Gå til innhold

Endrer historien for alle Texas-elever

Anbefalte innlegg

Dette er kristne familier som velger å la barna sine gå på kristne skoler. Hva er egentlig forskjellen til de muslimske skolene SV og AP vil ha i Oslo? Her lærer man utrolig mye som går imot forskning, samt at gud er allmektig. Samtidig er de som kommer ut derfra mer på kant av samfunnet enn disse barna.Jeg føler at vårt forhold til USA er så utrolig latterlig. Vi kritiserer de for alt, uten å sjekke den minste bakgrunn eller kilde. Samtidig nekter vi å se våre egne feil. I Norge har 90 % av elever som kommer ut fra Videregående stort sett EN mening om politikk og verden idag. Dette har blitt indoktrinert inn i oss fra barnehagen. Skriver man noe utenom konsensus på våre skoler blir man straffet. Jeg personlig har blitt straffet for å skrive at Hamas har politisk doktrinert barn på en måte som ligner hjernevask i en historietekst.- I USA har man et utrolig større meningsmanfold, men aviser som faktisk dekker forskjellige sider av politikken. I hele Skandinavia har vi kun Jyllandsposten som beveger seg merkbart ut fra konsensus av de større. USA har også større mangfold i politikken, fra presidentkandidater som vil ha et samfunn som ligner vårt velferdsystem, til andre som vil ha en ekstremt liten stat der blandt annet 0 prosent inntektsskatt. Når en gruppe går over til et overdrevent religiøst syn på saker, så er jo det synd. Det som er enda mer synd er at andre i Europa bruker dette som enda en grunn til å utvide fordommer mot USA. Hva med vår muslimske minoritet? De er gjennomsnittlig langt mer ytterliggående enn kristne amerikanere og skaper langt langt mer trøbbel. Men de snakker ikke vi om. Dobbeltmoralen lyser opp.

I norge og andre europesike land er politiske debatt mer kontrollert av intellektuelle elite. Politiske debatten er bredere fordi den vannlig menneske i gata får tale høyere enn i europa. Dette er både ondt og godt, Palin får sin stemme og Obama samtidig men generellt ville jeg bor i en stat som er mer demokratiske hvor typiske borger har bedre sjanse å bli hørt, selv om det er mange tullebukker som skaper unødvendig debatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke huske å lære om kommunistenes motstandskamp på samme måte som vi får høre historiene om "Max Manus" igjen, igjen og igjen.

Vi liker også å farge over det som ikke er hyggelig å prate om, på akkuratt samme måte som amerikanerne, på samme måte som alle andre gjør.

Peace

Lenke til kommentar

Angående referansen til tannleger og hjemmeværende mødre, morsomt at det nevnes.

Lederen for dette utvalget er tannlege, og ble vel sitert på at "det var på tide å sette disse såkalte "ekspertene" til side" til fordel for "vanlige folk", fritt sitert.

I sakens anledning planlegger jeg et besøk til tannlegens praksis i Texas for å forhøre meg om han kjenner noen historieprofessorer som kan utføre rotkanal på meg.

Lenke til kommentar

Nå har Texas Board of Education vært i vinden ved mange anledninger og her kan dere lese en som bor der borte sine betraktinger, i tillegg kan dere høre SGUs diskusjon i podcast vedrørende temaet.

http://www.theness.com/neurologicablog/?p=1726

http://www.theskepticsguide.org/archive/podcastinfo.aspx?mid=1&pid=244

http://www.theskepticsguide.org/archive/podcastinfo.aspx?mid=1&pid=192

http://www.theskepticsguide.org/archive/podcastinfo.aspx?mid=1&pid=202 (oppdatering i forhold til episode 192)

http://www.theskepticsguide.org/archive/podcastinfo.aspx?mid=1&pid=183

Her har vi også noe videocasts fra The Atheist Experience, som er et call-in show fra Texas, hvor de tar opp temaet.

http://blip.tv/file/3577895

http://blip.tv/file/3635820

http://blip.tv/file/3505415

Hvor den ene har følgende tekst i emnet: "Russell & Martin talk about the latest SBOE shenanigans, then take viewer calls."

Det er ingen tvil om at Texas Board of Education er i hardt vær. Et av hovedproblemene er at siden Texas er en stor stat, så har valgene som tas i Texas i forhold til innholdet i skolebøkene, stor påvirkning på de andre statenes skolebøker.

Nå har ikke jeg satt meg inn i artikkelen til Aftenposten, men jeg er ikke overrasket om det som står der stemmer, da de er kjent for å bedrive mye rart der borte i Texas.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg satt meg inn i artikkelen til Aftenposten, men jeg er ikke overrasket om det som står der stemmer, da de er kjent for å bedrive mye rart der borte i Texas.

DEt som står i Aftenposten er falskt når det gjelder evolusjon men ellers har de rett unntatt flere overdrivelser.

Jeg som bor i bibelbeltet og har barn i grunnskolen finner det som er rart er at dette har betydning for norge og at dere blir intersert og bryr dere lite om naboene dine.

Lenke til kommentar

DEt som står i Aftenposten er falskt når det gjelder evolusjon men ellers har de rett unntatt flere overdrivelser.

Jeg som bor i bibelbeltet og har barn i grunnskolen finner det som er rart er at dette har betydning for norge og at dere blir intersert og bryr dere lite om naboene dine.

Jeg har kun fått med meg akkurat dette fordi at jeg har sett alle episoder av The Atheist Experience, ganske enkelt fordi det er mangel på slike show i Norge og at jeg også har hørt alle episodene av SGU, siden de tar opp mye interessant, både når det gjelder forskning og pseudovitenskap.

Lenke til kommentar

Akkurat denne setningen skjønner jeg ikke noe av.

Lenke til kommentar

@ jjkoggan

Vi nordmenn liker og peke på ting vi synes er snodig og rart. Enten du liker det eller ei er deler av USA rene freakshow. Og ja, vi føler også sympati for enkelte lærere som blir påtvunget kreasjonslære, når dette nødvendigvis inneholder bare tøv og vas.

Håper du er påpasselig med og korrigere podene dine, den dagen de kommer hjem og påstår at jorden er kun 10.000 år gammel og evolusjonslære er konspirasjon mot gud.

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

@ jjkoggan

Vi nordmenn liker og peke på ting vi synes er snodig og rart. Enten du liker det eller ei er deler av USA rene freakshow. Og ja, vi føler også sympati for enkelte lærere som blir påtvunget kreasjonslære, når dette nødvendigvis inneholder bare tøv og vas.

Håper du er påpasselig med og korrigere podene dine, den dagen de kommer hjem og påstår at jorden er kun 10.000 år gammel og evolusjonslære er konspirasjon mot gud.

Helt forståelig at begge land liker å peke på ting som vi syner er rart og fryktelig. Mange amerikaner frykter velferd stat som i norge og andre ting som hvalfangst.

Det som bryr meg mest er at du og andre mener at lærer blir påtvunget kreasjonslærer mens det er helt usannt på offentlige skoler. Jeg utfordre deg til å dokumentere en offentlig skole som krever kreasjon på pensumet. Det har blitt flere meningsmåler som viser at europeere har fått så mye antiamerikansk propaganda at de tror akkuratt som deg.

Fint at vi ser på hverandre men det gjelder ¨å vite sannheten, ikke et falskt bilde.

Lenke til kommentar

@ jjkoggan

Nå er dere nordmenn ganske snodige vesner dere også. Ingen grunn til å nevne hva, fordi det blir som å nevne det som står over til en kristen republikaner i USA.

Lenke til kommentar

Kan se ut til at aftenposten ikke har sjekket kildene sine bra nok.

http://www.monticello.no/2010/05/23/l%C3%B8gn-og-sludder-fra-aftenposten/

La nå ikke denne tråden avspores til å omhandle Aftenpostens upresise artikkel om et alvorlig tema. Det er et faktum at uttrykket "slave trade" nå er blitt erstattet av "Atlantic triangular trade". (Som "The Independent" korrekt skriver, forøvrig.)

Det blir som å skrive "high-intensity vertical stress" når man egentlig mener "hanging" ...

Lenke til kommentar

@ jjkoggan

Helt forståelig at begge land liker å peke på ting som vi syner er rart og fryktelig. Mange amerikaner frykter velferd stat som i norge og andre ting som hvalfangst.

Det som bryr meg mest er at du og andre mener at lærer blir påtvunget kreasjonslærer mens det er helt usannt på offentlige skoler. Jeg utfordre deg til å dokumentere en offentlig skole som krever kreasjon på pensumet. Det har blitt flere meningsmåler som viser at europeere har fått så mye antiamerikansk propaganda at de tror akkuratt som deg.

Fint at vi ser på hverandre men det gjelder ¨å vite sannheten, ikke et falskt bilde.

Da anbefaler jeg deg å se de videocasts og podcasts jeg har linket til, tidligere i tråden. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Kan se ut til at aftenposten ikke har sjekket kildene sine bra nok.

http://www.monticell...ra-aftenposten/

La nå ikke denne tråden avspores til å omhandle Aftenpostens upresise artikkel om et alvorlig tema. Det er et faktum at uttrykket "slave trade" nå er blitt erstattet av "Atlantic triangular trade". (Som "The Independent" korrekt skriver, forøvrig.)

Det blir som å skrive "high-intensity vertical stress" når man egentlig mener "hanging" ...

Jeg klipper og limer litt;

"explain reasons for the development of the plantation system, the Atlantic Triangular trade, and the spread of slavery;"

Man har altså TATT INN begrepet triangelhandel og beholdt slaveriet. Men det får du ikke vite om du leser Aftenposten. Heller ikke at ordet "slaveri" forekommer fire ganger i læreplanen for ungdomsskolen.
Lenke til kommentar

Jeg klipper og limer litt;

"explain reasons for the development of the plantation system, the Atlantic Triangular trade, and the spread of slavery;"

Man har altså TATT INN begrepet triangelhandel og beholdt slaveriet. Men det får du ikke vite om du leser Aftenposten. Heller ikke at ordet "slaveri" forekommer fire ganger i læreplanen for ungdomsskolen.

Nei, man har byttet ut "slave trade" med "Atlantic Triangular trade". Posten du henviser til tar feil. Bloggen som den posten henviser til - som kritiserte Aftenposten for å være uetterrettelige - har ikke fått med seg dette.

Sammenlign gjerne den gjeldende teksten her med det nye forslaget i filen ch113B-one.pdf som det ble linket til ovenfor.

PS. Ifølge denne blog-posten skal forslaget på dette punktet ha blitt endret til "Transatlantic Slave Trade".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...