EspnV Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Hei. Hvor mange feltøvelser kommer jeg til å gå igjennom i fgtj? Skjønner at dette kommer an på hvilken tjeneste/sted man havner på men sånn i gjennomsnitt? Skal til Ørlandet på VF Havariambulanse. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Tja... En feltuke på rekrutten, og en feltuke litt senere i tjenesten på det minste? Vi er ganske ofte i felt, men hva som er vanlig i f.eks. hæren aner jeg ikke. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Har selv vært ute i felt ca 5-6 ganger allerede. Skal snart ut igjen Halvparten av disse var riktignok på en kai der vi bygget og stod i stillinger ol, så dvs 3 ute i skauen. 4 snart og det kommer flere i løpet av sommeren. Men det er bare fordi vi er Sjøforsvarets landavdeling. Vi opererte på land under CR 2010. Gjennomsnittlig er vel ca 1 gang i rekrutten og 1 gang etter i Sjøforsvaret. Enkelte har bare en uke på rekrutten som eneste gangen i felt. Endret 22. mai 2010 av baBuShKa Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Men "felt" er et ganske bredt begrep da. Noen betegner bare det å ha på seg GRU og være ute i skogen en hel dag for felt, mens andre mener felt bare er når man sover (eller ikke sover i det hele tatt) i knappetelt i skauen og løper rundt og hater. 1 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 hehe, sant nok det. Løpe rundt i gru og hate har vi ihvertfall gjort MER enn nok Lenke til kommentar
EspnV Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 takker for svar men tenkte mest på å ligge ute i skogen å "sove" satser på at det ikke blir så veldig mye felt i året som kommer Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Kommer helt ann på hva slags avdeling du kommer inn på (og for all del hvilken gren). Men som sagt over 1 uker på rekrutten og kanskje en senere. Vet at en kompis hadde 4 mnd felt i løpet av fgt sin. Mens andre har bare hatt to. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Vi har vel hatt 7 feltuker (mandag-torsdag) i løpet av et år, tror det er ganske normalt i hæren, en annen tropp her har vel vært ute nesten dobbelt så mange ganger, mens andre igjen har vært ute mindre. Lenke til kommentar
Steindau Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) bruker bare denne topicen: Jeg vurdere sterkt på å gå befal skolen. Hvordan er "Undervisningen" der? Er det for det meste teori eller praktiske militær øvelser? Krigs "Simulator" i skog og mark osv? Krigs trening etc Endret 26. mai 2010 av Steindau Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Vi hadde vel (teller i hodet her nå)... 19 feltdøgn på 5 måneder. Med "feltdøgn" mener jeg overnatting i felt, altså i telt (heh heh, det rimer). I tillegg gikk det jo omtrent ikke en dag uten at vi løp rundt i GRU og feltuniform, så det var nokså mye av sånt. Samtidig sikkert innpå 2000 skudd med AG-3 (vi var på skytebanen en dag i uka minst, vi hadde til og med to rene skyteuker hvor vi var på skytebanen hver dag) Så dette varierer alt i fra garnison til garnison, og våpengren til våpengren. Befalskolen har jeg ikke mye kjennskap til, men det er gjerne en god blanding av teori og felt... Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Som sagt det kan variere veldig mye. Tror jeg hadde totalt 5 feltdøgn. Befalsskolen har mye mere selvsagt, men det vil nok variere der også etter hva slags gren du er i. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Tror jeg hadde 3 øvelser i løpet av hele førstegangstjenesten, heldigvis. Øvelser var hat. Kaldt, slitsomt, irriterende, alle stresser med alt osv. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg har flere feltdøgn i kongens klær etter at jeg dimmet enn jeg hadde i førstegangstjenesten Aldri hatt kontrakt heller. Cluet er å feile befalsopptak et par ganger Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Der hvor jeg var i fgtj. hadde vi vel rundt 70-80 døgn i felt. Men dette var i Hæren. I sjøforsvaret/luftforsvaret er vel en uke i rekrutten det eneste omtrent. Tidene har forandret seg gitt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå