Gå til innhold

Super treg hastighet, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann,

Trenger hjelp her! Jeg og noen kompiser har nå vårt 3 LAN, det er nå ca 70 stykker her, men vi har et problem.

Linja vår skal egentlig være 30/30 fiber linje, men den er nå på 1 ned og 0,04 opp.. mistenker torrent-trafikk. Har prøvd en stund nå å finne noe så vi kan overvåke porter og evt. sperre, men har ikke funnet noe..

Noen som vet om noe som kan hjelpe oss?

Vi hadde ikke dette problemet på våre tidligere LAN, ikke i denne grad ihvertfall.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er dessverre ikke spesielt kompetent på området, men jeg har to forslag:

1. Informér deltagerne om dette problemet. Linjen skal deles på alle, og hvis noen få sitter og laster torrents går dette ut over alles hastighet. Forhåpentligvis vil folk respektere dette - lasting kan man gjøre hjemme.

2. Sett opp en ruter som støtter QoS (Quality of Services). Da skal du kunne dele kapasiteten likt mellom alle brukerne (slik at for n brukere vil hver bruker få 1/n av kapasiteten). Om dere har en maskin med to nettverksporter skal man kunne sette denne opp som en fungerende ruter med QoS, men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det rent praktiske. Kanskje noen andre her har erfaring på området. Dette kan gjøres dersom deltagerne ikke overholder konvensjonen i punkt 1.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann,

Trenger hjelp her! Jeg og noen kompiser har nå vårt 3 LAN, det er nå ca 70 stykker her, men vi har et problem.

Linja vår skal egentlig være 30/30 fiber linje, men den er nå på 1 ned og 0,04 opp.. mistenker torrent-trafikk. Har prøvd en stund nå å finne noe så vi kan overvåke porter og evt. sperre, men har ikke funnet noe..

Vi hadde ikke dette problemet på våre tidligere LAN, ikke i denne grad ihvertfall.

Takker for svar!

visst dere ikke bruker online som eg tviler dere gjør siden det er LAN med 70 stk ville no eg bare ha tatt vekk internett kabelen til ruteren å bare lat alt gå over LAN...

Lenke til kommentar

Heisann,

Takker for svar!

visst dere ikke bruker online som eg tviler dere gjør siden det er LAN med 70 stk ville no eg bare ha tatt vekk internett kabelen til ruteren å bare lat alt gå over LAN...

men visst dere skal være online kan du instalere et program på hver enkelt pc som sier hvor mye upload/download å hvilken porter di bruker eller så kan du bruke en veldig avansert ruter :p

Lenke til kommentar

Poenget med LAN er jo nettopp LAN, men dessverre får man gjerne dårlig fremmøte dersom man holder et nettløst LAN i dag. Ungdommen er vant med å ha tilgang på internett, og holdes det andre LAN i nærmiljøet er det fort gjort å gå til "konkurrenten" isteden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...