vickers Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Er det mulig å sette en fullformat linse på et crop-kamera? Dvs jeg har Canon EOS 350D. Hvis det er mulig vil dette bli bra bilder? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 jepp og jepp - det var det enkle svaret. Teknikerne kommer sikkert med ett mer begrunnet svar etterpå Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Er det mulig å sette en fullformat linse på et crop-kamera? Dvs jeg har Canon EOS 350D. Hvis det er mulig vil dette bli bra bilder? Ja. Om bildene blir bra er helt opp til fotografen. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1230182 Lenke til kommentar
vickers Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 Jeg går ut fra Canon sine egne fullformat linser ikke passer, da den ene har EF og den andre EF-S? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det går helt fint å bruke EF-objektiver på EF-s-fatning. Lenke til kommentar
vickers Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 Det går helt fint å bruke EF-objektiver på EF-s-fatning. Men ikke omvendt? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det går helt fint å bruke EF-objektiver på EF-s-fatning. Men ikke omvendt? Bingo. For å stjele et uttrykk fra en annen tråd, med liten nok hjerne og store nok muskler kan du nok klare å få dem til å sitte på kameraet, men du vil nok gjøre skade på både kamerahus og objektiv. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Nettopp EF-objektivene har store nok glasselementer til å dekke en fullformatsensor. I og med at crop sensoren er mindre går det bra. Kanskje til og med bedre, da cropsensoren benytter seg av glassets sweetspot i større grad, som gjerne er i midten EF-S objektivene har mindre glasselementer og dekker ikke mer enn nødvendig for cropsensoren. Dette for å gjøre objektivene mer kompakte og rimeligere å produsere. De har også fått en litt annen mount for å hindre at de blir brukt på kamera med større sensorer. Endret 22. mai 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 EF-S objektivene har mindre glasselementer og dekker ikke mer enn cropsensoren. Dette for å gjøre objektivene mer kompakte og rimeligere å produsere. De har også fått en litt annen mount for å hindre at de blir brukt på kamera med større sensorerDet har ikke direkte med bildesirkelen å gjøre (crop-objektiver fra tredjepartsprodusenter som Sigma og Tamron bruker EF-fatning og lar seg fint brukes på fullformathus), men for å gjøre dem enda litt mer kompakte, så stikker EF-S-objektiver (i hvert fall noen av dem) lengre inn i huset enn EF-objektiver. Det er ikke noe problem på crophus som har mindre speil, men på fullformathus kunne det større speilet slått inn i bakkanten på objektivet hvis det gikk an å montere dem på huset. Lenke til kommentar
vickers Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 Ok, da er jeg med. Burde vel skjønt dette hvis jeg hadde lest spesifkasjonen på både 350D og f.eks 5D, men alltid godt å være sikker:-) Grunnen til at jeg spørr om dette er at jeg vurderer en av følgende linser: Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM Sist nevnte er fullformat mens første er vel crop linse. Noen som kan gi meg noen hint her? Et fullformat kamera på 16-35 linsen gir vel samme som crop-kamera på 10-22 linsen? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 De gir i praksis nøyaktig samme bildeutsnitt, men det siste gir deg selvsagt mer å gå på mtp. bruk i svakt lys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå