Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Failet å flashe BIOS nå vil den ikke boote

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg løste problemet ved å sende bios brikken til GabrielV her på forumet.

Han tok en liten sum på 150kr så reflashet han bios :)

Veldig lett, han sendte også biosen på samme dag som han flashet. VELDIG fornøyd :)

Mvh Mathias

Endret av 93Matt93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Bios er defekt tror jeg det er liten mulighet til å få tilbake den gamle versjonen uten å bytte hovedkort desverre. Har ikke så mye erfaring med dette så du burde vente til noenlitt mer erfarne svaer da :tease: Men til nå kan du jo prøve å dra ut batteriet i hovedkortet i noen minutter for så å sette det inn igjen.

Lenke til kommentar

Hvis Bios er defekt tror jeg det er liten mulighet til å få tilbake den gamle versjonen uten å bytte hovedkort desverre. Har ikke så mye erfaring med dette så du burde vente til noenlitt mer erfarne svaer da :tease: Men til nå kan du jo prøve å dra ut batteriet i hovedkortet i noen minutter for så å sette det inn igjen.

Det har jeg prøvd :dontgetit:

Har heller ikke noe garanti lenger, så da får jeg nesten selge alle delene utenom HK, å kjøpe ny pc til sommeren :)

Lenke til kommentar

Sjekk hvordan bios du har på ditt hk, se bilde.

P6T%20Deluxe%20V2.jpg

Er denne loddet fast eller står den i sokkel ?

Hva info er stemplet på kretsen ?

Jeg har mulighet for å flashe litt over 35.000 forskjellige kretser, hvis den brikken du har er støttet kan jeg gjøre jobben for deg.

Lenke til kommentar

Sjekk hvordan bios du har på ditt hk, se bilde.

P6T%20Deluxe%20V2.jpg

Er denne loddet fast eller står den i sokkel ?

Hva info er stemplet på kretsen ?

Jeg har mulighet for å flashe litt over 35.000 forskjellige kretser, hvis den brikken du har er støttet kan jeg gjøre jobben for deg.

Hei!

Har klart å gjøre den samme fuckup'en i dag, kjenner du til noen i Oslo-området som tar seg av reflashing av Asus- chipper?

GabrielV, hva skal du evt. ha for en slik jobb?

MB mitt er et Asus M3n-HT Deluxe Mempipe.

mvh,

runechr

Lenke til kommentar

runechr

M3N-HT-Deluxe.jpg

Kjenner ikke noen som kan flashe i Oslo, selv om jeg regner med at det er flere som kan det.

Gi meg infoen som står stemplet på bios brikken din etter bildet.

Pris for pr brikke er 150,- + porto begge veier, er brikken loddet fast må du se etter en port merket som spi på hovedkortet. På enkelte hovedkort er ikke denne merket men står vaneligvis ganske så nert selve bios brikken umerket.

Den er vaneligvis en 7 pinners tilkobling alla usb og firewire.

Er den loddet fast må du sende hele hovedkortet og betale porto begge veier, pris 200,-

Lenke til kommentar

Trådstarter - har du sjekket om ditt hovedkort har en bad-flash recovery funksjon innebygget? mange nyere hovedkort i dag har det, spesiellt de som er litt high-end. Om ikke kortet ditt er veldig gammel eller veldig billig så er det godt mulig du har en slik funksjon du kan ta deg i bruk av.

Les manualen for mer infiormasjon, men som regel går det ut på å preparere en diskett eller lignende med ny bios og så starte opp mens du holder inne en viss knappekobinasjon.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt skeptisk til en som sier han skal fikse badflash som spør om Bios-chip er loddet på.

Det er ett "årtusen" siden det var tilfellet for hk.

Disse sitter i sokkel på alle nyere hk.

Men har man en "flasher" som støtter ulike bios-chip'er så trenger man kun rett Bios for hk-modell.

Så er det "tut og kjør".

Lenke til kommentar

TL1000S - det er jo tydelig at du ikke har peiling på hva du prater om - det dommeste du kan si er at det er 'årtusen' siden og at biosen sitter i sokkel på ALLE nyere hk!

Det er desverre helt feil, det er jo derfor nyere hovedkort faktisk har spi kontakten.

Hvis du ikke vet hva det er klarer du sikkert å google det :)

La oss se på hovedkortet til runechr

http://img.neoseeker.com/v_image.php?articleid=2103&image=40

Ser det ut som den er loddet fast eller står den i sokkel ?

Endret av GabrielV
Lenke til kommentar

Støtter GabrielV her når det gjelder faktisk mulighetene for å flashe SPI.

Det har vært en del utvikling når det gjelder bios brikkene i di siste årene og har man ikke fulgt helt med så er det ikke så rart at man tar feil, denne er litt grei lesning : Spi the New Bios chips

Her har man litt informasjon om hvordan en bruker har gått fram og med litt teknisk innsikt og utstyr har greid å flashe sin egen SPI bios chip : Bios Flash

Lenke til kommentar

ASUS CrashFree BIOS 3

CrashFree BIOS from ASUS loads a backup Basic Input/Output System into the the memory of an ASUS computer with corrupted firmware. The utility allows the user to fix a malfunctioning BIOS chip and possibly avoid having to buy new motherboard. Most manufacturers have not made a similar utility available for their computers.

How to Use CrashFree BIOS

#

Step 1

Download the utility from the ASUS website. Use the program to make a bootable image that will be transferred to the flash drive.

#

Step 2

Write the image to the thumb drive.

#

Step 3

Place the flash drive into an ASUS computer whose BIOS has been corrupted.

#

Step 4

Let the software load a copy of the BIOS. Essentially, the program loads a backup copy of the ASUS BIOS into memory that replaces the corrupted firmware.

#

Step 5

After A: DOS prompt appears, type aflash.exe. (The drive letter may be different, depending on the computer's model.) This program flashes the BIOS, and replaces the data.

#

Step 6

Remove the flash drive, and reboot the computer.

#

Step 7

Enter the computer's setup before the operating system boots. This can be done by pressing the F2 key on many systems. Make sure the hardware configuration is correct, and adjust the boot order as necessary.

#

Step 8

Exit system setup, and let the operating system load

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

TL1000S - det er jo tydelig at du ikke har peiling på hva du prater om - det dommeste du kan si er at det er 'årtusen' siden og at biosen sitter i sokkel på ALLE nyere hk!

Det er desverre helt feil, det er jo derfor nyere hovedkort faktisk har spi kontakten.

Hvis du ikke vet hva det er klarer du sikkert å google det :)

La oss se på hovedkortet til runechr

http://img.neoseeker.com/v_image.php?articleid=2103&image=40

Ser det ut som den er loddet fast eller står den i sokkel ?

Jeg tror jeg svarer slik jeg:

No it's a fucking stupid ass move by manufactures since it makes easy rick MBs yes lets save 15 cents and use a lower quality chip that cannot even be replaced.

The idiot who came up with it needs to be found and dragged out into the street and shot.

This needs to die nuff said.

Men jeg ser at det er ulikt syn på dette.

Og så lærte jeg noe nytt idag.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er to stk. som har nevnt "ASUS CrashFree BIOS 3", men du trenger ikke å brenne eller lage noen disker, bruke usb flash disk osv. Bare start pc'en, og sett inn hovedkortets support dvd! Les 3.1.5 i manualen!

Godt poeng.

Tipper det er ett logisk trekk fra hk-produsenter å legge inn slik brukervennlig recovery-prosedyre, da "manuell" flash med hardware til fastloddede Bios-chip kanskje må sies å være ett tilbakeskritt fra tidligere. Hvor det holdt å ta ut Bios-chip for reflash.

Men det krever jo at bruker/eier av hk'et må lese manual.

Og det kan være like krevende som å sende hk'et bort til en som har utstyr til å flashe på "tungvint" måte.

Eller hva dere to som har bedt om hjelp etter "badflash" her?

:)

Kjekt om dere gidder å gi tilbakemelding om hvordan det går/gikk så andre på forumet kan lære noe.

Lenke til kommentar

Joda, det er et smart trekk fra hk-produsenter å legge inn slik brukervennlig recovery-prosedyre men selv om ditt hk har CrashFree BIOS så er det ikke en 100% sikkerhet.

TS burde sjekke om denne virker før han scrapper hk.

Det er mange som har fått en badflash og ikke klart å få hovedkortet opp å gå igjen, regner med at dette skjer hvis bootblocken er skadet noe som skjedde meg selv.

Heldigvis så hadde jeg plcc socket på mitt hk og da kjøpte jeg bare en Bios Savior som var ferdig programert til mitt hk, denne bruker jeg faktisk enda og er allsidig da den har 2 fysiske brikker som man kan velge mellom med en bryter.

Perfekt hvis du flasher mye.

BiosSavior.jpg

Fikk inn samme hk som trådstarter har idag pga feil flash hvor CrashFree BIOS ikke virket.

Brikken er en Winbond W25X16 PDip som er støttet av min hw, så trenger TS hjelp så ta kontakt.

DSC00006.JPG

Elendig bilde fra tlf....

Hk har ikke spi tilkobling men chip står i sokkel, enkel jobb med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...