Molnez90 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Har endelig skrapa sammen litt cash og skal nå kjøpe ny gaming pc. Jeg vil at skjermkortet skal kunne støtte directX 11 fullt ut. Vil helst at HK skal kunne overleve en oppgradering eller to. Jeg går for X58 chipset med trippelminne arkitektur. Jeg vil også at pc'en skal bootes opp kjapt, så jeg kjøper SSD til å installere OS og enkelte spill på. Her er oppsettet, kommenter gjerne på "overkill" deler eller deler som kan bli en flaskehals. Kabinett Corsair Obsidian 800D kabinett Strømforsyning Corsair HX 1000W PSU SSD Intel X25-M SSD 80GB HDD 2x WD Caviar® Black 1TB i raid0 HK Gigabyte GA-X58A-UD7 Minne Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CPU i7 Quad Processor i7-930 GPU XFX Radeon HD 5870 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Satte opp en liste basert på preferansene. Valgte Sapphire VaporX GPU pga pris og litt høyere klokkefrekvens enn andre produsenters HD5870-produkter. I tillegg byttet jeg 1TB WD Black med 1,5TB WD Green med 64MB cache. Jeg regner med disse diskene skal brukes til lagring og at du ikke kommer til å installere krevende programmer på disse diskene som laster mye inn og ut av minnet. Da vil du nok ha mer igjen for å prioritere cache fremfor fast 7200RPM - pluss at de er litt rimeligere Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Oppsettet ditt er nok en tanke overkill, ja. For det første er 1000W PSU mye mer enn du kommer til å trenge. Du kan trygt gytte til HX750W og fortsatt ha mer enn nok. Kabinettet er også veldig dyrt, og du kan nok klare deg lenge med et billigere kabinett, slik som Fractal Design R2 Black Pearl. Skjønt, har du penger til overs er Corsair 800D et veldig pent og veldig godt kabinett. Du kan også med fordel skifte til P55 og i5 750 hvis du i hovedsak skal bruke PC-en til spilling. X58 er en entusiastplattform som gir lite igjen for pengene hvis du ikke trenger trekanals minne eller de andre finessene. Du kan spare en god del penger både på hovedkort, prosessor og minne uten å tape nevneverdig ytelse hvis du går for P55. Du sier ikke hvilken oppløsning du har tenkt å spille i, som er viktig for hvilket skjermkort du bør kjøpe, men hvis det er 1920*1200 eller noe i nærheten, er HD 5870 et greit valg. Men jeg vil nevne at HD 5770 i crossfire er en del billigere og faktisk yter bedre enn HD 5870. Anmeldelse her. Endret 22. mai 2010 av Dauemannen Lenke til kommentar
Theiz Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 hvis du vil at hk skal overleve en oppgradering eller to så bør du heller satse på amd Lenke til kommentar
HValder Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Unødvendig kraftig PSU, du kan klare deg med mindre sjølv om du planlegger å oppgradere til CF i framtida. Raid0 er ustabilt og upraktisk til lagring. 1156 eller AMD er betre egna til gaming. Ingen grunn til ikkje å gå for ei betre utgåve av skjermkortet, Sapphire Vapor X f.eks. Lenke til kommentar
Molnez90 Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 Oppsettet ditt er nok en tanke overkill, ja. For det første er 1000W PSU mye mer enn du kommer til å trenge. Du kan trygt gytte til HX750W og fortsatt ha mer enn nok. Kabinettet er også veldig dyrt, og du kan nok klare deg lenge med et billigere kabinett, slik som Fractal Design R2 Black Pearl. Skjønt, har du penger til overs er Corsair 800D et veldig pent og veldig godt kabinett. Du kan også med fordel skifte til P55 og i5 750 hvis du i hovedsak skal bruke PC-en til spilling. X58 er en entusiastplattform som gir lite igjen for pengene hvis du ikke trenger trekanals minne eller de andre finessene. Du kan spare en god del penger både på hovedkort, prosessor og minne uten å tape nevneverdig ytelse hvis du går for P55. Du sier ikke hvilken oppløsning du har tenkt å spille i, som er viktig for hvilket skjermkort du bør kjøpe, men hvis det er 1920*1200 eller noe i nærheten, er HD 5870 et greit valg. Men jeg vil nevne at HD 5770 i crossfire er en del billigere og faktisk yter bedre enn HD 5870. Anmeldelse her. Ja glemte å si at jeg hadde tenkt å bruke eyefinity med tre skjermer hver på 1920*1080. Så den egentlige oppløsningen blir på 5760*3240! Grunnen til at jeg valgte enn såpass heftig PSU er med tanke på fremtidig overklokking m mulig vannkjøling så jeg trenger stabile spenninger, kanskje også 2 GPU'er etterhvert som sluker effekt. Men jeg får tenke mer over det. Takk for innspill, skal kanskje bytte til p55 chipsett hvis forskjellen ikke er så stor. Lenke til kommentar
Molnez90 Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 Satte opp en liste basert på preferansene. Valgte Sapphire VaporX GPU pga pris og litt høyere klokkefrekvens enn andre produsenters HD5870-produkter. I tillegg byttet jeg 1TB WD Black med 1,5TB WD Green med 64MB cache. Jeg regner med disse diskene skal brukes til lagring og at du ikke kommer til å installere krevende programmer på disse diskene som laster mye inn og ut av minnet. Da vil du nok ha mer igjen for å prioritere cache fremfor fast 7200RPM - pluss at de er litt rimeligere Takk for det Det var litt penger å spare her ja. Grunnen til at jeg valgte 1TB WD Black var for å ha en kjapp disk til å innstallere spill på så jeg slipper å vente evigheter på at det skal loade. Jeg regner med at jeg ikke får plass til alt på SSD disken. den er ikke større enn 80gb og det fylles fort opp. Hadde også tenkt å kjøre diskene i raid 0. har hørt at det er en begrensning på 1tb hvis du vil gjøre det på grunn av det urgamle NTFS formatet, men vet ikke hvor nødvendig det er. Og hvis RAID 0 er så ustabilt som mange vil ha det til er det kanskje ikke verdt det. Hadde sugd hardt å miste 2tb med data hvis en av diskene klikker. Men bytter hvertfall til VaporX GPU'en Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Ja glemte å si at jeg hadde tenkt å bruke eyefinity med tre skjermer hver på 1920*1080. Så den egentlige oppløsningen blir på 5760*3240! Tre skjermer med 1920*1080 blir 5760*1080, ikke 3240. Du ville trengt tre skjermer i høyden og i bredden for å få 5760*3240. Like fullt er det snakk om en ganske heftig oppløsning, og vi snakker vel 50% flere piksler enn 2560*1600. Nå vet jeg ikke helt hvor mange spill som støtter Eyefinity, men det kan fort bli krevende å kjøre moderne spill i den oppløsningen. Det er fullt mulig at HD 5970 eller 5870 i crossfire har noe for seg her. Grunnen til at jeg valgte enn såpass heftig PSU er med tanke på fremtidig overklokking m mulig vannkjøling så jeg trenger stabile spenninger, kanskje også 2 GPU'er etterhvert som sluker effekt. Men jeg får tenke mer over det. Jeg satt inn oppsettet ditt med HD 5870 i crossfire og en god overklokk på prosessoren i denne PSU-kalkulatoren, og det virker som en 1000W PSU ikke er så veldig overkill allikevel. Du kan fort komme opp i 7-800W under load. Hvis du vurderer vannkjøling, bør du også vurdere en utenlandsk nettbutikk da Microplex/Netshop dessverre har både dårlig utvalg og høye priser. Jeg har selv god erfaring med Sidewindercomputers, Petrastechshop og Performance-PCs. Takk for innspill, skal kanskje bytte til p55 chipsett hvis forskjellen ikke er så stor. Forskjellen i spill er omtrent null. Det er noen programmer der x58-oppsett yter en del bedre, først og fremst der det trengs mye minnebåndbredde. Jeg tror du vil få mer igjen for pengene et annet sted. Men x58 har dobbel 16x PCIE, som gir noe bedre ytelse i crossfire enn p55, som bare har 8x PCIE i crossfire, vi snakker omtrent 5% høyere FPS med dobbel 16x. I den første posten min glemte jeg å nevne AMD, men det er et par som har gjort det etter meg. På AM3-plattformen får du veldig god spillytelse for pengene, og du får også hovedkort med dobbel 16x PCIE relativt billig i form av 890FX-brikkesettet. Lenke til kommentar
Molnez90 Skrevet 22. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Ja glemte å si at jeg hadde tenkt å bruke eyefinity med tre skjermer hver på 1920*1080. Så den egentlige oppløsningen blir på 5760*3240! Tre skjermer med 1920*1080 blir 5760*1080, ikke 3240. Du ville trengt tre skjermer i høyden og i bredden for å få 5760*3240. Like fullt er det snakk om en ganske heftig oppløsning, og vi snakker vel 50% flere piksler enn 2560*1600. Nå vet jeg ikke helt hvor mange spill som støtter Eyefinity, men det kan fort bli krevende å kjøre moderne spill i den oppløsningen. Det er fullt mulig at HD 5970 eller 5870 i crossfire har noe for seg her. Ja selvfølgelig blir det 5760*1080 med eyefinity takk for at du retta meg der. FLAUT Endret 22. mai 2010 av Molnez90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå