Gå til innhold

Endrer historien for alle Texas-elever

Anbefalte innlegg

Jeg blir så lei meg når jeg hører sånt :cry:

Fanden til helvete*masse kraftig banning* kristenfundamentalister som skal forsøke å ødelegge barnas verdensbilde mens de er unge.

Sier du "Gud skapte verden" til en seksåring har h*n lett for å tro deg, særlig om det presenteres som alternativet til "noen stakkars ukristelige sjeler som kommer til å havne i helvete tror masse bittesmå byggeklosser krasjet i hverandre en gang og ble til verden".... Og hvilket alternativ tror dere kommer til å bli presentert som det "reelle"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De lærer jo noe i det minste. Ikke værst bare det.

Ellers regner jeg med at den norske skole forsatt er gjennomsyret med religion. Tittet så vidt i en religionsbok fra barneskolen, ikke så veldig verdinøytral i mine øyne. Kanskje den kristne formålsparagrafen er endret, men det er ikke pensum.

Btw, noen som vet hvor mange skolereformer vi har hatt i Norge de siste 20 årene? Noen som vet hvor mange av disse som har vært en suksess?

Skolens jobb er vel uansett å delvis forme mennesker slik at de passer inn i samfunnet. Og det er vel nettopp det disse tullingene gjør? Stakkars de som går rundt i Texas og tror på evolusjonsteorien, føler seg sikkert skikkelig utstøtt.

Lenke til kommentar

De lærer jo noe i det minste. Ikke værst bare det.

Ellers regner jeg med at den norske skole forsatt er gjennomsyret med religion. Tittet så vidt i en religionsbok fra barneskolen, ikke så veldig verdinøytral i mine øyne. Kanskje den kristne formålsparagrafen er endret, men det er ikke pensum.

Btw, noen som vet hvor mange skolereformer vi har hatt i Norge de siste 20 årene? Noen som vet hvor mange av disse som har vært en suksess?

Skolens jobb er vel uansett å delvis forme mennesker slik at de passer inn i samfunnet. Og det er vel nettopp det disse tullingene gjør? Stakkars de som går rundt i Texas og tror på evolusjonsteorien, føler seg sikkert skikkelig utstøtt.

Dette video er ikke på offentlig skole i Texas men på en kirke. Kristne undervisning er strengt forbudt på offentlig skole i USA, ikke som i norge hvor jeg selv hørte en ungdomsprest preke.

Dere setter merkelappene på noe som ikke eksistere i denne saken. Texas skolestyret stemmte ikke på noen som helst om evolusjon i år og kreationisme ikke læres på amerikanske offentlige skoler. Det er intersannt at Aftenposten skrev en falsk rapport, kanskje for anti-amerikansk propaganda, eller kanskje fordi det passer typiske merkelapper om amerikaner?

Lenke til kommentar

I Aftenposten på nett står det i dag skrevet en artikkel om endringer i historien for elever i Texas (og et par andre stater). Ord som slaveri skal byttes ut med et mildere ord og imperialisme finnes ikke mer. I tillegg har de noen ganske sære meninger fra før. De lærer jo ungene falskheter i samfunnet.

Hva mener dere om dette? Det er vel ikke helt hensiktsmessig at en gruppe personer som ikke har noe med skolen å gjøre skal velge hva ungene skal lære?

Ikke positivt og har aldri likt folkebevegelsen i USA hvor man skal ta evolusjon og lignende vekk fra pensum.

Men nordmenn er ikke særlig mye bedre selv. Norske skolebøker er fylt med propaganda og de later som om meningene til forfatteren er fakta. Dette er ihvertfall i bare en stat i USA og er også mistolket som jjkoggan sier. Ikke glem sitatet "Å se splinten i sin brors øye, men glemme bjelken i sitt eget."

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dette er landet hvor omtrent alle klasser siterer The Pledge of Allegiance før skoledagen og hvor det står In God We Trust, One Nation Under God og God Bless America overalt. Landet er gjennomsyret med religion, og kristendommen er utrolig synlig der.

Det har ikke jeg merket noe til. Vel bortsett fra kristne skoler, og skoler i "bibelbeltet".

Faren min er fra Texas og mor fra Norge, jeg vokste opp og gikk på skole i Texas og Miami.

Har intrykk av at ganske mange Nordmenn har et hatforhold, og et temmelig urealistisk syn på USA, noe jeg personlig mener at et venstrevridd Norsk skolevesen må ta en stor del av skylden for.

Lenke til kommentar

Det har ikke jeg merket noe til. Vel bortsett fra kristne skoler, og skoler i "bibelbeltet".

Faren min er fra Texas og mor fra Norge, jeg vokste opp og gikk på skole i Texas og Miami.

Jeg har hatt flere klassekamerater med førstehåndserfaring fra det amerikanske systemet, både fra vestkysten, østkysten og midtvesten. Alle har The Pledge of Allegiance som fellesnevner når de forteller om sine opplevelser i USA.

Mulig jeg bare antar at dette er en stor del av skolegangen grunnet det jeg har blitt fortalt, og at vennene mine bare har vært uheldige, menmen...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere klassekamerater med førstehåndserfaring fra det amerikanske systemet, både fra vestkysten, østkysten og midtvesten. Alle har The Pledge of Allegiance som fellesnevner når de forteller om sine opplevelser i USA.

Mulig jeg bare antar at dette er en stor del av skolegangen grunnet det jeg har blitt fortalt, og at vennene mine bare har vært uheldige, menmen...

Er det noe galt i at de sier Pledge og Allegiance?

I Norge får vi elevene til å synge nasjonalsangen uten at noen klager over det. Det handler bare om å være stolt av sitt eget land.

PS: Jeg har gått på amerikansk videregående som utvekslingselev, og det var ingen relgiøs indoktinering, og de lærte oss evolusjonsteorien. Noen lærere hadde en tendens til å dytte meningene sine på elevene, men det hadde ikke noe med om de var demokrater eller republikanere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dette er landet hvor omtrent alle klasser siterer The Pledge of Allegiance før skoledagen og hvor det står In God We Trust, One Nation Under God og God Bless America overalt. Landet er gjennomsyret med religion, og kristendommen er utrolig synlig der.

Har intrykk av at ganske mange Nordmenn har et hatforhold, og et temmelig urealistisk syn på USA, noe jeg personlig mener at et venstrevridd Norsk skolevesen må ta en stor del av skylden for.

Hvem har du inntrykk av har et hatforhold? Jeg opplever at folk stiller seg kritisk til en del av det som foregår i USA, men det kan man jo ikke kritisere norsk skolevesen for. Det finnes mange gode og det finnes mange dårlige sider ved USA. Vi kan ikke drive på å hylle USA i alt og alle kun fordi de har størst makt i verden.

Lenke til kommentar

dette er kvalmende.

og å se den videoen der gjorde meg bare mere kvalm!

jeg tør nesten å si at dette er hjernevask av barn!

jeg vet ikke hva jeg skal si om saken men det er klart at det er mange fanatisk religiøse i USA som skulle hatt rom med godt polstra vegger

Lenke til kommentar

Dette er kristne familier som velger å la barna sine gå på kristne skoler. Hva er egentlig forskjellen til de muslimske skolene SV og AP vil ha i Oslo? Her lærer man utrolig mye som går imot forskning, samt at gud er allmektig. Samtidig er de som kommer ut derfra mer på kant av samfunnet enn disse barna.Jeg føler at vårt forhold til USA er så utrolig latterlig. Vi kritiserer de for alt, uten å sjekke den minste bakgrunn eller kilde. Samtidig nekter vi å se våre egne feil. I Norge har 90 % av elever som kommer ut fra Videregående stort sett EN mening om politikk og verden idag. Dette har blitt indoktrinert inn i oss fra barnehagen. Skriver man noe utenom konsensus på våre skoler blir man straffet. Jeg personlig har blitt straffet for å skrive at Hamas har politisk doktrinert barn på en måte som ligner hjernevask i en historietekst.- I USA har man et utrolig større meningsmanfold, men aviser som faktisk dekker forskjellige sider av politikken. I hele Skandinavia har vi kun Jyllandsposten som beveger seg merkbart ut fra konsensus av de større. USA har også større mangfold i politikken, fra presidentkandidater som vil ha et samfunn som ligner vårt velferdsystem, til andre som vil ha en ekstremt liten stat der blandt annet 0 prosent inntektsskatt. Når en gruppe går over til et overdrevent religiøst syn på saker, så er jo det synd. Det som er enda mer synd er at andre i Europa bruker dette som enda en grunn til å utvide fordommer mot USA. Hva med vår muslimske minoritet? De er gjennomsnittlig langt mer ytterliggående enn kristne amerikanere og skaper langt langt mer trøbbel. Men de snakker ikke vi om. Dobbeltmoralen lyser opp.

Endret av cFc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit, så for å oppsummere:

1. The Independent fabrikerer en historie om hvordan tullete amerikanere endrer historien for Texanske skoleelever.

2. Nicolai Heyerdahl i Aftenposten har en litt treg dag på jobb, og bestemmer seg for å oversette den britiske artikkelen. Gidder han å sjekke at det han skriver faktisk har rot i virkeligheten før det havner på nett? Niks. Det sto jo på Internettet, og hvorfor i alle dager skulle en britisk, venstrevridd tabloidavis finne på å lyve om Amerika?

3. Nordmenn går banans i dyp frustrasjon over hvor dumme amerikanerene har blitt.

4. Hele saken viser seg å være oppspinn, og alt kunne ha vært unngått hvis bare en viss noldus av en journalist hadde orket å lese kildene til det han skriver om; her, her og her.

Jeg gremmes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...