Gå til innhold

Endrer historien for alle Texas-elever

Anbefalte innlegg

I Aftenposten på nett står det i dag skrevet en artikkel om endringer i historien for elever i Texas (og et par andre stater). Ord som slaveri skal byttes ut med et mildere ord og imperialisme finnes ikke mer. I tillegg har de noen ganske sære meninger fra før. De lærer jo ungene falskheter i samfunnet.

Hva mener dere om dette? Det er vel ikke helt hensiktsmessig at en gruppe personer som ikke har noe med skolen å gjøre skal velge hva ungene skal lære?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Aftenposten på nett står det i dag skrevet en artikkel om endringer i historien for elever i Texas (og et par andre stater). Ord som slaveri skal byttes ut med et mildere ord og imperialisme finnes ikke mer. I tillegg har de noen ganske sære meninger fra før. De lærer jo ungene falskheter i samfunnet.

Hva mener dere om dette? Det er vel ikke helt hensiktsmessig at en gruppe personer som ikke har noe med skolen å gjøre skal velge hva ungene skal lære?

Vel, vi ser jo hvem som står bak og hele skolemodellen er jo rimelig på tryne. Her skal en gruppe foreldre sette seg ned og bestemme hva som skal læres.
Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

Evolusjonsteorien får ikke ungdom i Texas høre om – der er jorden Guds verk, skapt gjennom såkalt «intelligent design». .

FN og store miljøorganisasjoner skal omtales som en trussel mot amerikaneres individuelle frihet.

I tillegg vil flertallet i skolestyret fjerne noen betydningsfulle personer fra lærebøkene, blant annet borgerrettighetsforkjempere.

Der ordet «slaveri» tidligere ble brukt, skal nå begrepet «Atlantic triangular trade» brukes om trafikken av mennesker og varer mellom Vest-Afrika, Nord-Amerika og Europa.

Referanser til amerikansk «imperialisme» endres til «ekspansjonisme».

Dæven. Verden går feil vei.

Lenke til kommentar

Vel, vi ser jo hvem som står bak og hele skolemodellen er jo rimelig på tryne. Her skal en gruppe foreldre sette seg ned og bestemme hva som skal læres.

Ikke sant? Blir for dumt å la foreldre, som ikke har noe med skolesaker å gjøre, bestemme hva som skal bli lært eller ikke. Dette burde da vært bestemt på høyt hold.

Du ser jo også på eksempelet der de ville bruke Obamas mellomnavn bare for å fortsatt slenge dritt om fyren.

Fra artikkelen:

Evolusjonsteorien får ikke ungdom i Texas høre om – der er jorden Guds verk, skapt gjennom såkalt «intelligent design». .

FN og store miljøorganisasjoner skal omtales som en trussel mot amerikaneres individuelle frihet.

I tillegg vil flertallet i skolestyret fjerne noen betydningsfulle personer fra lærebøkene, blant annet borgerrettighetsforkjempere.

Der ordet «slaveri» tidligere ble brukt, skal nå begrepet «Atlantic triangular trade» brukes om trafikken av mennesker og varer mellom Vest-Afrika, Nord-Amerika og Europa.

Referanser til amerikansk «imperialisme» endres til «ekspansjonisme».

Dæven. Verden går feil vei.

Tenker faen meg det samme. Slemt sagt, og det gjelder ikke alle, men: Det er faen ikke rart mange amerikanere er dumme og ikke vet hvordan verden fungerer.

Lenke til kommentar

Ikke sant? Blir for dumt å la foreldre, som ikke har noe med skolesaker å gjøre, bestemme hva som skal bli lært eller ikke. Dette burde da vært bestemt på høyt hold.

Du ser jo også på eksempelet der de ville bruke Obamas mellomnavn bare for å fortsatt slenge dritt om fyren.

Jeg kan på en måte forstå det og på en måte er det bra at foreldrene engasjerer seg i sine barns utdannelse, det er det rett og slett ikke alle foresatte som gjør dessverre.

Men dette her er bare over grensen. Det er omtrent som nynazister skulle sette seg ned i tyskland og bestemme pensum og små-sensurere bort ord til en mer "vennlig" ord og meninger.

Lenke til kommentar

Dette er landet hvor omtrent alle klasser siterer The Pledge of Allegiance før skoledagen og hvor det står In God We Trust, One Nation Under God og God Bless America overalt. Landet er gjennomsyret med religion, og kristendommen er utrolig synlig der. Presidenten nevner Gud i hver eneste tale. Guds navn står på pengene og man må høre Guds navn på skolen hver eneste dag.

Overrasket? Ikke her i gården, i hvert fall. Sjekk ut Christopher Hitchens, en britisk journalist som har begynt å få fotfeste, som en motpart til det som står i denne artikkelen.

Lenke til kommentar

Evolusjon droppes ikke, dette er feil og journalisten har ikke gjort jobben sin. Det som skjer er at det blir presentert alternativer. Det er selvsagt ille nok, men måtte bare påpeke en grov feil i artikkelen.

Det er typisk norsk journaisme som å male amerikaner som dumme, religiøse gærminger. Det er typisk norsk å ha det vanskelig å si at amerikaner er intelligente, selv om de har dominere nobel prisene.

Det er viktig å huske at hver generasjon fortolker historie på forskjellige måter, avhengig av kunnskap og politiske ståsted, nordmenn inkludert. Venstre siden (i forhold til amerikansk politikk) dominere norske syn på historie og ikke er helt objektivt.

Forskjellen på norsk og amerikansk politikk og adminsistrasjon er at amerikaner har mer borgelige kontroll enn liberale elite som i norsk og europeeiske systemer. I denne situasjon er det vannlige borger og politikker som påvirke skolepensum.

Begge har sine problemer og fordeler. USAs politiske system fører til mer populisme enn elitisme og er det samme system som valgte den første minoritet rase leder, noe som har aldri hendt i europeeiske land. Desverre er det samme system som ga makt til andre tullebukker som ville aldri ha sjanse i norge.

Håper norsket mitt er forståelig. Jeg har ikke snakket norsk i ¨30 år. Vi dumme, ignorante , arrogante, mega-religiøse amerikaner er ikke så flinke som dere som bor i verdens beste land!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser ærlig talt mest fordeler ved vår da det gir mest mulig riktig kunnskap. (Dog, den er vinklet slik at tyskerne kun var ille. Jeg skal ikke starte en diskusjon om dette.)

Riktig kunnskap fremover det et par foreldre mener jeg skal vite siden de ofte er latterlig religiøse.

Lenke til kommentar

Jeg ser ærlig talt mest fordeler ved vår da det gir mest mulig riktig kunnskap. (Dog, den er vinklet slik at tyskerne kun var ille. Jeg skal ikke starte en diskusjon om dette.)

Riktig kunnskap fremover det et par foreldre mener jeg skal vite siden de ofte er latterlig religiøse.

Her viser du mange fordommer. De fleste endringer har ingenting å gjøre med religion men heller politiske konservatisme. Perspektiv og forklaringer om FN, slaveri og historiske begivenheter er hva saken dreier seg om hovedsakelig.

Det også har lite å gjøre med kunnskap men politiske perspektiv. Velutdannete historikker alltid har forskjeliige meninger om hva som skjedde og hva som er viktig eller ikke. Det er ikke manglende kunnskap om FN som kan gi deg forskjellige synspunkt om FNs rolle men heller hva en mener den rolle vør være.

I¨denne situasjon er det politikk og ikke kunnskap som teller. Norske historiebøker har sin egne politiske perspektiv om historie fordi en studere ikke bare fakta om det som hendt men meninger om det som hendt. Når det gjelder meninger så spiller poltiske synspunkt sin rolle.

I norge spiller en liten gruppe elitister som ønsker å bevare den liberale perspektiv, ikke minst med å demonisere og sette merkelapper på amerikaner og sin populist negative sider.

Lenke til kommentar

Det vil alltid være strid om skolebøker, siden det er umulig å gi alle mulige perspektiver i så korte tekster. Jeg har selv sett mange betydelige svakheter i norske skolebøker, og selv de ultrakonservative i USA har nok rett i noen av sine kritikker mot venstresiden og mot Europa. Men nå er det sånn at det er noen temaer som er åpne for debatt og tolkning... Det gjelder FNs rolle, det gjelder politikk, krig osv. Da er det greit å vise til debatten og argumenter for begge (eller enda flere) sider. Men når det gjelder ting som er påvist gjennom forskning og historiske data (evolusjon, folkemord) så er det ikke lenger greit å si "teach the controversy". Da er man nødt til å stå på siden til rasjonaliteten og ikke slippe til ideologer.

Lenke til kommentar

Det vil alltid være negative ting og positive ting om USA. Mye fine ting derfra, men samfunnet er så anderledes enn det er her og da blir det at man reagerer på det. Vi har blitt kåret til verdens beste land å bo i og dette kan føre til litt "overlegenhet" ovenfor andre land. Vi kan fort se på oss som de beste, selv om vi vet at det er mange ting som kunne være bedre. Når det gleder Norge vs USA så skjønner jeg at nordmenn reagerer. Det er en jævla stor forskjell med tanke på bruk av religion. Norge har gått mer vekk fra religion, mens den fortsatt står sterkt i USA. Ting som dette kunne sikkert vært i Norge for mange år siden, men vi har kommet oss "over" denne "falskheten" (det er feil ord jeg bruker her, men finner ikke noe bedre i farta) der vi vitenskapelig har bevist mange ting kristendommen mener.

Det jeg synes er skremmende i den artikkelen der er at de skal fjerne ordet slaveri, det var jo akkurat det der var, men det virker nesten som de fortsatt tenker at det var riktig å drive med det. At de skal mildne ordet synes jeg er helt feil og skremmende å gjøre.

Endret av DJ_Dark
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men når det gjelder ting som er påvist gjennom forskning og historiske data (evolusjon, folkemord) så er det ikke lenger greit å si "teach the controversy". Da er man nødt til å stå på siden til rasjonaliteten og ikke slippe til ideologer.

AFtenposten artikkelen tok feil, skolestyret endret ikke noe om evolusjon denne gang og jeg har lest ingenting om noe endring om folkemord. Ellers enig.

Lenke til kommentar

Det vil alltid være negative ting og positive ting om USA. Mye fine ting derfra, men samfunnet er så anderledes enn det er her og da blir det at man reagerer på det. Vi har blitt kåret til verdens beste land å bo i og dette kan føre til litt "overlegenhet" ovenfor andre land. Vi kan fort se på oss som de beste, selv om vi vet at det er mange ting som kunne være bedre. Når det gleder Norge vs USA så skjønner jeg at nordmenn reagerer. Det er en jævla stor forskjell med tanke på bruk av religion. Norge har gått mer vekk fra religion, mens den fortsatt står sterkt i USA. Ting som dette kunne sikkert vært i Norge for mange år siden, men vi har kommet oss "over" denne "falskheten" (det er feil ord jeg bruker her, men finner ikke noe bedre i farta) der vi vitenskapelig har bevist mange ting kristendommen mener.

Det jeg synes er skremmende i den artikkelen der er at de skal fjerne ordet slaveri, det var jo akkurat det der var, men det virker nesten som de fortsatt tenker at det var riktig å drive med det. At de skal mildne ordet synes jeg er helt feil og skremmende å gjøre.

Som sagt, denne saken har lite å gjøre med evolusjon eller religion (aftenpostens typiske dårlig journalisme) unntatt litt mer forklarelse om religions innflyttelse i grunnloven.

Ellers så blir ordet slaveri bli brukt i skolebøkene, unntatt når det gjelder slave trade. Du finner ingen i USA som mener slaveri var en god ting unntatt flere med mentale lidelser eller ekstreme gærninger. Jeg antar også at presidenten med muslims navn ville reagere sterkt.

Sidespor+ Hva ville nordmenn kalle Obama hvis han hadde norsk borgerskap og hadde en mor fra norge og far fra kenja? Kenjansk? Kenjansk-norsk? Norsk? Når tro du det finnes en mørk hudete statsminister i norge med muslimsk navn?

Lenke til kommentar

Sidespor+ Hva ville nordmenn kalle Obama hvis han hadde norsk borgerskap og hadde en mor fra norge og far fra kenja? Kenjansk? Kenjansk-norsk? Norsk? Når tro du det finnes en mørk hudete statsminister i norge med muslimsk navn?

Det skal dere ha. Når det gjelder fargede ligger dere milevis foran oss og resten av Europa. Det blir nok fortsatt mange år til man får se en farget med muslimsk navn er f.eks. leder for EU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...