Gå til innhold

Spørretråd om militæret (spør og svar her)

*F*

Anbefalte innlegg

Ok, så mest sansynlig blir jeg sendt til SBBN umiddelbart og har samme rom under hele oppholdet med samme folkene osv?

Men så var det det med laptop, det er ikke noe problem? gratis WLAN eller?

Tenker kjøpe meg en før jeg stikker inn, er ganske avhengig av PC for å si det slik. :p

På Madla hadde vi ingen gratis WLAN på kaserna - men der var et crappy WLAN inne på velferden. Dette gjorde at jeg kjøpte et mobilt bredbånd fra telenor og betaler 299,- i mnd for det.

Når vi kom hit på Kjevik ble vi tildelt hver sitt ark med brukernavn og passord, så vi kunne logge oss på når vi ville. Jeg ble sykt overrasket over hvor godt nettet er her og at det er dekning over hele leiren. Streaming og alt går glidefritt.

Er jo faktisk litt surt når jeg har tegnet 12mnd abenoment på mobilt bredbånd fra Telenor, så bruker jeg det ikke. Men vi får se hvordan det blir på Ørlandet, ettersom jeg skal dit etter kurset her på Kjevik.

Laptop er et møst når en skal se film og chille litt på kveldstid - men pass på å ikke bruk det for mye, for da kan du fort bli usosial, og det ønsker man da vel ikke?`Var enkelte folk på rekrutten som nærmest kun satt på PC-en etter tjenesten, og man får ikke akkurat den samme sosiale feelingen som de fleste andre får.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal på sesjon til uken. Er det mulig jeg kommer inn i forsvaret allerede i år?, ettersom jeg er ferdig med videregående skole og har studiekompetanse? noe jeg børr gjøre?

Er du 91-årgang? Tviler på at det blir noe innrykk på deg i 2010, siden de fleste plassene allerede er fylt opp. Men hvis du ringer og sier du vil inn, kan du kanskje få plass

Lenke til kommentar

Så de tar altså betalt for det? Eller lyver runarbs?

Er nok ikke noe nett for på kasernene. Du finner et eller kanskje to åpne nett i leiren (Spanstind eller Messa). Men for å få nett på rommet må du ty til Johnsen elektro. og da får du ei rotten 4mb linje som ikke duger til så veldig mye, så fremst ikke resten av kasserna er på øvelse. Johnsen er forresten et navn man burde merke seg med en gang man kommer til Bardufoss. Han eier også Svingen (den lokale puben) og Artic, utestedet i Andselv. Og om ikke jeg husker feil, så eier han taxien også.

Det er et nett på Hjerttind, men det er en vanlig Johnsen-linje så det duger ikke til så mye da de fleste er innom der en gang i blandt.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål ang. distinksjoner:

Jeg har mottatt noen distinksjoner fra kapteinen,

som viser seg å være tilhørende distnk. for befalselev

i sjøforsvaret (kilde: http://tor-willy.net/images/105-107-109/M-107-10-01.jpg)

Jeg har kun pågående utdanning innen TIP, og ingen erfaring

fra forsvaret.

Vil det da si at jeg bærer disse ulovlig ved bruk?

(De blir forsåvidt kun brukt i utlandet v/ landlov)

Lenke til kommentar

Ja, det vil være ulovlig, i alle fall sammen med militær uniform. På sivil uniform ser det bare helt idiot ut. Hva skal du med distinksjoner du ikke har rett til å bære? Eller i det minste har hatt rett til å bære. Pælm dem.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Ja, det vil være ulovlig, i alle fall sammen med militær uniform. På sivil uniform ser det bare helt idiot ut. Hva skal du med distinksjoner du ikke har rett til å bære? Eller i det minste har hatt rett til å bære. Pælm dem.

Vi bruker dem på marineblå natogenser.

De blir i hovedgrunnen brukt under tokt, da jeg

går på skoleskip.

Lenke til kommentar

Herregud. "Vi bruker dem"? Dere bruker NATO-genser og distinksjoner fordi det ser tøft ut? Herregud, voks opp. Distinksjoner bruker for å vite hvem man skal henvende seg til i forskjellige situasjoner, og for å gjøre det klart hvem som skal høres på. At dere i det hele tatt får lov til å bruke fremmede distinksjoner på båt tyder ikke akkurat på et voldsomt seriøsitetsnivå. Voks opp. Hiv distinksjonene, og gjør deg eventuelt fortjent til noen, og bruk de.

Lenke til kommentar

Man får 145,- per dag + dimmegodtgjørelse på 27 870,- ved fullført tjeneste.

Voksenopplæringen tilbyr diverse kurs og opplæring som man burde benytte seg av, selv tok jeg maskinførerbevis på gravemaskin og truck der helt gratis. Var i tilegg heldig og fikk førerkort for lastebil klasse C av forsvaret :D

Du burde ta en titt her, ligger en del informasjon om førstegangstjeneste

Lenke til kommentar

Hei, har hørt rykter om at det går ann å få dekket briller av forsvaret under førstegangstjenesten, vet noen hvordan jeg må gå frem for å få dette? Hadde vært kjekt med et par billigere briller til felt ol.

Lenke til kommentar

Ja. Du får dekket noen billige og (etter hva jeg har hørt) helt greie feltbriller. Du får rimelig grei info om det på innrykk. Ellers tar du kontakt med legekontoret eller liknende.

Når det er sagt begynte alle brilleslangene i laget/patruljen min med linser i løpet av førstegangstjenesten. Nå vet jeg ikke spesielt mye om linser, men det var slike du kunne sove med i en uke eller måned. Selv en som i utgangspunktet ikke trodde han kunne bruke linser (skjeive hornhinner e.l.) fant etter hvert noen greie linser han var rimelig fornøyd med. Det blir lettere for deg på skytebanen, på øvelse, under trening, og en god del annet av den fysiske tjænesten vi hadde.

Lenke til kommentar

Jeg valgte å legge brillene i skapet og brukte ikke linser (nå har jeg bare -1,0/-1,25), og jeg greide meg rimelig greit (som sambandsmann i vanlig geværlag). Fikk attpåtil skarpskyttermerket, så alt i alt ganske fornøyd med resultatet (av å ikke bruke briller)

Lenke til kommentar
Kommentar til siste, det kommer litt an på hvor du havner hen tror jeg. Der jeg tjenestegjør måtte vi hvertfall kvitte oss med skjegg, og fylle ut søknad om vi skulle ha det.

Fylle ut søknadsskjema?

Hos oss koste befalet seg stort når de fikk søknader av denne typen:

post-30930-1275581771,606_thumb.jpg

Det var kanskje ikke så mange søknader som gikk gjennom, men de beste gikk gjennom, og de dummeste søknadene ble hengt opp på kontorveggen.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...