morgan_kane Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 0/0=0, la meg si det på en annen måte, du har ingen epler som du ikke vil dele men noen personer, altså du deler ikke ut noen epler. 6/0=0, du har 6 epler som du vil dele med 0 personer, altså du har ikke delt ut noen epler. Bevis at eg tar feil! 1 Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 6/0 = 0 Så snur vi på det til multiplikasjon 0 * 0 = 0 Altså ikke 6 Feil (nei da, har ikke peiling egentlig) Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Hvis du har 6 epler og deler på 0 personer, hvorfor skal man da regne det ut? 1 Lenke til kommentar
Sneeky Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det kan også sees på denne måten: Noen har 6 epler men deler de med 0, hvor mange får du da ? 0 6/0=0 Lenke til kommentar
JanFr Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Husker hvordan vi regnet deling før vi gikk over til desimaltall (barneskolen). 5 / 2 = 2 + 1 i rest Så da kan man jo si: 6 / 0 = 0 + 6 i rest Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det kan også sees på denne måten: Noen har 6 epler men deler de med 0, hvor mange får du da ? 0 6/0=0 Men som nevnt i post over, hvis du snur på denne delingen så burde du jo ende opp med 6, noe du ikke gjør. 6/0=0 6=0*0 <-- Nei Du kan ikke snu på lignen og ende opp med riktig svar. Lenke til kommentar
JanFr Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Det kan også sees på denne måten: Noen har 6 epler men deler de med 0, hvor mange får du da ? 0 6/0=0 Om du har 6 epler og deler de med 0 har du fortsatt 6 epler... (Men det er jo bare pirk på hvordan du formulerte deg ) Endret 22. mai 2010 av JanFr Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det kan også sees på denne måten: Noen har 6 epler men deler de med 0, hvor mange får du da ? 0 6/0=0 Om du har 6 epler og deler de med 0 har du fortsatt 6 epler... Ja, men du har ikke delt dem med noen, som stykket gikk ut på. Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det kan også sees på denne måten: Noen har 6 epler men deler de med 0, hvor mange får du da ? 0 6/0=0 Men som nevnt i post over, hvis du snur på denne delingen så burde du jo ende opp med 6, noe du ikke gjør. 6/0=0 6=0*0 <-- Nei Du kan ikke snu på lignen og ende opp med riktig svar. Dette sier vel det meste. Å dele på null er tull. Lenke til kommentar
JanFr Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Dette sier vel det meste. Å dele på null er tull. Når du sier det så synes jeg faktisk å huske at læreren på barneskolen brukte denne regelen Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Altså, til nå vet vi at hele tall delt på null skapper tull, men 0/0=0 er da fortsatt rett, for uansett hvordan enn snur å vender på det så blir det rett. Logikken sier at jeg har rett med å dele 6/0=0, men matematikkens lover sier nei. Men 6*0=0 ==> 0/0=6, dette stemmer heller ikke, så i realiteten så går det heller ikke å gange med null da... Altså, man må innsette en konstant C når man skal gå tilbake i formelen, så blir det rett. F. eks 6*0=0 ==> 0/0=0+C Endret 22. mai 2010 av morgan_kane Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Du delar 6 epler med 0 personar er det same som 6/1 = 6. Å dele 6 epler på 0 pers er derimot a priori umogleg ettersom det i definisjonen av "å dele" ligg at ein skapar ein eller fleire like fraksjonar. Følgjeleg vil å dele 6 epler på 0 pers dermed vere ekvivalent med å ikkje dele i det heile tatt. Chuck Norris can divide by zero Lenke til kommentar
JanFr Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) La oss heller benytte pizza som eksempel. 1/3 pizza er et stykke som tilsvarer en tredel av hele pizzaen. 6/3 pizza er seks stykker som hver tilsvarer en tredel av hele pizzaen. Med andre ord 2 pizzaer. 6/0 pizza er seks stykker som hver tilsvarer en nulltedel av hele pizzaen. Med andre ord ingenting. Edit: Leif... Endret 22. mai 2010 av JanFr Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Om du har 6 epler og 0 personer, hvor mange epler blir det per person? Uendelig, eller udefinert. 2 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 La oss heller benytte pizza som eksempel. 1/3 pizza er et stykke som tilsvarer en tredel av hele pizzaen. 6/3 pizza er seks stykker som hver tilsvarer en tredel av hele pizzaen. Med andre ord 2 pizzaer. 6/0 pizza er seks stykker som hver tilsvarer en nulltedel av hele pizzaen. Med andre ord ingenting. Edit: Leif... Med andre ord 0? For det er ingen pizzadel derfor er alle pizzastykkene likk 0 del av pizzaen. Om du har 6 epler og 0 personer, hvor mange epler blir det per person? Uendelig, eller udefinert. Altså du har 0 personer, Du får det ikke til å bli uendelig per person for det er ingen personer, udefinert er mulig, men jeg tenker at siden det ikke er noen personer så er det ikke mulig å dele eplene på noen altså får ingen personer eplene. Mener ikke å kverulere her, men er på jakt etter en aha-opplevelse. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Om selv 0 personer får epler, så må alle definerte verdier få uendelig med epler. Lenke til kommentar
JanFr Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Vi må tenke barneskolenivå! 6 / 0 = 0 + 6 i rest Akkurat som: 8 / 3 = 2 + 2 i rest I praksis: Man har 8 iPhones (prikk like) som premie en konkurranse hvor det er 3 vinnere som skal dele helt likt. Da må hver vinner få 2 hver. De to siste blir da i rest. Om noen får den blir det ikke likt. Ingen kan få de to siste. På samme måte med "Delt på null"-logikk: Man har 6 iPhones (prikk like) som premie en konkurranse hvor det er 0 vinnere som skal dele helt likt. Siden det ikke er noen vinnere blir alle 6 iPhones i rest. Siden det ikke er noen vinnere er det ingen som kan få disse seks. Endret 22. mai 2010 av JanFr 1 Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 haha:p når jeg deler 6 på null på kalkulatoren så får jeg: Error :-( Men hva hvis du snur og vender litt på det hele: 0/6=0 fordi 0=6*0 og som alle vet har det ingen ting å si i hvilken rekkefølge det ganges i altså: 0*6=6*0 Da blir 0*6=0 og dermed 0=6/0. Akkurat nå var det logisk for meg, men jeg er meget trøtt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå