Gå til innhold

Mulig læreplass, hvordan er hybel?


Anbefalte innlegg

Hvis jeg ikke får andre valg, kan det være jeg ender opp med å iallefall prøve å få en læreplass veldig langt unna hjemme. Da må jeg nok ha hybel. Hvordan er det med hybel?

 

Er det kjelleren til noen? Lite hus med et utleid rom? Som et internat?

 

Hvordan er det med ting som TV, internet linje, mat, tøyvask, og sånt?

 

Mulig jeg er helt på jordet, bare aner ikke. Har ikke lyst, ettersom jeg ikke vet hvordan det er. Men har hørt en annen elev har gjort det en gang, og synes det var helt ok.

 

Det som vil suge mest, er at det er 3-4 timer kjøring mellom dette stedet og hjemme tror jeg, og å være bortreist i flere måneder (antar jeg) vil ikke være så morro, blir sikkert kjent med noen, men allikevel.

 

Er det vanlig å pakke med seg 32" TV, Xbox 360, PC (stasjonær+laptop) for slike ting? Eller er det som regel iallefall en TV der? (gammel tube-tv er ikke så gøy)

 

Noen som vet litt om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349

Har bodd på hybel ett år nå.

Jeg har:

TV

Laptop

Stasjonær PC

Internett linjen er elendig hos meg, men det kommer helt ann på hvor du bor og hvilken linje du får med hybelen.

Har en vaskedag i uken.

Bor i kjelleren.

 

På hybelen er det ett stort rom med stue, soveplass og kjøkken i ett.

Bad/toalett deler jeg med en til.

Lenke til kommentar

Ein hybel kan være alt mulig fra berre eit enkelt rom til store leiligheiter.

 

Spørsmålet er berre kva du er villig til å betale.

 

Dei fleste hybelane i dag har brukbar standard og er som regel delvis eller fullmøblert.

Internett tilgang er det ofte lagt opp til, og om hybelen ikkje har internett så er det berre å bestille. Er forholdsviss få hyblar der det ikkje er mulig å koble seg til breibandet. Men du kan ikkje forvente at huseigaren betaler for etableringa av breibandtilkoblinga di.

 

Ein hybel kan være berre eit rom der du deler kjøkken, bad og kanskje også stove med enten huseigar eller andre leigetakarar (kollektiv). Men vanligvis har hyblar no ein eigen inngang eller ein inngang der du berre deler gang med nokon andre.

 

Når det gjeld kva du skal pakke med så må du berre sjå kva slags hybel det er snakk om. TV kan av og til følge med, men alt anna av PC, konsollar og liknande må du sjølvsagt ta med sjølv.

Kva du treng på hybelen av slike underhaldningsting er sjølvsagt avhengig av kva du synest du treng for å underholde deg sjølv. Er mange studentar som ikkje har f.eks TV fordi dei ser på det som ein unødvendig kostnad.

Lenke til kommentar

har ikke bodd på hybel, men har bodd på dobbel-rom på fhs. knøttsmå rom, men mange som hadde med svære TV-er, playstation, PC-er, vannkokere, små kjøleskap osv.. så ta med hva du vil, sålenge du får plass :p Med hybler, så pleier det vel gjerne være en felles stue og bad med noen andre som bor i samme hus.

Det er ikke så ille som det høres ut som. Bare prøv å bli kjent med de andre som bor der. Jeg ville heller ha bodd i kollektiv under studietid e.l enn i en leilighet helt alene :p

 

Det er litt rart å flytte hjemmefra, men så fort du blir vant med det nye stedet og sånn så går det helt fint!

Lenke til kommentar

Det du snakker om heter kollektiv. Hybel er et en egen knøta leilighet med egen låsbar dør. Dette er jo seff i kollektiv også, men der deler du kjøkken, stue og bad med flere. For min del er det godt med et skikkelig privatliv til tider og studie ro :)

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Mange hybler er i hus der eieren ikke bor selv. Det blir som å bo en korridor med 2-3 dører der hver dør leder til sin egen hybel med 1-2 rom. Sånn var det der jeg bodde i 3 år mens jeg gikk videregående. Vi delte ikke kjøkken eller noenting, alt var i hver hybel.

 

Han ene naboen min hadde jeg mye kontakt med og vi kunne sitte inne hos hverandre og se på TV eller film. Den andre så jeg nesten aldri, så det velger man vel selv.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

ja, det varierer vel gjerne hvordan hybelen er, hvis du ser på annonser på finn.no og sånn så står det som oftest hva slags hybel det er.

jeg syns også det virka ille å flytte inn på et knøttlite rom,alene, uten å kjenne noen.. når jeg vurderte å begynne på vgs et annet sted.

Men man trenger jo ikke så mye mer enn bare et sted å bo liksom. Garantert veldig rart i begynnelsen, men du venner deg til det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...