PzMan Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 En venn av meg kommer tilbake fra USA og har tilbudt seg å kjøpe inn noen pc komponenter over der. I og med at jeg kan spare en del penger på å skaffe ting derfra så fikk jeg lyst til å bygge ny pc og bruke den eksisterende på jobben min. Egentlig er PC'en min ren arbeids pc og det er sjeldent det blir noe gaming på den bortsett fra når vi er flere venner sammen. Denne gamingen foregår på 1280x1024 oppløsning og jeg har ingen planer om å kjøpe større skjerm før denne her dør (og da reparer jeg den). Fremtidige spill jeg har lyst å teste ut: Mafia 2, ME3, den ny Deus Ex, kanskje Starcraft 2... Det jeg fikk av en kompis nå nylig er en ATI 4850 kort. Så her er problemstillingen: Med utgangspunktet i en enkel ATI 4850 kort hvilken AMD CPU dekker mine behov bedre (med tanke at jeg skal spille noen av spillene jeg har nevnt)? Phenom II x4 955 BE Phenom II x3 720 BE Athlon II x3 440 / 435 / 425 Hovedkortet: Asus M4A88TD-M EVO/USB3 (kompisen fikk visstnok skikkelig deal på denne). Det er ennå en mulighet å kansellere denne og skaffe en annen. OS: Win 7 (32) PSU: OCZ Z Series Silver 650W (kjøpes her i Norge) RAM: 4 Gb Vanligvis overklokker jeg ikke en CPU før den begynner å være sinke i applikasjoner jeg anvender. Så ingen av disse vil bli overklokket før 2012 (sånn ca). Min CPU budsjett er 160 USD (altså litt over 1000 kroner). Prosjektert nyanskaffelse komponenter i 2014. Målet mitt er å få til en oppgradering ved å anvende minst mulig penger. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Faktisk kan du enkelt vurdere AMD Phenom II X2 550 BE eller AMD Phenom II X2 555 BE til ditt forbruk. Phenom II X3 720 BE kan også vurderes, men bare om du driver med mye multitasking. Uten at jeg har testet dette ut selv. Så skal det også være svært enkelt å åpne de låste kjernene på en X2 CPU, slik at den blir en X4 eller Quad Core CPU på Asus M4A88TD-M EVO/USB3 Hovedkortet. Med ASUS Core Unlocker er det ikke mer enn en liten knapp eller tast som skal trykkes inn. Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 Nå koster jo faktisk 550 og 555 mer enn en 720 BE over i USA av en eller annen grunn. Og helt ærlig så tviler jeg at man er 100% garantert å gjøre åpne de låste kjernene på en X2 CPU... Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Absolutt ikke sikkert at prosessoren man får er unlockable, nei. Var selv heldig med min x3 720, unlocka fjerde kjerna og flytta multiplier til 16 (14 stock) uten å røre volten. Kjører knallstabilt, men kan ikke lenger lese av temperaturen på hver enkelt kjerne (OverDrive f.eks. viser bare -256°C på samtlige ). Kjenner to andre som har vært mindre heldige though. Selv om sjansen for å få en fungerende quad av x2/x3 nå er mye høyere enn ved release pga. bedre yields, men du burde ikke basere kjøpet ditt på at du kommer til å få en fungerende quad ved å velge noen av de. Vær også obs på at ikke alle hovedkort har unlock-feature - trenger minst SB710 chipset, og selv mange av de må bruke gammel bios for at det skal fungere. Fremtidige spill kommer til å dra mer og mer nytte av flere kjerner (kan bekrefte latterlig forskjell i bfbc2 med 3 og 4 kjerner på samme clock), så personlig ville jeg antakeligvis kjøpt en 955, så lenge den er under budsjettsgrensa di. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå