twiztaa Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Har over lengre tid hatt problemer med PC'en til brodern. (Kanskje iom at det var jeg som bygget den ) Han har nå bestemt seg for å kjøpe ny PC. Han ville i hovedgrunn kjøpe en komplett PC, men jeg vet at du får som regel mer for pengene om du bygger den selv. Jeg vil helst ikke sette sammen en ny PC og gjøre de samme feila, og lurer dermed på om noen er så generøse at de er villige til å sette sammen en relativt grei PC hvor bruksområdet vil være generell spilling. Han spiller sjeldent nyere spill som krever mye. Det går som oftest i CS1.6, CoD modern warface, noe MMORPG. Bonuspoeng om alle deler kan bli bestilt via Komplett. Han har fra før av tastatur, mus, skjerm og headset. Med andre ord, trenger da motherboard, CPU, PSU, GPU og RAM. (Glemte jeg noe nå?). Edit: Kabinett og eventuelle vifter for kjøling trengs også. (Kabinettet trenger ikke være fancy, så lenge det har god kjøling og gjør jobben sin!) Litt usikker på hva som egner seg best for hans bruksområde (AMD/Intel). Jeg håpte nå på at en av dere vet. Prisen bør ikke overskride 7000, ettersom han er litt gjerrig til tider. (Men om det er et par hundrelapper over, så kan jeg personlig trø til med det lille ekstra). Beklager virkelig om poster hvor "Kan du gjøre alt for meg" ikke er tillatt. Men om du skulle finne deg selv i en situasjon hvor du har det ekstremt kjedelig, eller om du rett og slett har det som en hobby, da må du ikke nøle med å komme her. Tusen hjertelig takk på forhånd. Endret 21. mai 2010 av twiztaa Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Bonuspoeng om alle deler kan bli bestilt via Komplett. Hvis du likevel ikke skal bruke Komplett sin PC-bygger OG hensikten er å spare penger, hvorfor ikke heller bestille alt fra en av de billige nettbutikkene? edit: Trengs harddisk? OS? Endret 21. mai 2010 av srbz Lenke til kommentar
twiztaa Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Jeg har liten erfaring med andre nettbutikker, men om du eller noen andre har en annen nettbutikk i tankene som er rimeligere så får bør jeg vel tillate det. Så lenge alle deler kommer fra en nettside, hadde satt stor pris på det. Edit: Ja dæven, en harddisk hadde vel vært nyttig. 250/500 holder i massevis. Edit2: Trenger ikke OS, kommer til å installere Win 7. Vet ikke helt om jeg skal installere 32 eller 64 bit. I hvilke tilfeller er hva anbefalt? Endret 21. mai 2010 av twiztaa Lenke til kommentar
d4fF Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) 6997,- Grei PC dette her. Hovedkortet er framtidsrettet (SATA6, USB3.0) samt med AM3-socket som gjør at man kan oppgradere uten problemer i framtiden. Greit kabinett, ikke så stort.. men god kjøling. Liker Cooler Master. God kvalitet på strømforsyning er viktig, Cooler Master er ikke de dyreste dog... men det er god kvalitet. Prosessoren er mer enn god nok. Minnet er ikke det billigste... her kan du kanskje spare et par lapper hvis du vil. Harddisken er billig og god (den beste snurredisken som er på markedet for øyeblikket) Skjermkortet syntes jeg er i svakeste laget personlig, men det funker bra til det du nevner i "annonsen". Tror broren din blir fornøyd med denne PC'en... men som sagt. Går nok an å spare litt på noen deler for å få et bedre skjermkort. Prosessoren f. eks. Sparer 500 kroner på å ta en x4 Athlon II f. eks. Mange av disse delene kan man også få billigere andre plasser. Dustinhome.no f. eks. Hvis du får det til så ville jeg gått for et Radeon HD 5850. Endret 21. mai 2010 av d4fF Lenke til kommentar
twiztaa Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Det ser veldig bra ut (Men hva vet vel jeg? ). Han vil nok gjerne ha et skjermkort som yter skikkelig, og et Radeon HD 5850 høres da veldig bra ut. Men det er noe jeg lurer/har lurt på. Om jeg søker på radeon HD 5850 så får jeg opp en haug med søkeresultater. Sapphire, MSI, XFX, HIS, PowerColor etc (Dette er vel de forskjellige produsentene?). Er det bare å velge å vrake eller er enkelte av dem foretrukket over de andre? (pros/cons) edit: Til sammenligning med min egen PC så ville vel PC'en d4fF lett knuse min når det gjelder ytelse? (Det er vel rett å slett dumt at jeg i det hele tatt spør siden det er så åpenbart?). Intel Core™ 2 Duo E8500 Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2 Corsair Dominator TWIN2X PC8500 2GB DDR2 Corsair TX 650W PSU Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5 Chieftec Dragon II Midi Tower Sort Om det har seg slik så regner jeg med at han ville blitt kraftig fornøyd med ditt oppsett d4fF. Endret 21. mai 2010 av twiztaa Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Lett og lett, alt er relativt. Med andre ord kommer det an på hvilke oppgaver du vurderer det etter. Med unntak av 4 kontra 2GB RAM, tror jeg ikke den merkbare forskjellen i spill vil være veldig stor i dag, selv om oppsettet til d4fF er bedre "all over". 