Gå til innhold

Lens Aberrations; Hvordan best gå fram for å vise eksempler?

Anbefalte innlegg

Hepp og hallois. Studerer for en BA in Photography, og har en oppgave hvor jeg skal evaluere ulike Lens Aberrations (objektiv avvik?).

De syv avvikene / aberrations jeg skal gi eksempler på er:

• Spherical Aberration
  • Axial Chromatic Aberration
  • Lateral Chromatic Aberration
  • Field Curvature
  • Coma
  • Curvilinear Distortion
  • Astigmatism

Jeg vet hvordan jeg framprovoserer ett par av disse, og driver for tiden å leser meg fram til resten, men hvis jeg er litt nysgjerrig på om det er noen her som har litt input på hvordan jeg kan få til de ulike?

Takker og bukker! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billig optikk, hus med høy oppløsning. Gjerne fullframehus - så får du masser av sånt noe i hjørnene.. :)

Gjerne vidvinkelzoom, og optikk med stor blender.

Takker for innspill.

Følgende linser er hva jeg har (på min Canon 30D):

Canon 17-40mm F/4 L Lens

Canon EF 50mm F/1.4 USM

Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM

De ulike avvikene viser seg også under ulike forhold, ulike brennvidder etc. Ett par av disse her viser seg også i midten av bildet, ikke i hjørnene så det blir litt... for generalisert... :/

Noen som har lyst til å ta for seg en etter en? Spesielt Astigmatism er en av de jeg er ganske usikker på hvordan jeg kan få til ett bra eksempel av...

Lenke til kommentar

Finn fram et objetiv med det problemet og ta bilder. Her er et fint eksempel http://en.wikipedia.org/wiki/File:Astigmatism_text_blur.png

En del moderne objektiver er plaget med akkurat dette. Resultatet er at bildet ser urolig ut, nesten som bevegelsesuskarphet men "bevegelsen" kan gå i forskjellig retning i forskjellige deler av bildet. Det er en av grunnene til at jeg foretrekker full frame med objektiver av eldre design. Resultatet oppfattes kansje ikke like skarpt men har en ro og autoritet som kan være vanskelig å oppnå med et crop kamera.

Det kan være vanskelig å oppdage problemet fordi bilden kan være meget skarpe og fremdeles være plaget med problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...