Gå til innhold

Omskriving av historie: hvordan stoppes det?


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3661277.ece

 

Texas skriver om historien, vinkler ting i sin favør, lærer bort at FN er "dumt" og lærer ikke bort evolusjonsteorien.

 

Spørsmål, hvordan kan verden stoppe omskriving av historie? Hvorfor får barna kun lære om en side av sakene de undervises om?

 

noen av disse endringene er bagateller, men når en demokratisk stat kan gjøre dette, hvor skal det stoppe? jeg ser at dette er ett litt sært tilfelle i USA, men la oss si at ved neste valg i ungarn danner facistpartier en sammarbeidsregjering med et annet parti. det første de gjør er å skrive omm skolepensum, fra da av lærer ungarske barn at holocaust er en historie fabrikert av vesten som unnskyldning for å ta tyskland, nabostatene er egentlig ungarske, men på grunn av forræderi og støtte fra vesten rev de seg løs, og det er tid for at ungarn tar tilbake det som er rettmessig sitt.

 

hva kan egentlig verden gjøre med slike omskrivninger av historien? Hvem får bestemme hva som er sant, og hvem skal håndheve sannheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evolusjonsteorien får ikke ungdom i Texas høre om – der er jorden Guds verk, skapt gjennom såkalt «intelligent design».

Dette er feil, det er ikke mange dager siden jeg leste om dette, og det de ønsker er å undervise evolusjon og intelligent design side ved side. Det er selvsagt helt absurd, men det er likevel en grov bommert av journalisten. Dårlig håndverk.

Lenke til kommentar

Det er først og fremst det akademiske miljøet som bør gripe inn i slike endringer. Men det er spørsmål om ikke mange av akademikere i USA faktisk støtter disse endringene, blant annet er det kjent at «intelligent design» har hatt fremgang som teori blant mange forskere og akademikere i USA i det siste.

 

Det som skjer, som oftest, i slike tilfeller der anerkjente samfunnsvitenskapelige paradigmer blir utfordret fra politisk side, er at det akademiske miljøet gjennom de eksisterende kommunikasjonskanaler, dvs. sammen journalister og medier, står i mot endringer som ikke kan verifiseres vitenskapelig. Men i enkelte tilfeller er det akademiske miljøet for lojale til den sittende regjeringen og støtter endringene til tross for at de selv er innforstått med at endringene ikke er i samsvar med den generelle vitenskapelige oppfatningen. Eksempler på dette finner vi under nazi Tyskland og Sovjet under kommunist regimet. Men i disse tilfeller må regimet, dvs. det politiske apparatet, ha full kontroll over medier for at de skal lykkes i å endre, for eksempel, historien. Full kontroll over medier er et velkjent fenomen for totalitære regimer, slik som de to nevnte regimene i Tyskland og Sovjet.

 

Dermed; skal man forhindre at dette skjer i Texas må det akademiske miljøet, sammen med politisk-uavhengige medier, begynne å tale til opinion i USA. Det man gjør er å påpeke at endringene ikke er i samsvar med vitenskapelige krav for paradigma-skifte. Om det skjer gjenstår å se.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

USA er på vei nedover på de fleste måter. Å lyve til barna vil ikke akkurat gi dem noen ny storhetstid. Historie handler ikke bare om hva som har skjedd. Det handler om å lære, om seg selv og sine forgjengere, og deres feil.

 

Det er folket i seg selv som må stoppe utviklingen, og slutte å holde på de samme gamle politikerne og andre folkevalgte som sjelden er interessert i mer enn sin egen gevinst. Evt. ikke la noen husfruer uten kunnskap bestemme hva det skal undervises i på skolen...

 

Nå er ikke jeg den som er mest hypp på væpnet revolusjon, men jeg lurer på hva de skal med alle våpnene sine, når de ikke har gjort opprør i løpet av det siste tiåret.

Lenke til kommentar

Noen foreslo fritt valg av privatskoler, som løsning på dette problemet...

 

Markedsdrevne skoler?

 

Hvor folk ikke tvinges til å lære en bestemt "teori" for forskjellige historier?

 

For eksempel en skole som lærer elevene at genetikk er tull, at partiklene verden vår er bygget opp av holdes sammen av en gud, og at syndefloden faktisk skjedde og at livet på jorden er skapt av en gud?

...

 

 

Jeg tror trådstarter spurte om det motsatte: Hvordan man skal BEVARE historien og vitenskapen -- altså sannheten -- ikke om skoler individuelt kan appellere til forskjellige samfunnslag som krever forskjellige sannheter lært til barna sine.

 

Noe som er uunngåelig med skoler som er avhengig av foreldrenes godvilje: En privatskole i Iran ville ikke overlevd (som bedrift) om de lærte bort evolusjonsteorien som forklaringsmodell på menneskenes eksistens.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...