Gå til innhold

Økt ytelse med SATA-600?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg har et hovedkort med SATA-600 (6gb/s) og en harddisk med SATA-300 (3gb/s). Vil harddisken være en flaskehals og ikke gi mer ytelse enn 3gb/s?

Og hva om jeg har det andre veien? Hovedkort med SATA-300 og harddisk med SATA-600?

det vil følge den standarden som begge enhetene er kombatible med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Hvis du har en harddisk som du klarer å presse 3gb/s ut av så lurer jeg veldig på hvilken harddisk det er :)

sata3 er kun nødvendig hvis du har en super rask ssd :)

Lenke til kommentar

En del skriveleifer fra meg i førstepost.

Stryk det jeg skriver med gb/s.

Men spørsmålet er det samme:

F eks en Velociraptor har SATA-600

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594270

Mens en intel SSD har SATA-300

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585889

Og hovedkortet jeg ser på har 2stk SATA-600

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593867&view=detailed#ProductTabs

Vil SATA-300 utgangen fra SSDen være en flaskehals?

Lenke til kommentar
Vil SATA-300 utgangen fra SSDen være en flaskehals?
Nei. Du ser jo at lagringsmediet i SSD'en ikke klarer mer enn 170/53 MB/s (les/skriv). Når grensesnittet mot disken takler 300 MB/s sier det seg selv at SATA-tilkoblingen ikke er noen flaskehals.

Og SATA600 på en Velociraptor er bare tull og tøys. På komplett.no har de oppgitt maks 145 MB/s lesehastighet. Hva i alle dager trengs SATA600 til da?

SATA600 er stort sett bare et billig reklametriks som er med bare fordi det er mulig å putte det inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

PCI-E spor layout kan være viktig, overklokking om det betyr noe for deg.

Antall SATA og USB porter og annet snacks i esken og på HKet, kan være fjernstyrt overklokking for morsomhet eller lignende.

Det er det du må velge ut ifra.

Lenke til kommentar

SATA600 er stort sett bare et billig reklametriks som er med bare fordi det er mulig å putte det inn.

Her tar du nok feil ja.

SATA 300 stanger i taket ved ca 280 MB/s

Crucial Real SSD C300 yter opptil 385 MB/s

SATA 300 klarer altså ikke å følge med den superraske SSD'en ....

crucial_c300_ssd.jpg

c300_atto.jpg

atto_chart.jpg

Med den raske utviklingen man ser på SSD fronten, tipper jeg at SATA 600 vil bli en flaskehals om noen få år.

Lenke til kommentar
Her tar du nok feil ja.

*snip*

Legg merke til "stort sett", som i "for folk flest". Jeg er fullt klar over at de dyreste SSDene har mulighet til å makse SATA300, men disse er så dyre at folk flest vil le høylytt av prisen. Selv Intel X-25M G2 med sine 250 MB/s (les) og 1600 kr vil være i overkant dyr i forhold til hva folk flest vil betale når de kan få 2 TB platelagring til 1000 kr i stedet. Hvis man kjøper en stasjonær til 8000 kr i dag vil prisen øke 20% ved kjøp av en slik SSD i tillegg.

Og det er i første omgang ikke sekvensiell lese-/skrive-hastighet som gjør SSDene overlegne som systemdisker. Selv SSDer med 150-200 MB/s vil medføre en dramatisk økning av OS-responsen i forhold til en harddisk som systemdisk. Det som derfor blir hovedutfordringen for industrien fremover er å selge disker med denne ytelsen og grei størrelse til en mye lavere pris enn i dag (f.eks 80-120 GB med 25-30k IOPS (les) til 500 kr). Å pushe sekvensiell ytelse på toppmodellene vil være en nisje for entusiastene, akkurat slik det er med entusiastprosessorer og entusiasthovedkort.

Og angående SATA600 som reklametriks, så har vi sett en "eksplosjon" av SATA600-produkter kort tid etter at standarden ble skikkelig ferdig. Det betyr at teknologien er svært billig, og stort sett bare lagt ved fordi produsenten rett og slett har mulighet til det for en svært billig penge. Når til og med harddisker (f.eks VelociRaptor) kommer med SATA600 er det tydelig at det ikke er behov som styrer prioriteringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...