Gå til innhold

Eksterndisk "mistet" filsystem.

Anbefalte innlegg

Har i noen mnd brukt en 1TB WD Elements. Har funket helt flott, helt til i går.

Skrudde på disken, men når jeg trykker på disken gjennom feks Explorer så får jeg en mld om at disken må formateres for og kunne brukes.

Når jeg ser på Computer Managments så får jeg opp at disken har et RAW filsystem, og at 100% av disken er ledig. Så på en eller annen måte har disken mistet filsystemet sitt (NTFS) og gått tilbake til RAW form.

Har en del data (800Gb) på disken så vil helst ha disse ut, uten og måtte ty til IBAS osv

Den har stått på akuratt samme sted siden dag 1 og aldri vært flyttet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig at slikt skjer. Enten er partisjonstabellen / bootsektor korrupt, eller så er selve filsystemet korrupt.

TestDisk kan rette opp det første, men når filsystemet er korrupt må man bruke et program som scanner disken og kan kopiere ut filene til en annen disk. F. eks. Recuva, PhotoRec, GetDataBack.

Lenke til kommentar

Vel. Hvis harddisken din vises som RAW i Windows og den klarer å finne disken i Ubuntu, så er det ikke noe å tenke på. Kopier filene så fort som fanken over til en annen harddisk og formater. Det ville iallefall jeg gjort.

Litt offtopic da, men jeg ville istede for å bruke Ubuntu, heller bruke Parted Magic LiveCD`en. Det er jo tross alt en som er laga for slike ting.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har brukt den for å gjøre forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...