Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uenigheter med huseier/ er dette lov?

sofiepett

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sliter litt med en ufornøyd huseier. Jeg har bodd i leiligheten min i snart 1 år, og den første tiden var kjæresten min mye på besøk og etter ca. etter et halvt år så flyttet han inn hos meg.

Jeg bor i kjelleren til huseieren og har ett soverom, ett bad, en stue og ett kjøkken. Husleien er inkl. Varmtvann på bad.

Huseier er nå lei av at kjæresten min bor hos meg. Hun mener han skal flytte eller betale for seg.

Vi vil da helst se at vi slipper å betale mer, siden vi begge har svært slunken pengepung.

- noen som vet hvordan dette fungerer?

Mvh Sofie og Kenny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den var ny, han vil altså ha mere penger hvis det bor mer enn en person i leiligheten? :!:

Dette høres helt på trynet ut og jeg tror at så lenge dette ikke nevnt spesifikt i kontrakten mellom deg og utleier så er det heller ikke lovlig å kreve høyere leie fordi kjæresten din flytter inn.

Han har ikke spurt om litt ekstra hvis du får kaffebesøk og?

Lenke til kommentar

Husleieloven §7-1 gir rett på visse vilkår å ta opp personer i husstanden. Inn under denne bestemmelsen faller blant annet samboer og ektefelle. Unntaket fra denne retten er hvis utleier har en saklig grunn til å nekte opptak eller hvis objektet helt klart vil bli overbefolket.

Det er med andre ord en objektiv vurdering som må foretas fra sak til sak. Det er opplagt at det er lettere å ta opp en person til i en 30 kvm leilighet enn en leilighet på 10 kvm.

Men som i alt annet er det bedre å komme til en minnelig løsning, den kliniske jussen kan fort føre til at spenningen mellom utleier og leietager forverrer seg. Det er åpenbart at opptak av en person til i husstanden fører til økt slitasje. Hvis strøm er inkludert i leien, så vil også økte strømutgifter være en faktor. Etter min mening er det med andre ord ikke urimelig at utleier får en viss kompensasjon for at du har tatt opp en person til. Men på en annen side så kan heller ikke utleier være urimelig å nekte opptak i husstanden uten saklig grunn all den tid opptaket kommer inn under §7-1.

Lenke til kommentar

Ok, så med andre ord så har huseier ikke noe å klage på da?

Om hun skulle være vrang etter å ha fått sett Husleieloven §7-1, er det noe hun kan gjøre mot oss da, eller er det bare å ignorere henne?

Kommer vel mest sannsynlig til å gi litt kompensasjon uansett på grunn av strømmen for å være snill, selv om den frekke gamle merra ikke fortjener det :p

Lenke til kommentar

Vel, sannsynligheten for at hun skulle komme innom her er ca. 0 og at noen andre i hennes krets skulle gjøre det er også temmelig liten ;)

Og om hun skulle lese dette så hadde det ikke gjort meg stort for den tonen hun fører til andre er uansett kvalmende og ikke stort bedre.

Men med sitatet fra husleieloven føler jeg uansett at vi er nokså trygge i vår sak og å få henne til å like meg er nok bare å gi opp. Selv om jeg ikke har gjort noe for å komme på hennes dårlige side (annet enn å tømme varmtvannstanken et par ganger :p).

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bor i kjelleren til huseieren og har ett soverom, ett bad, en stue og ett kjøkken. Husleien er inkl. Varmtvann på bad.

Siden husleien inkluderer varmt vann er det bare rimligt at leien justeres siden 2 personer bruker betraktlig mer varmt vann en 1 person.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvor i husleieloven det står at leien kan justeres når det er rimelig?

Det står jo ikke akkurat det, men økt forbruk av vann og elektrisitet (til oppvarming), som er det PerB nevner, dekkes vel av §4-5.

Unntak fra leieprisvernet Bestemmelsen i § 4-2 gjelder ikke for særskilt betaling av en forholdsmessig andel av utgiftene ved forbruk av elektrisitet, brensel, vann eller avløp i eiendommen, jf. § 3-4. Dette vederlaget kan reguleres slik at utleieren får dekket de nødvendige omkostningene med ytelsene.
Lenke til kommentar

Ved særskilt betaling av strøm og oppvarming i en standard husleiekontrakt der dette alternativet

Strøm og oppvarming betales i tillegg til husleien.

Det beregnes et forskudd på kr ..... pr måned,

som forfaller sammen med husleien.

Forskuddene avregnes minst én gang i året, og utleier

dokumenterer de faktiske utgiftene til strøm og

oppvarming.

er avkrysset vil § 4-5 være relevant. Hvis man derimot har krysset av

Strøm og oppvarming er inkludert i husleien

og det ikke dokumenteres og avregnes forbruk årlig, kan man neppe regne bruke denne paragrafen, men må forholde seg til § 4-2.

NB: Jeg er ikke jurist, men har vært leier og er utleier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...