Gå til innhold

Forskjellen på CPU og sockets - Intel

Anbefalte innlegg

Hepp.

Jeg er som noen sikkert vet en litt eldre traver her på forumet. Vært med noen år og har alltid likt HW og dette forumet. Men, nå har det seg slik at jeg har kommet til litt kort hva angår kunnskaper om CPU og sockets, tenker på Intel plattformen.

Noen som kunne tenke seg å forklare hovedforskjellene på de nye CPU'ene og sockets fra Intel? Hva er forskjellen på type socket 1156 kontra 1366, trekanals minne etc.

Lurer, rett og slett.

Takk for kloke svar :) - Evnt om noen vil lage en god info tråd anno 2010. Ser det har dukket opp en del unge og godt informerte brukere her. Kanskje de tar opp arven? :)

(og ha meg tilgitt hvis dette emnet har vært oppe før. Link mottas gjerne og tråden kan slettes.)

EDIT:

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core

Fant denne da jeg googlet litt. Kan vel brukes i denne sammenhengen. Ser for meg en info tråd rundt Core i3/5/7. Som også kan inneholde kjekke tips hva angår klokking, batcher etc. Rart dette ikke finnes.. eller har jeg ikke lett? :)

Endret av andylove
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Alt jeg veit om forskjellen på 1156 og 1366 er:

På skjermkortfronten, er det muligheter for maksimal båndbredde på enten 2 eller flere PCIe hvis du skal ha en PC med flere skjermkort, men hvis du har planer om bare 1 skjermkort, så er det ikke stor forskjell mellom 1366 og 1156. Jeg har nylig gått til innkjøp av 1156 og en i7 860, som skal holde like gode mål som i7 920/30. 930 er vell samme prosessor som 920 bare litt modifisert med hastigheter.

Vesentlig forskjell er jo også dobbel og trippel minnekanal, og i teorien er det 50% høyere båndbredde på trippel kontra dobbel, men dette får man ikke bruk for noe særlig i vanlig bruk av PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...