler etc. som er gunstig. I utgangspnktet kan du kutte brødet helt ut, men dette har ikke så mye å si for såret ditt tror jeg. Tenk deg at du skal ha i deg 4 måltider hver dag som alle består av protein, f.eks. 3 egg. Drikk melk til maten. For hver av disse måltidene du ikke spiser kan du ta én shake. Èn liter melk teller som ett måltid. Og begynn med tran/selolje om du ikke har gjort det enda. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Hum, tran hadde jeg ikke tenkt på, skal gå til innkjøp! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Har førstehåndserfaring med hva et godt aloe vera produkt kan gjøre for å fremskynde sårheling og anbefaler dette for å ca halvere grotiden. Aloe vera inneholder bl.a. mye mineraler i tillegg til mange plantestoffer. http://www.myaloevera.no/460000000867/hjem Du har også medisinsk honning du kan bruke. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/03/27/norsk-honning-dreper-gule-/ Hvis du har problemer med å fordøye protein så kan det være greit å ta et godt pulver. F.eks wheytech fra proteinfabrikken som også inneholder aminogen enzym for å lette fordøyelsen av protein. Hvis du fordøyer protein bra så ser jeg ingen grunn til å supplementere ekstra i forhold til den livsstilen du har nå. For mye protein er en belastning for kroppen. Personlig er jeg ikke spesielt glad i melk og meieriprodukter. De inneholder mye kasein-protein i tillegg til laktose og dette har en tendens til å lage trøbbel for mange. Tåler du det er det greit, men du forebygger greit hvis du lar være å få det i deg hver bidige dag. Samme med alle proteintyper egentlig. Spiser du f.eks egg hver dag så prøv å ha en eggfri helg for å gi kroppen en pause. 1 Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Kan du henvise til et spesifikt produkt fra den siden? Eller bare flytende aloe vera som drikkes? Halvere tiden hadde vært fint, spesielt siden det er 4 mnd og 1 uke siden operasjonen, tærer på tålmodigheten dette. Kan se det at å variere ting er bra. Tatt en shake idag, er PF Whey Tech jeg har Foreløbig idag: Omelett 4 egg, med 3 skiver bacon Middag: 1 sommerkotelett og 1 svinekotelett, litt ris og salat Etter dette har det vært et eple og en shake med 22g protein Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Grunnen til at jeg linket til dem er fordi jeg vet de har produkter du kan stole på. Det er desverre mange som selger mildt sagt mye rart med gel-konsistens og tilsatt lukt og fargestoffer og sleger på "99% Aloe gel". Den jeg selv brukte er denne; http://www.super-nature.no/ Søk på: Aloe Vera 40x konsentrat Dette er flytende og konsentrert så mengden man trenger er svært liten. Jeg smurte det bare utover sårflaten. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Tåler du det er det greit, men du forebygger greit hvis du lar være å få det i deg hver bidige dag. Samme med alle proteintyper egentlig. Spiser du f.eks egg hver dag så prøv å ha en eggfri helg for å gi kroppen en pause. Sikkert greit med pauser i blant, skal ikke si noe på det, men har du noen kilde eller noe som viser at det kan være gunstig å ta pauser fra egg om man spiser det hver dag? Jeg spiser egg hver eneste dag, 3-10 egg. Ville vært greit å vite om jeg burde ha kuttet ut en dag eller to i uken Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Du burde generelt sett ikke spise mer enn maks 2-3 egg om dagen, for at det ikke skal gå utover kolesterolnivået ditt. 3-10 egg om dagen hele uka er ekstremt mye, så dette ville jeg garantert kuttet (drastisk) ned på med en gang. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Tåler du det er det greit, men du forebygger greit hvis du lar være å få det i deg hver bidige dag. Samme med alle proteintyper egentlig. Spiser du f.eks egg hver dag så prøv å ha en eggfri helg for å gi kroppen en pause. Sikkert greit med pauser i blant, skal ikke si noe på det, men har du noen kilde eller noe som viser at det kan være gunstig å ta pauser fra egg om man spiser det hver dag? Jeg spiser egg hver eneste dag, 3-10 egg. Ville vært greit å vite om jeg burde ha kuttet ut en dag eller to i uken Komplekse proteiner vil lekke igjennom tarmen og vil over tid sannsynligvis skape immunreaksjon ved at kroppen produserer antistoffer. Først vil du få IgG respons (intoleranse), når du har hatt IgG lenge nok så får du IgE respons som betyr at du i praksis har utviklet allergi. Ved å gi kroppen pauser fra proteintypen så forhindrer du at dette får utvikle seg og dermed skape unødvendig betennelsesreaksjoner i kroppen. Du burde generelt sett ikke spise mer enn maks 2-3 egg om dagen, for at det ikke skal gå utover kolesterolnivået ditt. 3-10 egg om dagen hele uka er ekstremt mye, så dette ville jeg garantert kuttet (drastisk) ned på med en gang. Det er flere forskellige meninger rundt dette. En leir mener at kroppen vil nedregulere egenproduksjonen når man får mye i seg via kosten, men en annen leir mener at dette fører til forhøyet kolesterol. Det vil nødvendigvis være store individuelle forskjeller, så en billig forsikring er å sjekke nivået av LDL/HDL/Triglyserider og evt LP(a) i blodet via blodprøve hos lege. Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Proteinmengden min har vel økt betraktelig de siste dagene, og hjemmesykepleien hadde sett forskjell på såret på de siste dagene En skikkelig boost i hverdagen dette! Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg mener å ha lest en plass at det meste av kolesterolet i kroppen har den produsert selv, det har med andre ord lite å si hva vi spiser av kolesterolholdig mat. Nå inneholder vel heller ikke egg kolesterol, men mettet fett? Eller? Og da blir det jo en helt annen diskusjon. Jeg har invitert mettet fett til middagsbordet mitt for lengst, og spiser mye av det. Men skummelt det dere sier om antistoffer, intoleranse og allergi. Tror jeg skal kutte ned til kun 2-3 egg hver dag og gjerne et par eggfrie dager hver uke. Flott å høre at det går bra med såret JC ^^, Lenke til kommentar
TheFighter94 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jo! eggeplommen inneholder mye kolestrol. Men myten om at dette har noe å si for helsen bør legges død snart Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Nytt spm! Når på dagen bør jeg ta shaken ? og bør jeg ta det før eller etter måltid ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå