andre_s Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Satt tilbake subben min i bilen i dag, men er ett eller annet som kødder... Subben spiller ikke rent, kommer ikke de ''slagene'' jeg er ute etter, er vel mest bare skurr.. Er det noe feil med innstillingene mine?? har denne forsterkeren GAS ALPHA X100.2 hva bør low pass, high pass og level ca ligge på, og den innstillingen lp, hp eller off, har jeg den på hp eller off tar det helt av med skurring.. noe ideer???? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Den bør stå på low pass. Sjekk om du har kobla + og - til subben riktig. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Angående pluss og minus på sub bør du prøve begge deler og bruke det som låter best. Noen forsterkere og spillere har innebygd funksjon hvor man kan vende fasen uten å skru om kablene. Filteret skal som sagt stå på LP (low pass) og på rundt 80-100Hz. Noe særlig over 100Hz og det blir fort mye "bråk" i subben. Du er også avhengig av god strømforsyning og en strømsterk forsterker. Hvis ikke blir det bare "FLOMP" eller "VOFF" i stedet for "DUNK". Edit: På resten av høyttalerne bør du velge HP (high pass) og sette frekvensen til omtrent det samme som subben. Da vil ikke subben og resten av høyttalerne spille av de samme frekvensene og du slipper å belaste høyttalere og forsterker(e) unødvendig. Gode mellomtoner er forresten nødvendig for å få riktig "punch". Endret 22. mai 2010 av sedsberg Lenke til kommentar
andre_s Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 Jeg hadde full fade foran på cd spiller'n, justerte likt, så nå spiller det igjen Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Filteret skal som sagt stå på LP (low pass) og på rundt 80-100Hz. Noe særlig over 100Hz og det blir fort mye "bråk" i subben. Enig det siste, men 80hz er også for høyt mener nå jeg. Subben skal ta seg av sub-bass, etter min mening. Har min på 50hz (24db/oktav) nå, men 40hz er genialt. Sorry delvis off topic, måtte bare si det... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det kommer helt an på hva slags høyttalere man har ellers. Har man et kraftig frontsett eller to kan man sette ned frekvensen enda mer. Har man derimot ganske bass-svake høyttalere må man nesten kompensere litt ved å skru opp delefrekvensen. Og etter mine erfaringer og min mening er 80-100Hz grensa for når det begynner å bli stygg lyd. Men det mest geniale er at man kan bare prøve seg fram til det man selv liker best. Skal jeg bare lage masse lyd setter jeg frekvensen til 125Hz og lar subben lage mesteparten av lyden. Kan man høre hvor subben er plassert så er det etter min mening for høy delefrekvens. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det kommer helt an på hva slags høyttalere man har ellers. Har man et kraftig frontsett eller to kan man sette ned frekvensen enda mer. Har man derimot ganske bass-svake høyttalere må man nesten kompensere litt ved å skru opp delefrekvensen. Og etter mine erfaringer og min mening er 80-100Hz grensa for når det begynner å bli stygg lyd. Men det mest geniale er at man kan bare prøve seg fram til det man selv liker best. Skal jeg bare lage masse lyd setter jeg frekvensen til 125Hz og lar subben lage mesteparten av lyden. Kan man høre hvor subben er plassert så er det etter min mening for høy delefrekvens. Enig den, og jeg har et sett som fint kan deles såpass lavt. Men har man ikke det så må man dele høyere ja, men det går også an å lage et lite "hull" ved å f.eks. sette subben til 63hz og frontsett til 80hz - kan funke greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå