Hewitt Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Skal en tur til USA om en måned, og i den anledning tenker jeg å muligens kjøpe et Canon S90-kamera der borte. Jeg trenger et godt kamera til den turen og litt fremover, og det er relativt rimelig der. Jeg er klar over at det ikke er så god garanti og reklamasjon, og at det er mye stress når kameraet må sendes osv. Det vet jeg, og det gjør ikke noe for min del. Det jeg mer tenker på er det praktiske når man kommer hjem. Hva må for eksempel til for å lade kameraet hjemme? Må man kjøpe inn ny strømkabel, holder det med en "US->NO-plugg" eller omformer osv.? Takk. Endret 22. mai 2010 av Hewitt Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Skal en tur til USA om en måned, og i den anledning tenker jeg å muligens kjøpe et Canon S90-kamera der borte. Jeg trenger et godt kamera til den turen og litt fremover, og det er relativt rimelig der. Jeg er klar over at det ikke er så god garanti og reklamasjon, og at det er mye stress når kameraet må sendes osv. Det vet jeg, og det gjør ikke noe for min del. Det jeg mer tenker på er det praktiske når man kommer hjem. Hva må for eksempel til for å lade kameraet hjemme? Må man kjøpe inn ny strømkabel, holder det med en "US->NO-plugg" eller omformer osv.? Takk. kommer jo ann på laderen det. spenning i usa er vel 110V her tillands er det vel nå 230V så vis ladren som medfølger er godkjent for begge deler er det bare å få til adapter vis ikke må du ha en omformer eller kjøpe lader som er spesifisert for 230V husk grensen for hvor mye du har lov å kjøpe for da før du må tolle det inn Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 Takk for svar. Ser ut som den laderesn som følger med har "Auto switching power Voltage from 100-240V" så da holder det vel med en liten plugg. Takkar. husk grensen for hvor mye du har lov å kjøpe for da før du må tolle det inn "Sure" Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) De amerikanske Canon-laderne har, ihvertfall før, vært litt vanskelige å ha med å gjøre på dette feltet. I stedet for den europeiske, hvor du bare kan bytte ut selve strømkabelen (helt standard apparatkabel), er kontaktene festet fysisk på den amerikanske. Og de er på en måte "innebygget", slik at skal du ha en overgang, må den være helt flat så kontaktene går helt nedi. Har masse folk (amerikanske turister stort sett) som har lett Oslo rundt etter en overgang som passer. Selv Clas Ohlson har ikke en som passer, i følge flere av dem. Mange av dem har endt opp med å kjøpe ny lader til 5-600 kroner (de fleste får imidlertid lov til å lade en time eller to i butikken da, da det er en for stor sum å måtte ut med når de skal være i Norge i bare en uke eller to). Og som sagt, husk tollen. Er det rutinekontroll og de finner kameraet, er det strengt tatt din bevisbyrde (spesielt hvis kameraet heter noe annet i USA). Blir du "busta", så konfiskerer de kameraet og du får en bot. Og du mister 5 års reklamasjonsrett. Du sitter kun igjen med ett års garanti, og må selv bekoste frakt til USA om noe blir galt (j*vlig dyrt å sende pakke fra Norge til USA)... og tull med å slippe ny toll på veien tilbake). Endret 23. mai 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Hmm, det hørtes ikke bra ut. Håper det er endret på nye kabler da. Må nesten sjekke det ut. Angående garanti, så er jeg klar over det. For min del har ikke dette så mye å si da jeg uansett flytter fra Norge til høsten, så skulle det skje noe med kameraet kjøpt i norsk butikk vil det bli like mye stress uansett. Angående toll, så er det uansett bare en drøm at jeg etter tre uker i USA tar med meg varer tilbake for under 6000,-, så det tenker jeg ikke på uansett. Har ellers blitt stoppet flere ganger i toll, og alt de har fokusert på da har vært alkohol og røyk, selv om jeg har hatt mye rart fra ferier med meg da også. Har inntrykk og erfaring av at det å ta med seg ting hjem til over 6000,- samlet er null problemo, selv om det selvfølgelig er en teoretisk mulighet for å slite litt om man treffer på "riktig" person. Endret 23. mai 2010 av Hewitt Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Det er en slik plugg jeg tenker på. (det er riktignok feil lader, men du skjønner prinsippet ). Ettersom området rundt er så "stort", så har det vist seg å by på visse problemer å bruke disse med overganger, ettersom overgangene ofte har en kant rundt, slik at kontaktene ikke kommer helt ned. Du må derfor prøve å finne en overgang som er helt flat på toppen. Her er en overgang med en slik kant, som ikke vil fungere (fant kun fra norsk til amerikansk, ikke andre veien på Clas Ohlson uansett). De europeiske Canon-laderne er mye greiere å ha med å gjøre på reiser, da de har avtakbar, standard apparatkabel (koster 10-20 kroner, og fås i enhver elektrobutikk verden over, tilpasset det landets standard). Endret 24. mai 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Fant kanskje det du er på utkikk etter Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Takk for hjelpen! Ser vel ut som det burde fungere ja. Skal uansett ta å sjekke ut hvordan kontakten på den laderen er. Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå