Gå til innhold

Lønner ikke BSU seg for meg?

Faktum1

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå 2 deltidsjobber og har klart å spare opp noen kroner. I løpet av året så regner jeg med å ha ihvertfall 20 000 som jeg kan bruke. Vet at BSU er å anbefalle, men får skattefradrag pga pendling uansett så burde jeg ikke bruke pengene på noe annet?

Aksjefond gir mye større avkastning enn å ha pengene på høyrente konto med 4,5% rente (BSU).

Beklager dobbeltposting, kan du moderator fjerne dette innlegget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aksjefond har mye større risiko. Det lønner seg nesten garantert å fylle opp BSU-kontoen, så lenge du får skattefradrag for absolutt alt, og du har tenkt til å kjøpe hus/leilighet etter hvert. Hvis du betaler mindre enn 4000 i skatt i året, lønner det seg ikke, men om du betaler mer enn det, så lønner BSU seg nesten garantert. Du har ingen garanti for at aksjefond gir mye større avkastning enn å ha pengene på høyrentekonto.

Lenke til kommentar

Aksjefond har mye større risiko. Du har ingen garanti for at aksjefond gir mye større avkastning enn å ha pengene på høyrentekonto.

Ja der er større risiko, men det er en risiko som jeg er villig til å ta. Vi er på vei oppover igjen etter finanskrisen og med aksjefond som f.eks Skagen så kan man vente seg rundt 20% avkastning hvert år..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Er vi på vei opp igjen altså? trodde de siste ukene var litt usikre igjen jeg, noe pga Hellas sine problemer?

Lenke til kommentar

Aksjefond har mye større risiko. Du har ingen garanti for at aksjefond gir mye større avkastning enn å ha pengene på høyrentekonto.

Ja der er større risiko, men det er en risiko som jeg er villig til å ta. Vi er på vei oppover igjen etter finanskrisen og med aksjefond som f.eks Skagen så kan man vente seg rundt 20% avkastning hvert år..

Det er en grov overforenkling, ei heller er historisk avkastning noen garanti for fremtidig. Dessuten har du jo pga skattefradragreg 20% avkastning på pengene du setter inn på BSU.

Lenke til kommentar

Det er en grov overforenkling, ei heller er historisk avkastning noen garanti for fremtidig. Dessuten har du jo pga skattefradragreg 20% avkastning på pengene du setter inn på BSU.

Ja, men de 20% er jo en engangsavkastning. Hvis Skagen gir 20% avkastning hvert år, vil Skagen være bedre etter en 15-16 måneder enn BSU er. Men det er selvfølgelig ikke tilfelle. Hvis du håper på 20% avkastning må du nok ta en enorm risiko.

Lenke til kommentar

Er seriøst vanskelig å finne bedre og sikrere sparing enn BSU.

Dessuten viser en velfylt BSU konto at du er en seriøs person som har spart penger med tanke på fremtiden. Dette skader ikke når du skal skaffe deg huslån en gang i fremtiden.

Renta skal i tillegg oppover. Så gitt at renteprognosene stemmer(noe de sikkert ikke gjør) så ligger vel BSU renta på runt 7-8 ved utgangen av neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...