Gå til innhold

Cheetah 15K.5 Ultra320 SCSI i RAID1 vs WD5000AAKS S-ATA

Anbefalte innlegg

Hallo store og små!

Planlegger å kjøpe noen brukte Cheetah 15K.5 Ultra320 SCSI og sette i RAID1. Men så lurer jeg på om hvordan disse vil måle opp mot min noenlunde gamle WD5000AAKS i ytelse.

Jeg vet klart at Cheetah-diskene er mye bedre enn WD-disken, men det er mer interfacet jeg tenker på. SCSI har jo lang ifra samme båndbredde som S-ATA og kontrollerkortet jeg skal kjøpe er 64-bit PCIX, vil jeg utnytte diskene helt om jeg putter det i en PCIX 32-bits port (altså en vanlig PCI-port)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil få max 150 MB/s lesehastighet på vanlig pci port. I tillegg så deler pciportene båndbredden med alt anna som bruker pci, så den totale båndbredden er bare 150 MB/s.

Du bør få scsi diskene svært billig og det samme for kontrollerkortet før det er vits å kjøpe scsi. Jeg kan ikkje skjønne at du vurderer scsi engang, siden du ikkje vil å noe særlig bedre ytelse enn en ny satadisk nå. Litt lavere søketid, men nye satadisker har høyere lese og skrivehastighet. 

Hvis du skal bruke det til OS eller spill, så er SSD eneste meningen å kjøpe nå. Punktum  :thumbup:

Selv de billigste ssdene er EVIG mye raskere enn noen scsidisk når det gjelder IOPS. Kjøp en eller 2 brukte OCZ Vertex og sett dem i raid-0 eller 1, og du har et fantastisk OS og spill lagringsmedium  :yes:

Lenke til kommentar

Disse SCSI-diskene er til serveren min, og den begynner å dra litt på årene. :)

Min S-ATA disk leser bare 70-80MB/s, på nettsidene til Seagate stod det at det var den første disken til å slå 100MB/s grensen og at den hadde 2ms søketid. I tillegg skal jeg jo stipe den. Eneste minus må jo være at dem bråker. :wee:

Lenke til kommentar

Det er ikke noe stort poeng å gå for SCSI for overføringshastighet, det er antall i/o per sekund hvor SCSI parkerer SATA.

Men for hjemmemarkedet er dette et spørsmål om pris, det kan godt tenkes at du ender opp med bedre overføringshastighet og i/o på en SATA-løsning til samme pris av din SCSI-løsning, da du kan benytte flere spindler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...