Gå til innhold

Har du gjeldsproblemer?


Anbefalte innlegg

Har du problemer med gjeld?

 

Selv er jeg 19 år og har 200 000 Kr i minus;)

Jeg er under studier da:)

Men har ikke lyst til å skaffe meg jobb ennå.

Jeg har sikkert 7 kredittkort;)

 

Hvordan fikk du gjeld?

Hvordan kan man tjene 200 000 tusen på en flekk?

Er MLM løsningen?

Blogging?

Internettmarkedsføring

Hvordan tenke positivt på livet med gjeld?

 

 

Håper noen svarer her, for gjeld ekke no godt:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke gjeldsproblemer. Men, svar på spørsmålene dine:

1: Du tjener ikke 200k på en flekk. Men det er ikke uoverkommelig å få betalt det ned om du tar en deltidsjobb og sommerjobber. Du bør ha minst 50k av den gjelden slettet innen studiene begynner til høsten ...

2: MLM løser ikke noe som helst. Det gir deg bare flere problemer. Blogging er fint om man liker å skrive; vil man tjene penger (eller bli hørt) finnes det andre ting å ta seg til med. Jobb er et godt alternativ. Hva du skal markedsføre på nettet vet ikke jeg, men det høres suspekt ut, og ikke særlig lukrativt.

3: Mange av de som ender opp med mye forbrukslån gjør det fordi de har følt at de mangler et eller annet i livet, og klarer å få det for seg at en rekke innkjøp er det som skal til. I praksis er dette selvsagt bare tull; pene klær finansiert med dyr gjeld gjør ikke livet enklere -- men det vet du sikkert bedre enn de fleste!

 

Klipp kredittkortene, få en skikkelig oversikt over hva du skylder, skaff en deltidsjobb og kutt alt forbruk, så er du på rett vei.

Lenke til kommentar

Noen episoder av Luksusfellen burde vært obligatorisk for alle som skaffer seg kredittkort. Å komme seg ut av et liv med forbruksgjeld og liten kontroll på egen økonomi krever mye selvdisiplin og streng kontroll til man kommer på rett kjøl.

 

Jeg har stort sett levd etter regelen om at man ikke skal kjøpe noe man ikke har råd til. Nå har vi bil og bolig uten annen gjeld enn fellesgjelden i borettslaget. Dessuten halvannen million i fond. Og lønna mi er omtrent gjennomsnittlig, så man trenger ikke tjene all verden for å ha det komfortabelt økonomisk.

 

Og jeg har kun to kredittkort hvor jeg ALLTID betaler inn det jeg skylder før det belastes renter.

Lenke til kommentar

Folkens.

 

Jeg klipper ikke mine kredittkort, siden de gir meg gode fordeler. Se andre tråder om dette.

Jeg har en god oversikt over min økonomi. Jeg har per dags dato DISPONIBELT 70 000 i kreditt.

Min gjeld er hovedsak studiegjeld.

Og jeg lever et bra og positivt liv.

 

For å formulere meg bedre enn tidligere idag. (Skriver nemlig bedre etter å hatt i meg noen kasser med rusbrus)

 

Jeg skal nedbetale min studiegjeld ved å få avkastning på å drive nettbutikk.

Å planlegge nettbutikken antar jeg at tar 3-4 år.

 

Har noen andre erfaringer med å drive nettbutikk?

Takker for alle gode innspill som allerede har kommet.

 

@apegryn Her misforstår du.

@Mythos Jeg elsker Luksusfellen. Greit å stoppe mens leken er god;)

@Nomore Hehe, du har nok helt rett;) Easy come, easy go.

@Euklid Jeg skal være ærlig, ditt innlegg kårer jeg til verdens beste innlegg i tråden!

 

Nå kan det hende jeg skriver rart, men jeg er seriøs. Litt dosen på rusbrus bare.

Kom igjen så druser vi litt mer om business.

Battlefield

 

EDIT: La til ordet, DISPONIBELT;) Challabajs!

Endret av battlefield
Lenke til kommentar

Frisk studiegjeld er IKKE gjeldsproblemer :)

Jeg spør om andre har gjeldsproblemer, for å høre andre erfaringer.

Jeg har ikke sagt at jeg har et gjeldsproblem, har bare en studiegjeld jeg:) Som jeg vil kvitte meg med ved å etablere et foretak eller en fast jobb tror jeg.

Endret av battlefield
Lenke til kommentar

Gjeldsproblemer er når man har mer gjeld enn man klarer å betjene med inntekten man har. Med mindre man er arbeidsledig over lang tid og uten kommunikasjon med Lånekassen så er ikke frisk studiegjeld et gjeldsproblem. Enkelt og greit.

 

Hva får deg til å mene det motsatte?

Lenke til kommentar

Gjeldsproblemer er når man har mer gjeld enn man klarer å betjene med inntekten man har. Med mindre man er arbeidsledig over lang tid og uten kommunikasjon med Lånekassen så er ikke frisk studiegjeld et gjeldsproblem. Enkelt og greit.

 

Hva får deg til å mene det motsatte?

Mener jeg noe som helst egentlig?

Jaja, whatever. Nå har du fått sagt hva gjeldsproblemer er. Flink flink gutt. Hva er så dine løsninger for å redusere gjeld?

Endret av battlefield
Lenke til kommentar
Mener jeg noe som helst egentlig, babytass (henviser til bildet ditt;O)?

Tråden er litt diffus, og det siste innlegget ditt før mitt og før du endret det gav inntrykk av at du mente det motsatte. :)

 

Hva er så dine løsninger for å redusere gjeld?

Gjeld reduseres med å betale den ned. Har man ikke penger nok til å betale ned gjelden så må man enten redusere utgiftene eller øke inntektene.

Lenke til kommentar
Mener jeg noe som helst egentlig, babytass (henviser til bildet ditt;O)?

Tråden er litt diffus, og det siste innlegget ditt før mitt og før du endret det gav inntrykk av at du mente det motsatte. :)

Jeg er diffus;) Veiene lages mens jeg går;) Jeg går jeg går til fjells, haleluja!!!!!

Kjøpte inn kasser med rusbrus chu.

 

Nomore: Har du gjeld?

Lenke til kommentar
Mener jeg noe som helst egentlig, babytass (henviser til bildet ditt;O)?

Tråden er litt diffus, og det siste innlegget ditt før mitt og før du endret det gav inntrykk av at du mente det motsatte. :)

 

Hva er så dine løsninger for å redusere gjeld?

Gjeld reduseres med å betale den ned. Har man ikke penger nok til å betale ned gjelden så må man enten redusere utgiftene eller øke inntektene.

Er det noen som vil gi meg penger? Jeg har lite lyst å begynne å jobbe, det er så ut.

Lenke til kommentar

Studielån? Det var en ganske annen historie enn jeg så for meg! Om du betaler regningen på kredittkort(ene) før det begynner å løpe renter har du jo svært lite å bekymre deg for. Å betale ned litt studielån kan være fort gjort om man er villig til å redusere levestandarden litt i noen år -- men for de fleste er det mer fornuftig å bruke lang tid på å betale ned studiegjeld; renten er lav relativt til andre lån, og de som har studert forventer jo gjerne en god inntektsøkning over tid.

 

Å drive en fornuftig nettbutikk kan du selvsagt tjene penger på, men tror ikke nødvendigvis det er noen lettvint løsning. Noen klarer å starte opp greit gjennom ekstremt smale nisjer -- f.eks. barbershop, konkurransen er begrenset på så små felt, er man første i landet på slikt gjør det ikke så mye at man ikke klarer å utnytte stordriftsfordeler. Skal du konkurrere med store butikker som selger elektronikk, bøker eller musikk kreves det mildt sagt noe ganske annet.

 

Viktigst av alt: mindre rusbrus, mer whisky!

Lenke til kommentar

@Nomore: Leit å høre at du har hatt gjeldsproblemer. Vil du fortelle oss hvordan du kom inn i det?

@Euklid Etablere en nisjebedrift, dog spesialisere seg innen et marked. Ikkje dumt! Tar med meg dine tips;=) Takk takk.

