Gå til innhold

Oppgradering for å takle HD-redigering

Anbefalte innlegg

Har en Canon HF 200 som leverer film i AVCHD, og disse filene vil jeg gjerne kunne redigere i Pinnacle Studio 14.

Har forstått det slik at jeg har noe svak CPU i min htpc, og trenger derfor tips til oppgradering av CPU.

Har idag:

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, GeForce 9400

Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4GB CL5

Intel Pentium Dual Core E5200 2,5GHz,

Hvor kraftig prosessor må jeg ha for å kunne redigere på en OK måte? Bruker maskinen som htpc, men er forsåvidt klar for å la den støye litt mer...

Er dette det beste alternativet? Intel Core™ 2 Duo E8500? Og finnes det noe bedre CPU som passer til hovedkortet mitt?

Håper på hjelp og tips:)

Endret av and_mit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E8500 er den beste innenfor hvor mye strøm den bruker og du vil merke en liten forskjell.

Men det finnes også Intel Core™ 2 Quad prosessorer som passer til hovedkortet ditt. Disse vil yte mye bedre til redigering og encoding, men de fleste av disse er 95 watts prosessorer i forhold til den du har og E8500 som er 65 watts, dette kommer an på strøm forsyningen (PSU).

Ser at E8500 koster rundt 1400 kr, så her er den beste konkurrenten.

Både E8500 som du sa og Q9400 som jeg foreslo vil være varmere og kan kanskje bli litt for varme i et htpc kabinett, men begge har gode standard kjølere så jeg tror ikke det blir et problem. Men hvis det blir det kan du kjøpe en annen kjøler.

Endret av ColdBlackKey
Lenke til kommentar

Har en Corsair VX 450W PSU i htpc kabinettet. Spiller det da noen rolle hvilken CPU jeg velger, med tanke på PSU'n?

Jeg kan leve med mer varme, da jeg allerede har to gode vifter i kabinettet. Så jeg tror ikke det blir noe problem, håper i det minste det:)

Spørsmålet er vel hvilken CPU jeg skal velge for å kunne få redigert på en grei måte...?

Lenke til kommentar

Før du gjør et endelig valg bør du ta en sjekk på hvor god Pinnacle Studio 14 er på multicore støtte. Burde fungere bra på firekjerne CPU, men jeg ser mye rart med ulik programvare. Avid selv anbefaler minimum Quad på 2,66 Ghz eller i7 for AVCHD 1920. I og med at Avid er proffe på video så regner jeg med at dette er fornuftig anbefaling - og E8500 burde faktisk ikke være aktuell. Q8400, Q9400 eller Q8400S (65 Watt) burde således være de fornuftige alternativene.

Prisforskjellen mellom Q8400 og Q9400 er en 150 kr, og eneste reelle forskjellen mellom de er at Q9400 har 6 MiB cache mot Q8400 sine 4. Q8400S er laveffektversjon og en 400 kr dyrere en Q9400. Q9400 ser ut til å ha best tilgjengelighet.

Alle alternativene er støttet av hovedkortet, dog krever Q8400 og Q8400S at man oppgraderer bios.

Ellers er det artig hvor forskjellige krav ulik programvare og kodekser (format) har til hardware. Min gamle E6400 PC håndterer fint full HD fra mitt Canon 550D når jeg bruker Sony Vegas Movie Studio Platinium. Men jeg ser allikevel et godt argument for å oppgradere min rigg til noe mer kraftig.

Du har PSU i bøtter og spann - jeg kjører en 450 Watt (Corsair HX 450) i min HTPC, og der har jeg et dedikert skjermkort (GTS 250) og en AMD Phenom II X3 720 BE. Samme mengde minne, 2 hardisker, BD-spiller og digital tuner. Mer enn 240 - 250 Watt drar ikke dette når jeg spiller.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har liknende data på min pc og når jeg kjørte den med en 8500 prosessor og Pinnacle 10 Slet maskinen virkelig og klarte ikke oppgavene uten mye hakking? Jeg byttet deretter til en Intel Q9300 som resulterte i at maskinen kjører pinnacle 10 uten problemer og null lagg!

Minuset her er at hvis du spiller også på maskinen så er 8500 prosessoren ett langt bedre valg!

Lenke til kommentar

System Requirements:

Intel® Pentium® or AMD Athlon™ 1.8 GHz (2.4 GHz or higher recommended) - Intel Core™ 2 or i7 2.4 GHz required for AVCHD* (2.66 GHz for AVCHD* 1920)

Tror jeg går for en Q9400 jeg da. Burde vel vært langt innenfor kravene som Pinnacle har. Og det kan jo tenkes jeg vil skifte redigeringsprogram på sikt også. Spiller kun minesveiper via msn;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når du bestiller ny CPU bør du gjøre en oppdatering av bios på hovedkortet. Trolig så må du det for at den nye CPU-en skal kjennes igjen.

Ellers så skal du ikke trenge å gjøre noe i det hele tatt.

Du vil ha nytte av 4 kjerner i alle flertråda oppgaver, og også når du driver med mange programmer samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...