Gå til innhold

Dagens lefdal


|FSK|

Anbefalte innlegg

Sitter å ser på dagens tilbudsvedlegg i adressavisen fra lefdal,

hvor Toshiba satelite a10-s103 selges til 7995.

- Intel celeron 2 ghz prosessor

- 30 GB

- 256 MB RAM

- DVD

- Nettverkskort

- XP home

 

Er det noe mistenkelig ved dette, syns det er rart at det er en så billig maskin fra toshiba.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke Toshiba tilbudet fra Lefdal er så mistenkelig.

 

1. Priser på bærbare synker stadig.

 

2. De dyrere Toshiba pcene er gjerne toppspekket med mye og bra utstyr. Lefdal-pcen mangler jo for eksempel eget grafikkkort for spillentusiaster. Dette er altså en basispc for de med moderate krav til ytelse. Likevel sannsynligvis nok ytelse/funksjonalitet for de fleste hjemmebrukere med mindre de ønsker å bruke den som spillemaskin. 3D-grafikk er den nemlig lite egnet til.

 

3. Lefdal kjøper inn i store kvanta og kan dermed komme med gode tilbud.

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri fått med meg hva som er negativt med celeron, kan noen forklare?

 

- Når det gjelder spilling har jeg aldri spilt på den stasjonære jeg har nå (som skal stå som server fra nå av), så skjermkortet er ikke så viktig faktor for meg.

Lenke til kommentar
Selv har jeg aldri fått med meg hva som er negativt med celeron, kan noen forklare?

 

Celeron har bl.a. annet mindre L2-cache enn det P4 har... Også tror jeg ofte det er sånn at dagens Celeron er basert på den forrige P4-kjernen, som Intel ikke lengre produserer for bruk som P4... er egentlig ikke helt sikker, :D var det svar godt nok? :p

Lenke til kommentar
Vurderer en litt bedre utgave hos elkjøp til 9990,- nå,

med 2.2 mobile celeron, håper muligens den kan brukes

litt til spilling, tror dere det går bra?

 

Det spiller liten rolle å kjøpe den dyrere pcen. Celeron 2.0/ er tilstrekkelig til litt spilling, hjelper neppe å øke til 2,2. Det eneste den egner seg dårlig til er 3Dgrafikk i høy oppløsning,pga. at grafikkløsningen er integrert på hovedkortet på begge løsninger.. Spill som for eksempel Warcraft 3 skulle nok gå bedre.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er du sikker på at disse maskinene ikke har Geforce 4 420 go? Vet om et par toshibaer med celeron 1.8 GHz som har dette. Disse satellitemaskinene er faktisk veldig stillegående - godt at noen til slutt klarte å avklare dette med varme osv. Celeron avgir ikke mer varme enn p4m, men yter ikke helt det samme pga. mindre L2 cache.

Lenke til kommentar

Da tror jeg faktisk jeg ville vurdert noe brukt:

 

I går gikk en Compaq EVO N800C på qxl til 9800, med 2.5 års garanti igjen, et langt bedre kjøp enn noen av disse toshibamaskinene.

 

Synes også XGA oppløsning på en 15" skjerm blir litt i minste laget med mindre du har dårlig syn.

 

Se på f.eks Compaq EVO N610C på qxl nå - svært bra maskin med godt skjermkort, liten og lett og rå ytelse!

(Men pass på at det ikke er svindel..)

Lenke til kommentar
den genererer mer varme og bruker mer strøm enn en vanlig pentium.

Tull og atter tull. Celeron har 1/4 av L2 cachen i forhold til P4, men er ellers identisk. Det betyr at den bruker MINDRE strøm og utvikler MINDRE varme. Men forskjellen er veldig liten.

Bare for å korrigere litt: Alle Celreron Mobile fra ca 1,6GHz er basert på Northwood-kjernen som benyttes i Pentium4. På stasjonære PC'er er det alle Celeron fra og med 2,0GHz som er basert på Nortwood.

Pentium4 nortwood har 512kB L2-cache. De pentium4-chip'ene som har noe defekt L2-cache får disablet den L2 cachen som ikke fungerer. Dersom det er minst 128kB fungerende cache igjen etter dette blir den stemplet og solgt som Celeron. Siden L2-cachen er veldig viktig for ytelsen vil denne amputasjonen gjøre at den yter ca 20-40% mindre. En celeron 2GHz yter altså tilsvarende som en Pentium4 1,2-1,6GHz. Selv om noe av L2-Cachen er disablet så bruker den fortsatt strøm. Celeron mobile 2GHz bruker altså like mye strøm som en Pentium4 mobile 2GHz.

 

Pentium-M er derimot en ny CPU som er ment for bærbare og yter MER enn Pentium4 på samme MHz. Dvs. En Pentium-M 1,6GHz sies å yte tilsvarende en Pentium4 på 2,4-2,8GHz. Samtidig utvikler den mye mindre varme. (= mye bedre batteritid)

 

Da tror jeg faktisk jeg ville vurdert noe brukt: Synes også XGA oppløsning på en 15" skjerm blir litt i minste laget med mindre du har dårlig syn.

Jeg er jo nærsynt men :p

- Hva menes egentlig med XGA oppløsning?

VGA = 640x480

SVGA = 800x600

XGA = 1024x768

SXGA = 1280x1024

UXGA = 1600x1200

Noen bærbare har av og til noe mellom SXGA og UXGA (ca 1400x???) men det husker jeg ikke hva heter.

 

Det er egenlig litt smak og behag, siden høyere enn XGA kan bli litt vel smått på en 15". Man sitter ofte nærmere en bærbar enn en stasjonær PC og da kan høyere oppløsning (mindre tekst osv) være greit. Velg gjerne ca den samme oppløsningen du foretrekker på en 17" stasjonær CRT-skjerm.

Lenke til kommentar

Okey, takk for fint svar. Sitter nå på en 17" skjerm, og har 1024&768. Greit med høyere oppløsning, men liker denne best. Derfor regner jeg med at en 15" skjerm med det samme går greit. Dessuten vil min bærbare vanligvis være tilkoblet en skjerm, så ser ikke som det på noe problem med 1024&768.

Lenke til kommentar
den genererer mer varme og bruker mer strøm enn en vanlig pentium.

 

Tull og atter tull. Celeron har 1/4 av L2 cachen i forhold til P4, men er ellers identisk. Det betyr at den bruker MINDRE strøm og utvikler MINDRE varme. Men forskjellen er veldig liten.

 

:x :x :x tull og atter tull og mere tull

 

Mobile Celeron prosessor mangler speedstepping derfor bruker Pentium 4 M mye mindre strøm og lager mye mindre varme..

 

Speedstepping justerer ikke bare hastigheten på prosessoren som mange tror; men mye viktigere :o den justerer også spenningen (vcore) til prosessoren. 1/2 hastighet på prosessoren = halvert strømforbruk, mens 1/2 vcore = 1/4 av strømforbruket

 

Når det gjelder HP maskinen og Toshiba maskine som diskuteres over så bruker HP maskinen ATI IGP chipsettet som har forferdelig dårlig på minneytelse.. Regn med 50% lavere ytelse i noen applikasjoner :cry: . Toshibaen bruker Intel 852 GM som har mye bedre ytelse og er litt bedre på grafikkdelen (høyere 3D mark poengsum) :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...