Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lekkasje rundt pakning/toppakning

Anbefalte innlegg

Hei

som dere ser på bildet så lekker det litt olje rundt boltene og rundt hele der pakning sitter (er ikke sikkert om den der heter pakning) fyller på olje et par ganger ekstra enn før.

hvodan kan jeg fikse det? hva skjer hvis jeg ikke fikser det? hvor mye en verksted vil ha for å få gjort jobben?

21052010001.jpg

21052010.jpg

Endret av halaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er toppdekselpakking. Er ganske fort gjort å gjøre om du velger å gjøre det selv eller ha den på verksted.

vil gjerne gjøre det sølv, har masse tid.

kan skru av og ta bort dekselet jeg, men hva skal jeg gjøre for å stoppe lekkasjen? er det noe der som må byttes eller?

Lenke til kommentar

Toppdekselpakningen bør byttes hvis den går i stykker når du tar av toppdekselet. Får du den av hel kan den gjerne brukes om igjen, er ikke den mest kritiske pakningen i motoren akkurat ;)

Tørk skikkelig av toppdekselet, toppen og pakningen slik at du får helt rene overflater. Bruk gjerne en loefri fille med rødsprit/isopropanol til å avfette med.

Det lureste er å bruke varmebestandig pakningslim (beregnet for bil, tåler olje, bremseveske og bensin) oppå og under pakningen. Fås på Biltema, Bilxtra og hos andre som driver med bilrekvisita. Da er du rimelig godt sikret mot lekkasje da det overskytende limet vil tyte ut og resten legge seg tettende i eventuelle småriper og ujevnheter. Viktig å være renslig når du har tatt vekk toppdekselet, du vil ikke ha rusk inn der. Etter toppdekselet er på plass igjen bør du trekke boltene så jevnt til som du klarer for å unngå skjeivt press på pakningen.

Lenke til kommentar

Nei, de tåler litt, men er du uforsiktig eller hvis den har kokset seg fast kan den bli ødelagt når du løsner den. Motoroljen ligger nede i bunnpanna når motoren ikke sviver, så du trenger ikke være redd for at den skal renne ut. Bare ikke start motoren med toppdekselet av, da spruter det nok opp litt olje ;)

Lenke til kommentar

tok av å så på den i dag. pakning var litt dårlig ja små sprekker rundt den plus at noen av boltene var litt løse faktisk. brukte den gamle og kjørte rundt i dag, lekkasjen er borte foreløpig. om det lekker igjen så er bare å bytte den.

takker alle for tips og hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...