x-ray-cat Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Hei. Jeg kjører ubuntu 10.04 og forsøker å flytte /home fra en mindre ext4-partisjon til en større ext4-partisjon. Har prøvd å følge instrukser fra flere nettsider. Nå i siste omgang fra: http://helpforlinux.blogspot.com/2009/03/move-home-to-its-own-partition.html Det som går igjen er at når jeg kjører kommandoen: find . -depth -print0 | cpio –null –sparse -pvd /mnt/newhome/ får tilbakemeldingen cpio: "You must specify one of -oipt options. Try `cpio --help' or `cpio --usage' for more information." Hva må jeg gjøre for å få den kommandoen til å fungere eller må til for å få flyttet /home til den nye partisjonen? Setter svært stor pris på hjelp Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Ut i fra nettsiden du linker, ser det ut til at kommandolinja er feilskrevet: dobbel bindestrek-- har blitt erstattet med langbindestrek. En feil jeg syns dukker opp altfor ofte. kommandolinja slik den er på nettsiden: find . -depth -print0 | cpio –null –sparse -pvd /mnt/newhome/ kommandolinja slik den skal være: find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/newhome/ Merk at null og sparse argumentene til cpio kommandoen er med dobbel bindestrek -- Endret 22. mai 2010 av olefiver Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Så ut til at akkurat den kommandoen begynte å fungere da jeg rettet på det, men mappene i /home blir fortsatt ikke kopiert eller flyttet over til den nye partisjonen. Har også bare benytte meg av instruksene på denne siden: http://tombuntu.no/fordelene-ved-a-ha-home-pa-sin-egen-partisjon-og-hvordan-du-gj%C3%B8r-det/ Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Ville tro det skulle virke med cp -PRx --preserve Siden cp da bare vil holde seg til ett filsystem, ikke følge linker og ta vare på eierskap. Kan hende det er noe jeg har glemt/oversett med denne bruker, så du burde sjekke om alt stemmer og ta vare på den gamle /home/ mappen. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Så ut til at akkurat den kommandoen begynte å fungere da jeg rettet på det, men mappene i /home blir fortsatt ikke kopiert eller flyttet over til den nye partisjonen. Får du noen feilmeldinger? Husk at du er avhengig av å være i /home Sjøl mener jeg det holder å bruke cp -a men det er nå meg... Endret 23. mai 2010 av olefiver Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Sjøl mener jeg det holder å bruke cp -a men det er nå meg... Det stemmer nok godt det Det er slik det går det når man blir for vandt til å bare skimme man-sider etter "de flaggene en trenger men ikke husker helt". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå