Gå til innhold

Går det an å koble to forsterkere til en høyttaler?

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med lydoppsettet mitt. Jeg har en gammel Nikko forforsterker og en gammel Nikko effektforsterker. Disse to sammen gir kjempebra lyd på anlegget mitt, men de fungerer jo ikke til surround. Jeg har også en surroundforsterker. Den lager ikke noen go'lyd sånn som Nikkoene. Derfor har jeg lyst til å koble både surroundforsterkeren og stereoforsterkeren til samme sett med høyttalere. De skal selvfølgelig ikke spille samtidig. Jeg skal bare bruke surroundorsterkeren når jeg ser på film.

Det jeg er redd for er at den ene forsterkeren ødelegger den andre, derfor fikk jeg tak i noen dioder slik at strømmen ikke skal gå feil vei. Men når jeg spiller lyd gjennom disse kommer det bare sprakelyder ut av høyttalerene. Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyttalersignaler er vekslende så dioder vil ikke hjelpe. Og selv om den ene forsterkeren er skrudd av kan du svi i stykker utgangene. De må aldri koples sammen.

Det du trenger er en form for brytere for å veksle mellom høyttalerne.

Edit: Diodene vil fjerne hele den ene fasen og litt til så det er ikke rart det spraker. Tipper de ikke er beregna for særlig høy strøm også. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Men det er jo likestrøm ut fra forsterkeren! Burde det ikke virke da?

Feil. Det er et signal ut fra forsterkeren. Dette signalet varierer i spenning med 0V som "akse". Det er i høyeste grad en vekselsspenning. + og - merkinga er bare for å få samme polaritet på begge/alle høyttalerne. Hvis en høyttaler er koplet i motfase vil den oppheve lyden fra de andre og man får dårlig lyd.

Lenke til kommentar

antageligvis pga. utgangstransistorene på den forsterkeren som ikke spiller. De vil også fungere som dioder og da vil du i den ene fasen blokke signalet med de eksterne diodene og i den andre fasen vil signalet kortsluttes i utgangen på den andre forsterkeren.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...