EggMan88 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Har i noen mnd brukt en 1TB WD Elements. Har funket helt flott, helt til i går. Skrudde på disken, men når jeg trykker på disken gjennom feks Explorer så får jeg en mld om at disken må formateres for og kunne brukes. Når jeg ser på Computer Managments så får jeg opp at disken har et RAW filsystem, og at 100% av disken er ledig. Så på en eller annen måte har disken mistet filsystemet sitt (NTFS) og gått tilbake til RAW form. Har en del data (800Gb) på disken så vil helst ha disse ut, uten og måtte ty til IBAS osv Den har stått på akuratt samme sted siden dag 1 og aldri vært flyttet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Det er ikke uvanlig at slikt skjer. Enten er partisjonstabellen / bootsektor korrupt, eller så er selve filsystemet korrupt. TestDisk kan rette opp det første, men når filsystemet er korrupt må man bruke et program som scanner disken og kan kopiere ut filene til en annen disk. F. eks. Recuva, PhotoRec, GetDataBack. Lenke til kommentar
tarquinn Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg har samme problem, men jeg kan ikke kjøre checkdisk i Windows 7. Jeg kan lese, skrive og kopiere filer i fra Linux (Ubuntu 9.04 Live CD). Er det håp uten å kopiere ut alt for deretter å formatere? Lenke til kommentar
wil Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Vel. Hvis harddisken din vises som RAW i Windows og den klarer å finne disken i Ubuntu, så er det ikke noe å tenke på. Kopier filene så fort som fanken over til en annen harddisk og formater. Det ville iallefall jeg gjort. Litt offtopic da, men jeg ville istede for å bruke Ubuntu, heller bruke Parted Magic LiveCD`en. Det er jo tross alt en som er laga for slike ting. Vet ikke hvor mange ganger jeg har brukt den for å gjøre forskjellige ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå