South_Bridge Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Jeg har i Linux Mint smekka sammen en simpel Qt applikasjon. Jeg har bygd og kjørt den, og alt fungerer som det skal. Det som jeg ønsker nå er at kunne ta dette over på min mobil, en Nokia N900 som kjører Maemo Linux. Hva må overføres og kan jeg feks bare overføre den til en mappe på mobilen og kjøre den der i fra? Eventuelt hva gjør jeg?? Tillegg: hvordan får jeg feks "installert" den med snarvei og slikt? Endret 23. mai 2010 av South_Bridge Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg vil tro at du må installerer et SDK for Maemo på Mint'en din, og så få appen din til å bygge i det miljøet før du kan tenke på å overføre den til mobilen din. Mer info på http://maemo.org/development/ Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Applikasjonen er jo Qt, skal ikke det være et rammeverk og så lenge man har de installert, noe mobilen har, så skal det funke? Lurte egentlig på det praktiske, da jeg ikke har erfaring med dette på linux. på windows flytter jeg bare .exe filene dit jeg trenger dem og eventuelt mekker en installer... er godt vant det så det er en selvfølge for meg. Hvordan er det på linux om man ønsker å teste noe som man har mekket selv og i mitt scenario på en annen linux Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Applikasjonen er jo Qt, skal ikke det være et rammeverk og så lenge man har de installert, noe mobilen har, så skal det funke? Joda, i teorien er det slik. Første hinder er jo at mobilen din kjører en helt annen arkitektur (maskinvare) enn PC'en din. Mobilen din har ARM-prosessor, mens PC'en din mest sannsynlig har Intel eller AMD prosessor. Grafikk (skjerm), inn-enheter (mus, tastatur, touchscreen) er også helt forskjellige. Tror ikke at Qt klarer å abstrahere seg vekk fra det. Lurte egentlig på det praktiske, da jeg ikke har erfaring med dette på linux. på windows flytter jeg bare .exe filene dit jeg trenger dem og eventuelt mekker en installer... er godt vant det så det er en selvfølge for meg. Vel, da er det kanskje greit at du leser deg opp på hvordan det gjøres på Maemo, slik at du blir like godt kjent der. :-) Linken jeg ga deg i forrige post er en god start. Hvordan er det på linux om man ønsker å teste noe som man har mekket selv og i mitt scenario på en annen linux "annen Linux" og "annen Linux + forskjellig plattform" er to forskjellige ting. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Gud å slitsomt da... trodde det var liksom det som var greia med Qt, portabilitet. :\ Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Browset litt og fant en python/qt tutorial. var igrunn bare å utvikle applikasjonen, overføre og kjøre den. Jeg får teste med min c++ app senere og se hva som skjer Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Å skrive en QT/C++-applikasjon og kompilere den på Linux og prøve å overføre den direkte til en telefon blir som å overføre en windowsapplikasjon til en windowsmobil. Dette fordi C++ blir kompiler om til kode som kjøres direkte på maskinens prosessor. Python kjøres (veldig grovt sagt) gjennom en interpreter laget før maskinens prosessor først når programmet kjøres, og kan derfor flyttes raskt. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Så andre som lager apps til mobiltlf kompilerer dem inne i SDK for å kunne kjøre det med telefonens interne hardware da? Er jo haugevis av programvare i Market, så det kan jo ikke være noe vanskelig å få tak i.. Endret 26. mai 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Gud å slitsomt da... trodde det var liksom det som var greia med Qt, portabilitet. :\ "Porting" er flytting av kode mellom forskjellige system-arkitekturer. Så portabilitet i C/C++ betyr: "Kan kompileres for flere arkitekturer uten endringer i kode." For Binær-portabilitet må du over på interpreterte språk som Python eller bytecode språk som Java. Maemo har ferdige virtuelle maskiner med de nødvendige krysskompilatorene slik at du kan kompilere applikasjonen din for N900, men det er nok ikke fullt så enkelt som du så for deg. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg har i Linux Mint smekka sammen en simpel Qt applikasjon. Jeg har bygd og kjørt den, og alt fungerer som det skal. Det som jeg ønsker nå er at kunne ta dette over på min mobil, en Nokia N900 som kjører Maemo Linux. Hva må overføres og kan jeg feks bare overføre den til en mappe på mobilen og kjøre den der i fra? Eventuelt hva gjør jeg?? Tillegg: hvordan får jeg feks "installert" den med snarvei og slikt? Det du vel ønsker å gjøre, er å krysskompilere. Jeg har bare gjort dette med C++/Qt, men med Java (J2ME som mobiltelefonene støtter), er det snakk om å bruke en annen kompilator og linke med riktige biblioteker. Da bør du kunne lolle den over på mobilen og kjøre den. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Portabelt/flyttbart betyr at det er relativt enkelt å bytte plattform, det betyr ikke at ting fungerer sømløst uten videre. Du må ha en Qt versjon som er bygget for miljøet du skal kjøre det på. Det er i praksis kun Java som lar seg flytte uten videre, og selv der finnes det masse begrensninger og ting en må ha i bakhodet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Jeg så på en "How to program for android" guide at de anbefalte å lære seg MYE java, var visst det de fleste bruker siden det er så portabelt. Ellers må du ha en emulator for telefonen og kompilere koden i emulatoren så det blir kompilert for riktig android-versjon og riktig hardware. Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Portabilitet er ikke at et stykke kompilert kode kan kjøre hvorsomhelst, men at et stykke kode kan kompileres hvorsomhelst, og kjøres. Radlekatt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå