Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Specs: ASUS M4A77TD PRO, Socket-AM3 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=490259 AMD Athlon II X2 250 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488305 Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363359 HIS Radeon HD 5670 1GB GDDR5 IceQ http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579452 Har også et auzentech forte, og intel server nic installert. Har problemer med at hovedkortet blir veldig varmt, kan nesten ikke ta på nordbru kjøleren noen ganger. Hovedkortet har vært innsendt for sjekk hos komplett (de brukte en x4 945) men de fant ingen feil og sier at nordbrua er lunken når man tar på kjøleren. Everest ultimate viser nordbru temp. på maks 40 grader som jeg har sett, og cpu temp fra hovedkortsensor viser alltid 15 grader høyere enn kjerne temp. Så sensorene på hovedkortet er ikke til å stole på. I everest står det at det kjøres 200mhz ddr2, men jeg finner likevel info fra everest om minne brikkene som er ddr3 1333 mhz crucial minne, og all info stemmer. Ser også at spenninger og klokkehastigheter varierer vilt i everest. Selv om jeg har slått av cool and quiet viser everest cpu klokkehastigheter på 2.9, 2.8, 2.7 ghz osv., når den skal være 3ghz konstant. CpuZ viser normale tall. Jeg kjenner en med samme hovedkort og minne som meg (han bruker en x4 945)og han sier nordbru temp. er lunken. Men han har samme resultater på temp. sensorer på hovedkortet. Dårlige sensorer/kretser asus bruker? Everest temp. sensorer viser samme som bios viser. Har flashet bios 3 ganger, ingen forandring. Pc'n min har ingen andre problemer. Cpu er passivt kjølt med ninja mini rev b., men er langt kjøligere enn nordbru kjøleren, ved last også. Jeg har hatt cpu'en min i et annet hovedkort, et gigabyte 785g, og der var nordbru temp. lunken. Nordbrua på asus kortet er varm selv etter ingen bruk av pc'n på lang tid. Har prøvd å slått av lydkort og nettverkskort gjennom enhetsbehandling, men er fremdeles like varmt. Kan cpu ha skylda? Vil helst finne ut av det uten å sende inn flere deler. Takker for hjelp Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Fleste hovedkort produsenter har egne sensor chip implementeringer på sine hovedkort som ikke generiske programmer som everest og andre tolker rett uten videre. Du bør alltid i første omgang bruke produsentens (ASUS) sitt monitor program for ditt hovedkort. F.eks har Lavalys fom Everest Ultimate Edition 5.02.1865 versjon følgende : motherboard specific sensor info for Asus ITX-220, Asus M4A77TD Pro, Asus M4A79XTD Evo, Asus P5KR, MSI MS-7511 Tidligere everest versjon kan du ikke regne med at tolker ditt hovedkort sensorer riktig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Jeg bruker EVEREST Ultimate Engineer Edition v5.50.2109b Portable akkurat nå, og målingene er det samme som første gang jeg sjekket da jeg fikk kortet. Og som jeg sa viser bios akkurat det samme. Men har lest at noen hovedkort, og da spesielt billige, kan bruke billige krester for måling å spenninger der variasjoner kan komme fra målekretsen og ikke fra selve cpu'en. Og billige kretser for temp. der man heller skal stole på fingern. Men nordbrua er for varm eller "too hot to touch" som de sier, så noe må gjøres. Kjerne temp fra everest synes jeg viser riktig, viser 30 grader på begge kjernene, mens cpu som helhet der sensoren antageligvis ligger på kortet viser 45. Kjøleren til cpu er lunken. Sensor for hovedkort viser 36, men 10 sekunder etter jeg tar på nordbru kjøleren begynner det å svi i fingern. Og pc'n har bare vært brukt til surfing hele dagen. Endret 21. mai 2010 av Slettet-ORYwP89mk3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå