JarlG Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Vil tru dette har noko å gjere med saken, samt at å dele med null har inga praktisk verdi. I tillegg har me: I dette stykket er det inga verdi som passer. X kan ikkje vere 0 i stykke ein, som du seier. 6 Lenke til kommentar
JanFr Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Litt off-topic: Mange gode innlegg i debatten. For å premiere spesielt gode innlegg kan man klikke på + (Litt synd når denne funksjonen ikke blir brukt) 2 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 Vil tru dette har noko å gjere med saken, samt at å dele med null har inga praktisk verdi. I tillegg har me: I dette stykket er det inga verdi som passer. X kan ikkje vere 0 i stykke ein, som du seier. Ser den, dette var bedre greier ja. Men er vi enige om at 0/0=0 Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Altså, i mitt hovud blir det slik; Eg har 0, så derfor kan eg gje bort 0. Eg skal gje bort til 0, så derfor kan kvar person eg gjer til, få uendeleg mange. Kvar mange prosent er 0 av 0? 100%, altså ein heil. I mitt tidligare innlegg viser eg kvifor ein ikkje kan dele på null, og eg vil også seie at ein ikkje kan definere svaret i stykket ditt over. Svaret blir rett og slett udefinert. Ein kan ikkje gjennomføre dette praktisk, og likninga har inga praktisk verdi eller anvendelse. Skjønner likevel at det kan vere morosamt å spekulere i. 1 Lenke til kommentar
Hvem Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) . Endret 16. februar 2017 av Hvem 2 Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hvis du har 6 epler og prøver å dele dem på 0, så dukker det på magisk vis opp uendelig antall epler og du blir drept under vekta av alle eplene. 0/0 er ikke lik null, det gir et udefinert svar. Hvis man hadde tillatt deling på null så kunne man fått veldig mange motsigelser i matematikken. Men matematikken har metoder for å unngå problemer, og det kan f.eks. være å ta grenseverdier. Grenseverdien av x/x når x->0 = 1. Men det betyr ikke at 0/0 = 1. Synes denne passa godt her: http://xkcd.com/704/ 2 Lenke til kommentar
WASD Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Matte er det eneste faget som ikke er logisk, uansett hva læreren din sier. I alle andre fag kan du diskutere deg fram til et logisk og rasjonelt svar. Matte er det eneste faget hvor du får svaret "Sånn er det bare" 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Matte er det eneste faget som ikke er logisk, uansett hva læreren din sier. I alle andre fag kan du diskutere deg fram til et logisk og rasjonelt svar. Matte er det eneste faget hvor du får svaret "Sånn er det bare" Det kommer i hovedsak av at læreren anser at du ikke hadde forstått forklaringen, selv må jeg si at religion og livssyn (Eller kristendomsmisjon som læreren vår drev med) var langt værre på den fronten, og alle rasjonelle diskusjoner endte med en forbannet lærer og brev med hjem (spørsmål som hvorfor skal vi tro på noe skrevet av bønder for 2000 år siden er tydeligvis veldig provoserende på misjonærer når de blir stilt av 8 år gamle barn). 1 Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Matte er det eneste faget som ikke er logisk, uansett hva læreren din sier. I alle andre fag kan du diskutere deg fram til et logisk og rasjonelt svar. Matte er det eneste faget hvor du får svaret "Sånn er det bare" Prøv religion 1 Lenke til kommentar
WASD Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Ah, det er så idiotisk at det ikke kan regnes. Bli gravid uten samleie? Tror vi setter en femtilapp på Josef gitt. 2 Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hvordan inderne fant opp null: http://www.youtube.com/watch?v=z94RnK8JeYo 1 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Hvorfor å dele på null er tull: Når du har utrykket "5 deles på 0" så er det selvmotsigende, ettersom ingen deling faktisk skjer, derfor er det udefinert, eller tull. Et annet eksempel: Det blir det samme som å ytre "Denne setningen finnes ikke". Det er selvmotsigende og gir ingen mening. Endret 23. mai 2010 av LostOblivion 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg TheDarkListener Skrevet 23. mai 2010 Populært innlegg Del Skrevet 23. mai 2010 6/1=6 6/0,1=60 6/0,01=600 6/0,0000001=60000000 6/10^-20=6*10^20 lim(x->0) (6/x)=uendelig Hvis du har 6 epler, og ikke deler ut noen, da er det 6/1, ikke 6/0. Hvis 0 personer har 6 epler, det gir ingen mening. 12 Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 6/1=6 6/0,1=60 6/0,01=600 6/0,0000001=60000000 6/10^-20=6*10^20 lim(x->0) (6/x)=uendelig Hvis du har 6 epler, og ikke deler ut noen, da er det 6/1, ikke 6/0. Hvis 0 personer har 6 epler, det gir ingen mening. Mest fornuftige forklaringen hittil. 3 Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Matematikken krever veldig solid argumentasjon for at ting er som det er, men dette forutser et veldig abstrakt oppsett av aksiomer og definisjoner fra grunnen av som ikke nødvendigvis er så lett å forstå seg på. Om lærer sier "sånn er det bare", så ser det for meg ut som elevene er på litt kverrulantnivå, evt krever forklaringen en matematisk forståelse og kunnskapsnivå som lærer/elev ikke har. Eksempel med brodern som ikke godtar at han ikke får noen "bra" forklaring på hvorfor pi er 3.14..., samtidig som han kun tar P-matte på vgs. 1 Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Matte er det eneste faget som ikke er logisk, uansett hva læreren din sier. I alle andre fag kan du diskutere deg fram til et logisk og rasjonelt svar. Matte er det eneste faget hvor du får svaret "Sånn er det bare" Det er det dummeste og mest ignorante jeg har hørt på en stund. Matematikk er faktisk bare logikk satt i system. Din manglende fornuft/intuisjon != logikk. 4 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Det som er litt kult er at matematikere ikke kan gjøre noe praktisk med sin kunnskap annet enn å skryte. Kun om de har kunnskap innen andre felt som fysikk eller informatikk, kan de utøve sin kunnskap på en fornuftig måte. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Det som er litt kult er at matematikere ikke kan gjøre noe praktisk med sin kunnskap annet enn å skryte. Kun om de har kunnskap innen andre felt som fysikk eller informatikk, kan de utøve sin kunnskap på en fornuftig måte. Ja for fysikk har ingenting med virkeligheten å gjøre.... Matematikk er helt ubrukelig hvis man f.eks vil lage datamaskiner, eller innen vitenskap generelt. For noe tøv, det burde bar fjernes fra skolen rett og slett. Bare fordi du ikke ser bruken, betyr ikke det at det ikke finnes noen bruk for det. Lenke til kommentar
WASD Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Vel, nå har jeg ingen problemer i matte som fag, og står til 5/6. Men det er det eneste faget på som er i den norske skolen hvor man kan si "Sånn er det bare". For å bevise det, si en matematisk formel eller liknende, og jeg kan spørre "hvorfor det?" helt til du før eller siden må si, sånn er det bare. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 For å bevise det, si en matematisk formel eller liknende, og jeg kan spørre "hvorfor det?" helt til du før eller siden må si, sånn er det bare. Nja, omtrent alt kan jo deles opp til man sitter igjen med kun det mest grunnleggende. Flimzes: Han sa aldri at det var ubrukelig. Trenger ikke ta sånn på vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå