Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Alt normalt over laaang tid.....så plutselig nekter maskinen å starte :S

Anbefalte innlegg

Hi there!

Det underligste jeg har opplevd sålangt ang. data.

Kjører Win7 (Hovedkort: ASUS P5N-E SLI nForce-650i SLI 775

Prossessor: Intel Core 2 Duo E6850 4Mb 3.0GHz

Minne: OCZ DDR2 4GB Vista Performance Platinum PC2-6400 800MHz

Skjermkort: Club3D Geforce 8800GTS 512MB PCIe

Harddisk: Samsung Spinpoint T166 640GB S-ATA II

Strømforsyning: MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3

DVD: Samsung DVD brenner SH-S202N LightScribe)

Har kjørt stabilt lenge (flere mnd.), inntil her for litt siden skulle foreta en restart.

Da stoppet det hele etter POST, med blinkende markør oppe i venstre hjørne, påsvart skjerm (altså før Windows). Restarter på ny (flere ganger), og registrerer at "detecting array" flasher rett før det stopper med den svarte skjermen. Googler litt hit&dit, og kommer fram til at kansje HDD`n har fått seg ett drypp e.l. Før jeg anskaffer meg en ny HDD, så prøver jeg det meste....koble fra komponentene, for så å koble til en etter en, for å kunne luke ut noe/noen. Prøver også ett annet skjermkortog andre RAM`s uten hell.

Deretter prøvde jeg å kjøre en helt ny & fresh installasjon. Og den fungerte akkurat den skulle (altså selve inst.), helt til etter siste restart, der den stopper på samme plass som nevnt ovenfor.

Nå har jeg anskaffet meg ny HDD, og det gjorde ingenting verken fra eller til. Så nå lurer jeg på hva som kan være årsaken......hovedkort defekt, eller kansje prossessoren?!?

Men tenker jo at hvis en av de to skulle være defekt, så ville jeg neppe klart å kjøre ny installasjon uten problemer......eller hva?!?

Noen der ute som kansje kan hjelpe en stakkar som begynner å miste motet.....?? ;P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hi there!

Det underligste jeg har opplevd sålangt ang. data.

Kjører Win7 (Hovedkort: ASUS P5N-E SLI nForce-650i SLI 775

Prossessor: Intel Core 2 Duo E6850 4Mb 3.0GHz

Minne: OCZ DDR2 4GB Vista Performance Platinum PC2-6400 800MHz

Skjermkort: Club3D Geforce 8800GTS 512MB PCIe

Harddisk: Samsung Spinpoint T166 640GB S-ATA II

Strømforsyning: MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3

DVD: Samsung DVD brenner SH-S202N LightScribe)

Har kjørt stabilt lenge (flere mnd.), inntil her for litt siden skulle foreta en restart.

Da stoppet det hele etter POST, med blinkende markør oppe i venstre hjørne, påsvart skjerm (altså før Windows). Restarter på ny (flere ganger), og registrerer at "detecting array" flasher rett før det stopper med den svarte skjermen. Googler litt hit&dit, og kommer fram til at kansje HDD`n har fått seg ett drypp e.l. Før jeg anskaffer meg en ny HDD, så prøver jeg det meste....koble fra komponentene, for så å koble til en etter en, for å kunne luke ut noe/noen. Prøver også ett annet skjermkortog andre RAM`s uten hell.

Deretter prøvde jeg å kjøre en helt ny & fresh installasjon. Og den fungerte akkurat den skulle (altså selve inst.), helt til etter siste restart, der den stopper på samme plass som nevnt ovenfor.

Nå har jeg anskaffet meg ny HDD, og det gjorde ingenting verken fra eller til. Så nå lurer jeg på hva som kan være årsaken......hovedkort defekt, eller kansje prossessoren?!?

Men tenker jo at hvis en av de to skulle være defekt, så ville jeg neppe klart å kjøre ny installasjon uten problemer......eller hva?!?

Noen der ute som kansje kan hjelpe en stakkar som begynner å miste motet.....?? ;P

Ting du bør teste :

*Memtest 86 (memtest.org) last ned, brenn på cd og kjør fra oppstart.

*Gå inn i bios og velg "load failsafe deafaults eller noe lignende).

*Starte opp i sikkerhetsmodus med F8, er det skjermkortet og det ikke greier å starte opp 3d modusen og areo så kan det godt henge der, sikkerhetsmodus med F8 bruker kun 2d delen (for det meste) så den er ofte enklere å få opp.

*Prøv også en annen psu.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hey there! c",)

Takker for alle tipsene, men jeg er nok på stedet hvil fortsatt (#@%&//%&¤¤).

Har selvfølgelig prøvd ut de tipsene, bortsett fra "sikkermodus", hvor jeg ikke får tilgang.

F8 sender meg rett til "boot-meny". Skjønner mindre & mindre (i fortvilelse):S

Selv tenker jeg fortsatt at det bare kan være hovedkortet (eller prossessoren), siden jeg har prøvd å bytte ut alle komponentene, koble til 1 etter 1 komponent, koble i fra DVD osv.osv.........

Noen som har lyst å bryne seg eller heheh??!

Alle henvendelser mottas med stor takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...