 

@Cho-san Jeg var selv i en periode på videregående ansatt hos fire bedrifter. Det ødela livet mitt, og nå etterlyser jeg psykologer som kan hjelpe meg. Gratis (Dette i en annen tråd selvagt)

 

 

 

Til dere som sliter:

http://www.youtube.com/watch?v=uhd0oSRPxmU

Endret av battlefield
Lenke til kommentar
@Nomore: Leit å høre at du har hatt gjeldsproblemer. Vil du fortelle oss hvordan du kom inn i det?

Kort fortalt: dumskap, latskap, uvitenhet og en liten porsjon uflaks førte meg i gjeldsproblemer :)

 

 

I mine yngre dager hadde eg en veldig uoversiktlig og løssluppen økonomi. Regninger var det kjipeste å bruke penger på. Dette ble en dårlig vane og bygde mer og mer på seg. Så begynte eg å ta tak i problemene(dvs, kontaktet kreditorer og begynte å betale på gammel gjeld), fikk meg samboer osv. Så ting så veldig lyst ut, og så fikk samboer og eg lån i banken(på en og en halv inntekt, lærlinginntekt med forsikring om fremtidig fast inntekt). Vi kjøpte oss en eldre leilighet i et dårlig strøk for alt for høy sum. Innkalling kom til militæret og fremtidig fast inntekt ble utsatt i ett år. Økonomien ble stram, samboer gravid og eg var i grønn tjeneste. Vi ble tvungen til å selge leiligheten på et veldig dårlig tidspunkt samtidig som eier av leiligheten ovenfor pusset opp og fant en lekasje som skyldtes dårlig arbeid av tidligere huseier(som eigde begge leilighetene og gjorde jobben selv). Lekasjen viste seg å ha ødelagt veldig mye og det krevde mye arbeid i begge leilighetene. Banken pustet oss i nakken og truet med tvangssalg. Leiligheten ble til slutt solgt til 300k under takst. Vi endte da opp med 300k i restgjeld + renter for et par måneder + meglerkostnader. Vi var totalt r****ørt økonomisk. I mellomtiden måtte samboer flytte hjem igjen(bort fra byen vi bodde i) og eg fulgte etter = ingen jobb når militæret var over.

 

Vi satt da med ca 450k i gjeld, uten sikkerhet, uten jobb(er) og uten ei nål i noen sin vegg(og hvertfall ikke vår egen). Etterhvert fikk vi oss begge jobb, men labert betalt(tot ca 500k). I tillegg til leieutgifter, mat og livsopphold for oss og babyen så hadde vi gjelden fra hussalget og min restgjeld fra før. Totalt sett var den på ca 600k og økende da eg/vi hverken klarte å betjene avdragene, rentene eller nye forpliktelser. Etter mange år og mye økonomisk slit så separerte vi oss og delte gjelden rettferdig mellom oss. Samtidig var eg på jakt etter ny jobb for å øke inntekten, noe som eg fikk noen uker etter at vi separerte oss. På samme tid så tok eg kontakt med familie, innrømmet forholdene og fikk hjelp(dvs kausjonist) til å ta opp et lån for å dekke inn mye av den gjelden eg satt igjen med. Eg fikk da et lån på ca 250k som eg klarte å dekke inn ca 80% av gjelden eg satt med. Samtidig fikk eg også en utrolig viktig støttespiller i en ny bankkontakt(den gamle banken hadde belastet meg med gebyrer bare for å dolke meg i ryggen). Eg viste dem betalingsvilje, måtehold og at eg hadde orden i papirene. Dette pluss økt inntekt gjorde at eg klarte å holde resten av kreditorene noelunde på avstand. Men de lurte fortsatt i bakgrunnen.

 

Etter lang tid hvor eg viste min nye økonomiske fornuft klarte eg å få på plass et nytt lån igjennom nok et lån for å få bort resten av gjelden. Resultatet var at eg da fikk samlet all gjeld i friske lån samtidig som eg fikk forhandlet ned mye av gjelden.

 

Takket være en skilsmisse tok eg tak i problemene og ved hjelp i fra andre har eg i dag ingen økonomiske problemer. Men, eg betaler fortsatt på gjelden eg opparbeidet meg(sitter igjen med en rest på godt under 200k), men klarer fint avdragene, klarer å spare og har et fornuftig forbruk(mener eg :)).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...