32 bits OS støtter kun RAM opp til 3 eller 3,5GB (husker ikke hvilken). Ser egentlig ingen grunn til å velge 32 over 64. edit: her er mitt forslag, 6555,- samlet fra Amentio. Basically samme oppsett som d4fF sitt, men en litt bedre CPU og nesten 500 kr spart. edit2: byttet CPU i listen ettersom 955 og 965 hadde lav prisdiff hos amentio Endret 21. mai 2010 av srbz Lenke til kommentar
d4fF Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Lett og lett, alt er relativt. Med andre ord kommer det an på hvilke oppgaver du vurderer det etter. Med unntak av 4 kontra 2GB RAM, tror jeg ikke den merkbare forskjellen i spill vil være veldig stor i dag, selv om oppsettet til d4fF er bedre "all over". 32 bits OS støtter kun RAM opp til 3 eller 3,5GB (husker ikke hvilken). Ser egentlig ingen grunn til å velge 32 over 64. edit: her er mitt forslag, 6555,- samlet fra Amentio. Basically samme oppsett som d4fF sitt, men en litt bedre CPU og nesten 500 kr spart. edit2: byttet CPU i listen ettersom 955 og 965 hadde lav prisdiff hos amentio ser bedre ut det der ja... her ser man hvor mange grunker man kan spare med å _ikke_ bruke komplett. komplett er slett ikke blant de billigste. hvis man bruker ditt oppsett kan man jo uten problemer gå for et 5850 og likevel ligge under 7000. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Jeg vurderte det, men prisdiffen mellom 5770 og 5850 gjør likevel at man havner endel over 7k uten å endre på de andre komponentene. Jeg ville ha holdt meg til 5770 - resten av oppsettet skal ikke ha noen problemer med å dra en kraftigere skjermkortløsning, så dersom du ønsker det kan du fint kjøpe et ekstra 5770 og kjøre CF om et års tid. Isåfall ville jeg vurdert å øke PSU med 100W først som sist (Corsair TX750). Slenger du også på en DVD-brenner havner du da opp i ca. 7000 kr. Endret 21. mai 2010 av srbz Lenke til kommentar
d4fF Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Det ser veldig bra ut (Men hva vet vel jeg? ). Han vil nok gjerne ha et skjermkort som yter skikkelig, og et Radeon HD 5850 høres da veldig bra ut. Men det er noe jeg lurer/har lurt på. Om jeg søker på radeon HD 5850 så får jeg opp en haug med søkeresultater. Sapphire, MSI, XFX, HIS, PowerColor etc (Dette er vel de forskjellige produsentene?). Er det bare å velge å vrake eller er enkelte av dem foretrukket over de andre? (pros/cons) edit: Til sammenligning med min egen PC så ville vel PC'en d4fF lett knuse min når det gjelder ytelse? (Det er vel rett å slett dumt at jeg i det hele tatt spør siden det er så åpenbart?). Intel Core™ 2 Duo E8500 Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2 Corsair Dominator TWIN2X PC8500 2GB DDR2 Corsair TX 650W PSU Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5 Chieftec Dragon II Midi Tower Sort Om det har seg slik så regner jeg med at han ville blitt kraftig fornøyd med ditt oppsett d4fF. hvis man tenker kun ytelse så merker man kanskje ikke så mye forskjell på den jeg satte opp og den du har der. skjermkortet er vel ca like godt f. eks. men iom at det er fra en tidligere generasjon så bruker den mer strøm og støtter ikke directX 11. RAM er jo viktig selvsagt, men ved de spillene du nevnte så er det egentlig ikke vits med så mye mer enn 2GB. strømforsyningen du har der er bedre enn den jeg listet opp... billigere også hvis man ser på oppsettet til srbz. 32 bits OS støtter ikke mer enn 3.25 GB ca. Hvis du har sjangs til 64 bit så kjør det. de fleste applikasjoner støtter dette nå om dagen. ellers når du spør om de forskjellige typene 5850 så er det ikke særlig forskjell på de. de fleste produsenter lager en "stock" versjon med samme vifte som de andre produsentene f. eks. disse kortene er ofte helt like. forskjellene kommer når produsentene lager egne kjøleløsninger osv. disse kortene er ofte et par lapper dyrere enn de "vanlige" kortene. sånn generelt sett; hvis pris er viktig, velg det billigste. forskjellene på ytelsen er bortimot null. de eneste forskjellene er hva du får med på kjøpet. programvare, spill osv. men du bør ta en titt på srbz sitt oppsett. den eneste fordelen jeg ser med mitt komplettoppsett er at hans oppsett kommer til å koste en del mer når det gjelder frakt (pga flere forskjellige butikker). Endret 21. mai 2010 av d4fF Lenke til kommentar
d4fF Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg vurderte det, men prisdiffen mellom 5770 og 5850 gjør likevel at man havner endel over 7k uten å endre på de andre komponentene. Jeg ville ha holdt meg til 5770 - resten av oppsettet skal ikke ha noen problemer med å dra en kraftigere skjermkortløsning, så dersom du ønsker det kan du fint kjøpe et ekstra 5770 og kjøre CF om et års tid. Isåfall ville jeg vurdert å øke PSU med 100W først som sist (Corsair TX750). Slenger du også på en DVD-brenner havner du da opp i ca. 7000 kr. hehe.. optisk enhet ja.. den glemte jeg men er enig i valget av 5770 egentlig. funker glimrende hvis man ikke kjører de nyeste og mest krevende spillene. det er vel heller det at jeg syntes ikke at 5770 "passer" inn i oppsettet jeg satte opp. det blir liksom litt svakere enn resten hvis du forstår hva jeg mener. å oppgradere til en ekstra 5770 senere er nok et godt valg ja. crossfire 5770 yter vel bedre enn et 5870 etter det jeg har forstått.. og da trenger man jo strengt tatt ikke mer! så en litt kraftigere strømforsyning hadde kanskje vært å foretrekke kontra et 5850. og da ligger vi jo ca rundt 7000. case closed! god natt... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) den eneste fordelen jeg ser med mitt komplettoppsett er at hans oppsett kommer til å koste en del mer når det gjelder frakt (pga flere forskjellige butikker). Som jeg skrev, koster hele stasen 6555 samlet fra Amentio (altså én butikk). Scroll ned under listen for å se listepris hos de ulike butikkene. Dersom det skal spilles Modern Warfare 2 er det en fordel å ha mer enn 2GB RAM. Jeg ligger gjerne rundt 50-60% bruk av RAM med mine 4GB, og du har lite lyst å bruke sidevekslingsfilen i spill. Endret 21. mai 2010 av srbz Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Anbefaler degå ta en titt på dette oppsettet. Sammenlignet med d4f's oppsett får du en bedre prosessor,et ekstra grafikkort og et kabinett med mye bedre støydemping til omtrent samme prisen. Du trenger selvfølgeligvis ikke kjøpe akkurat det oppseettet, men det er et veldig godt utganspunkt. 5750 i crossfire yter nesten på nivå med 5870, som koster nesten dobbelt så mye, ifølge denne anmeldelsen. Fra samme anmeldelse ser du også at 5770 i crossfire yter en del bedre enn 5870. Uansett, ting du eventuelt kan forandre på i det oppsettet er: Bytte til HD 5770 i crossfire, eventuelt også kjøpe et grafikkort nå og et til når du trenger det. Kutte ut CPU-kjøleren hvis du ikke skal overklokke. Bytte prosessoren til en billigere Athlon II, da prosessor sjelden er flaskehals i spill uansett. (Hvis du vil spare penger) Bytte til et hovedkort med 890FX som har dobbel 16x PCIE som gir noe høyere ytelse i crossfire. Bytte til en litt større strømforsyning, som vil gi mer rom for oppgradering. Bytte harddisk alt etter hvor mye plass du trenger. Srzb's oppsett er i grunn et eksempel på en variasjon i det jeg linket til, og jeg er nesten enig i det, men har en liten innvending. Jeg ville byttet prosessoren til Phenom II X6 1055T siden du får to ekstra kjerner til nesten samme pris, turbofunksjon på 3.3 GHz gjør den nesten like rask med få tråder. Dessuten bør du være obs på at hovedkortet til den lave prisen er en b-vare og kun kommer med kinesisk manual, men er et kupp hvis du kan leve med det. Hvis ikke kan du kjøpe kortet i Agentspoons oppsett eller dette. Endret 22. mai 2010 av Dauemannen Lenke til kommentar
NoNamesLeft Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Har selv kjøpt denne. Kjører MW2 på High og BC2 på medium+ uten problemer + at den er sykt billig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå