Gå til innhold

BK: Et fint brunt hus


Anbefalte innlegg

Heisann.

Da har jeg returnert til fjæra igjen, etter noen måneder med stort sett -mer eller uinteressante- babyrelaterte bilder... :whistle::innocent:

 

Her er et bilde fra en tur forleden med mitt manuelle 135mm f/2.8 til Pentaxen.

Meningen var å isolere sneglehuset markant. Vet ikke om det fungerer for noen?

 

Jeg har "lekt" meg i LR2 med det, bl.a har jeg brukt funksjonen for selektiv fargefjerning ++

 

 

post-179066-1274468194,729_thumb.jpg

Exif:

1/200 sek håndholdt i kveldssola

f/7.1

ISO 400

135mm (døh...)

 

For de interesserte er originalen og den ferdig justerte her

post-179066-1274468842,1865_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! :D

 

Her synes jeg at du har fått til et par brae ting. Blant annet har du fått lagt fokuset bra, selv med en stor blender. Eksponeringen ser dessuten til å være god, ettersom du har klart å unngå utbrente områder i det kvite på skjellet, samt som bakgrunnen ikke er helt svart. Når det kommer til komposisjonen blir jeg derimot litt usikker. Selv om jeg ser din fine diagonal og noe som kan ligne på the rule of thirds, er det noe som skurrer litt. Kanskje det blir litt mye grått, og selve hovedmotivet, som er veldig lite, drukner fort i den mørke bakgrunnen. Bakgrunnen ser dessuten til å være litt kornete, men dette kan lett fikses med å et svakt blur-mask. Tangen, eller det brune i bakgrunnen, har det som kan se ut til å være en slags halo, og som ikke kler bildet så veldig godt.

 

Stå på! :)

Lenke til kommentar

Den uklare dominerende forgrunnen er veldig slitsom å se på. Eller rettere sagt; fokuset, det lille klare huset, er slitsomt å se på i de uklare omgivelsene (les: forgrunnen).

Den uklare bakgrunnen har motsatt effekt. Den er beroligende og fremhever motivet.

Hovedmotivet, det fine huset, har også fått for liten plass, i forhold til de store uklare flatene rundt.

 

"If your pictures aren't good enough, you aren't close enough."

Robert Capa

 

Bildet er behagelig å se på med brillene av(!), som et rent abstrakt bilde, for bildet har en fin balanse, og fargene og linjene er rolige.

Lenke til kommentar

På tide å svare kanskje... :innocent:

 

Ja forgrunnen er forstyrrende, og jeg burde kanskje valgt et utsnitt som hadde gitt bedre fokus på selve motivet.

 

Men med 135 millimeteren var det dette jeg klarte av fokus på håndholdt nesten nede i havet med så nært fokus som overhodet mulig...

 

Så det sitatet av Robert Capa får bare stå som det står, jeg var så nært jeg kunne komme med dette objektivet (som jeg tvang meg selv til å bruke) på dette motivet.

 

Jeg burde kanskje hatt mer i fokus, men mindre blender var utenkelig der og da. (Hadde ikke med stativet) og der var ikke masse lys.)

 

Skal legge ut det originale utsnittet i morgen når jeg er edru, så kan kanskje noen foreslå beskjæring for meg, jeg får ikke til noe bedre enn det jeg la ut.

 

Tusen takk for kritikk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...