Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen som har peiling på rør/vask/kjøkken?


Anbefalte innlegg

Skal skaffe meg oppvaskmaskin, og må i den forbindelse gjøre noen endringer på kjøkkenet. Men jeg vet ikke hvilke endringer jeg må gjøre og hvem jeg må ringe (rørlegger, snekker...?!) Eller om det eventuelt er noe jeg kan gjøre selv.

 

Kjøkkenvask har kum til høyre, liten kum i midten, og "brett" til venstre. Kjøkkenvasken er imidlertid reversibel, og jeg har tenkt å snu den slik at alt blir speilvendt i forhold til slik det er nå. Hullet i benkeplaten vil fortsatt passe. Jeg tror ikke jeg har opplegg til oppvaskmaskin (hvordan ser det ut?). Hvem må hjelpe meg med dette? Hva må jeg be rørleggeren om å gjøre? Kan rørleggeren gjøre "snuopperasjonen" av vasken, eller må jeg tilkalle noen andre for det?

 

Slik jeg tenker meg det, må følgende gjøres:

1) Snu vasken

2) Koble til kranen igjen (har visst felles varmtvannsbereder med borettslaget, uten at jeg aner hvor denne befinner seg?! Står i tillegg en frakoplet varmtvannsbereder i kjøkkenskapet som var tilkoplet før borettslaget bestemte at det skulle være felles)

3) Legge et opplegg for oppvaskmaskin

 

Er det noe jeg ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite som må gjøres for å koble til en oppvaskmaskin. Det dyreste er nok å få strøm inn til maskina hvis det ikke allerede ligger der. Koblinger for vann og avløp til maskin er en kjapp jobb for en rørlegger. Antagelig må du bytte blandebatteri og ett bend på avløpet.

Lenke til kommentar

Ja, ringe meg! ;)

 

Om rørleggeren er litt medgjørelig så lar det seg ordne lett! Ring han og si du ønsker noen endringer, men er usikker på hva han kan gjøre, og hva andre må gjøre. Be han svippe innom en dag snart, forklar hva du ønsker og be om tilbud på hele jobben, og hva han ev kan og ikke kan gjøre.

 

Jeg tipper han fikser alt for deg uten snekker, og jeg tipper også han har en konkurransedyktig pris, siden du først ber om tilbud og ikke gjør som de fleste andre og sier "kom å fiks".... :whistle:

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Antagelig må du bytte blandebatteri og ett bend på avløpet.

Neida, er ikke noe problem å sette inn ei kran til oppvaskmasin på røret inne i benken.. Og de aller fleste vannlåser har ett uttak til vaskemaskin..

 

Jeg tipper han fikser alt for deg uten snekker

Å montere kum er ikke noe rørlegger pleier å gjøre ettersom dette er snekker arbeid.. Har faktisk satt ned en kum for en kunde før ( hadde ikke tid til å vente på snekker), men dette var ikke noe problem ettersom det var helt ny kum og benkeplate.. Kan være litt verre om kummen er gammel.. Husk at rørleggeren ikke er fagmann på det feltet! Blir liksom som å bruke en murer til å koble en stikkontakt ;)

Lenke til kommentar

Slik jeg tenker meg det, må følgende gjøres:

1) Snu vasken

2) Koble til kranen igjen (har visst felles varmtvannsbereder med borettslaget, uten at jeg aner hvor denne befinner seg?! Står i tillegg en frakoplet varmtvannsbereder i kjøkkenskapet som var tilkoplet før borettslaget bestemte at det skulle være felles)

3) Legge et opplegg for oppvaskmaskin

 

Er det noe jeg ikke har tenkt på?

 

2) kan du se under kjøkkenbenken din og fortelle meg hvor mange rør det er i bladebatteriet?

eventuelt om du kan se en liten ventil på den? er det tre stilker/rør så kan du koble vaskemaskinen til den ene. det er nemlig en del batterier som kommer med en ekstra kaldtvann for nemlig vaskemaskiner, om ikke og du må bytte kran trenger du ikke nødvendigvis finne fram til fellesberederen, det er somregel en ventil til både varmt og kaldt som kanskje ikke er så lett å se. de heter ballofox og ser slik ut. enten med svart håndtak eller flat skrue som skrus en kvart gang med klokka for å stenges.

 

om dette ble litt rotete og du ikke forsto meg helt er det bare å spørre :)

 

EDIT: kan du ta noen bilder som jeg kan se på? så kan jeg lage en handleliste og en oppskrift på hva du skal gjøre. da slipper du å betale 1500 spenn til en rørlegger, for dette kan du sjøre selv :)

Endret av KapteinKnert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...