Gå til innhold

Fullformat Linse på Crop-Kamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går helt fint å bruke EF-objektiver på EF-s-fatning.

Men ikke omvendt?

Bingo.

For å stjele et uttrykk fra en annen tråd, med liten nok hjerne og store nok muskler kan du nok klare å få dem til å sitte på kameraet, men du vil nok gjøre skade på både kamerahus og objektiv.

Lenke til kommentar

Nettopp :)

EF-objektivene har store nok glasselementer til å dekke en fullformatsensor. I og med at crop sensoren er mindre går det bra. Kanskje til og med bedre, da cropsensoren benytter seg av glassets sweetspot i større grad, som gjerne er i midten :)

EF-S objektivene har mindre glasselementer og dekker ikke mer enn nødvendig for cropsensoren. Dette for å gjøre objektivene mer kompakte og rimeligere å produsere. De har også fått en litt annen mount for å hindre at de blir brukt på kamera med større sensorer.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

EF-S objektivene har mindre glasselementer og dekker ikke mer enn cropsensoren. Dette for å gjøre objektivene mer kompakte og rimeligere å produsere. De har også fått en litt annen mount for å hindre at de blir brukt på kamera med større sensorer

Det har ikke direkte med bildesirkelen å gjøre (crop-objektiver fra tredjepartsprodusenter som Sigma og Tamron bruker EF-fatning og lar seg fint brukes på fullformathus), men for å gjøre dem enda litt mer kompakte, så stikker EF-S-objektiver (i hvert fall noen av dem) lengre inn i huset enn EF-objektiver. Det er ikke noe problem på crophus som har mindre speil, men på fullformathus kunne det større speilet slått inn i bakkanten på objektivet hvis det gikk an å montere dem på huset.
Lenke til kommentar

Ok, da er jeg med. Burde vel skjønt dette hvis jeg hadde lest spesifkasjonen på både 350D og f.eks 5D, men alltid godt å være sikker:-)

Grunnen til at jeg spørr om dette er at jeg vurderer en av følgende linser:

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM

Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM

Sist nevnte er fullformat mens første er vel crop linse. Noen som kan gi meg noen hint her? Et fullformat kamera på 16-35 linsen gir vel samme som crop-kamera på 10-22 linsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...