Gå til innhold

Spørretråd om militæret (spør og svar her)

*F*

Anbefalte innlegg

Ser jo faktisk oversakende bra ut, jeg så mer for meg at det var en bittelite rom som det var presset noen senger osv inn i :p

Nei, da er kanskje ikke militæret så galt likevel :p

Men et par som til.

Det er først 3 mnd-er på rekruttskole, og deretter reiser man til en annen plass (SBBN f.eks), og da får man nye folk på rommet, og sikkert bedre standard generelt sett?

Og hvordan er det med dusjing og slik?

Er det sånn at dem stapper mest mulig folk inn i dusjen samtidig, og lar dusjen stå ubrukt ellers, eller er det slik at man liksom kan stikke å dusje når man vil?

3 måneder rekruttskole? Det vanlige er 6 uker rekruttskole. Litt avhengig av hvor du er.

Ja maten og den generelle standaren pleier som regel å være bedre først etter rekruttskolen. Det er gjærne noe tilbud som faktisk blir dårlige, og her under går som regel velferd og slipe typer ting. Velferden på rekruttskolen på Madla var enestående og det samme gjaldt treningsrommet. Velferden man har her på Kjevik kan knapt kalles en velferd i forhold. Treningsrommet er også mye dårligere enn på Madla - men som sagt så finnes det så mange avdelinger og slikt at det er umulig å si hvor bra ting er. Generelt har forsvaret ganske god standar på treningsrom og slikt.

Det er ikke slik at folk jager deg rundt og plager deg etter tjenesten slik som på rekruttskolen. De fleste har turnus eller faste timer å forholde seg til - og så har de fritid. På rekruttskolen er det ingenting som heter faste dager, og man vet aldri når man må gjøre oppgaver man strengt tatt ikke vil gjøre.

De fleste opplever en "bedre hverdag" etter rekrutten. Jeg kan vel si at min hverdag her på Kjevik er mye bedre enn på Madla - men igjen savner jeg det sosiale på Madla veldig og de tilbudene vi hadde der.

På rekruttskolen har man som regel fellesdusj på hver tropp (hver gang) med 4 dusjhoder og skillevegg mellom dusjhodene. Og så har man større fellesdusjer som hele kompaniet (hele bygningen) kan benytte seg av. Disse består som regel av flere dusjhoder og skillevegger mellom.

Var aldri noe problem på Madla, og det var alltid en dusj ledig liksom. Man kunne dusje når man ville ja, men man skal helst ikke dusje innen rosignalet (23-06) pga støy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæren bruker som regel ikke egen rekruttskole. Du blir sendt til SBBN med en gang og vil bo på på samme rom mest sannsynlig hele tjenesten. Dusjing skjer i fellesdusj som gjelder for hele kaserna, men du velger selv når du ønsker å gjøre dette da.

Lenke til kommentar

Ok, så mest sansynlig blir jeg sendt til SBBN umiddelbart og har samme rom under hele oppholdet med samme folkene osv?

Men så var det det med laptop, det er ikke noe problem? gratis WLAN eller?

Tenker kjøpe meg en før jeg stikker inn, er ganske avhengig av PC for å si det slik. :p

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Ser jo faktisk oversakende bra ut, jeg så mer for meg at det var en bittelite rom som det var presset noen senger osv inn i :p

Nei, da er kanskje ikke militæret så galt likevel :p

Tja... Et åttemannsrom kan også se slik ut, og vi var 8 mann i et halvt år.

post-30930-1274988117,3613_thumb.jpg

(satt i vindusposten og tok bilde, så det er ikke mer rom bak fotografen)

Lenke til kommentar

Ok, så mest sansynlig blir jeg sendt til SBBN umiddelbart og har samme rom under hele oppholdet med samme folkene osv?

Tenker kjøpe meg en før jeg stikker inn, er ganske avhengig av PC for å si det slik. :p

Blir nok sendt rett nordover ja så lenge man ikke dimiterer på oppmøtedagen, men virker som du er klar for et år i grønt så da er det bare å glede seg.

Laptop burde gå greit, kan være noen restriksjoner i rekruttperioden men var ikke noe problem når jeg var inne. Og er trødløst nett på rommene, så null problem så lenge ingen kjører massive nedlastninger og sinker linja.

Lenke til kommentar

Du kan bare dra med laptop, så godt som alle leirer har eget nett de vernepliktige kan bruke.

Hvordan dette er styres av hver leir, noen har det på kaserna, andre har det på velferden, osv.

WLAN er så klart gratis, de fleste av velferds-tilbudene er gratis.

Lenke til kommentar

Du kan bare dra med laptop, så godt som alle leirer har eget nett de vernepliktige kan bruke.

Hvordan dette er styres av hver leir, noen har det på kaserna, andre har det på velferden, osv.

WLAN er så klart gratis, de fleste av velferds-tilbudene er gratis.

Er nok ikke gratis nett i Heggelia. Her må du nok ty til velferden på Istindsportalen som ligger imellom Heggelia og Rusta leir for å finne velferden og gratis nett.

Lenke til kommentar

Det er først 3 mnd-er på rekruttskole, og deretter reiser man til en annen plass (SBBN f.eks), og da får man nye folk på rommet, og sikkert bedre standard generelt sett?

Og hvordan er det med dusjing og slik?

Er det sånn at dem stapper mest mulig folk inn i dusjen samtidig, og lar dusjen stå ubrukt ellers, eller er det slik at man liksom kan stikke å dusje når man vil?

1: Hæren (hvor SBBN inngår) har rekruttskole i hver avdeling. Hvis du skal tjenestegjøre i SBBN, så har du rekruttskola med samme folka og befalet, på samme plassen, nemlig Heggelia. I luft og sjø er det egen rekruttskole (madla, rundt 6 uker), og derifra sendes du videre til tjeneste som du vanligvis får tildelt mot slutten av rekrutten.

2: Du dusjer når du har tid. Stort sett er det veldig mange som dusjer samtidig hvis man har vært i gjørmeløypa eller hatt FYFO eller lignende, mens det er litt greiere om morgenen.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Er nok ikke gratis nett i Heggelia. Her må du nok ty til velferden på Istindsportalen som ligger imellom Heggelia og Rusta leir for å finne velferden og gratis nett.

Utrolig dårlig av Heggelia om de tar betalt for nett.

Det er første gang jeg har hørt om noe slikt, men det er sikkert flere som gjør det samme.

Lenke til kommentar

Det er første gang jeg har hørt om noe slikt, men det er sikkert flere som gjør det samme.

Hehe. Jeg vil tro de ikke tar betalt for nett, men at det ikke er nett på kaserna.

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg vil tro de ikke tar betalt for nett, men at det ikke er nett på kaserna.

Er riktignok 4 år siden jeg var der, men virker da rart hvis de plutselig har fjernet trådløs nettet i kasernene.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk snakket med IT-ansvarlig på Heggelia ang deres nett for menige for ikke så lenge siden.

Jeg er ganske sikker på at dette også var trådløst, så de nett for menige ihvertfall.

Hvordan dette foregår i praksis vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Så de tar altså betalt for det? Eller lyver runarbs?

Er nok ikke noe nett for på kasernene. Du finner et eller kanskje to åpne nett i leiren (Spanstind eller Messa). Men for å få nett på rommet må du ty til Johnsen elektro. og da får du ei rotten 4mb linje som ikke duger til så veldig mye, så fremst ikke resten av kasserna er på øvelse. Johnsen er forresten et navn man burde merke seg med en gang man kommer til Bardufoss. Han eier også Svingen (den lokale puben) og Artic, utestedet i Andselv. Og om ikke jeg husker feil, så eier han taxien også.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt millitærrelatert, men hvordan fungerer denne ordningen til milrab.no med å betale når dimmeteringsgodtgjøringen kommer? Kan man bestille noe fra dem med en gang man kommer på innrykket og benytte seg av denne muligheten, eller må man vente til man er blitt plassert der man skal?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...