Gå til innhold

Brenne ISO-fil av Windows 7

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg en lisens av Windows 7 Ultimate. Jeg fikk tilsendt 2 DVDer, en med Windows 7 32-bit og en med Windows 7 64-bit. Jeg har tenkt å lage en ISO-fil av platene og deretter legge dem på ei tom DVD-plate slik at jeg sparer orginalplatene. Jeg har også tenkt å legge ISO-filene på en ekstern harddisk.

Men før jeg begynner å gjøre noe slikt så vil jeg ha helt klart om det er lovlig hvis jeg kun bruker dem til privat bruk?

Og vil disse DVD-platene fungere like godt som orginalplatene?

Endret av Kamelot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo ikke noe i veien med dette. Jeg lager .iso filer av alle CD/DVD plater jeg får, og bruker dem bl.a til virtuelle pcer på serverene mine, samt det er lettere å ta backup av .iso filer enn fysiske plater.

Bruk et program som UltraIso så er du sikker på at alt blir riktig, og kopieringen går som en lek.

Så lenge du ikke deler disse filene med andre, er det helt lovlig. Og du kan da brenne ut nye kopier om kopiene får riper etc. Det er mange fordeler med å gjøre om slike plater til .iso filer.

Lykke til...

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Det var det svaret jeg håpet å høre. Den ene DVD-en hadde en liten sprekk innerst ved hullet men den fungerer altså. Derfor stilte jeg spørsmålet. En anne grunn til å gjøre Windows-platene om til ISO-filer er at jeg har de i bakhånd om DVD-ene går i stykker eller kommer bort.

Takk for programtipset Myhken, den skal jeg prøve.

MVH Kamelot

Endret av Kamelot
Lenke til kommentar

Jeg låner denne tråden litt..

Jeg har lastet ned Win7 Pro fra MSDNAA og planlegger å bruke den når jeg skal bygge meg ny PC. Jeg bare lurer hvordan jeg skal gjøre det. Den filen jeg har lastet ned er en ISO fil. Skal jeg pakke den opp og legge innholdet over på en DVD-plate eller skal jeg bare brenne selve ISO filen over på dvden. Kan jeg eventuelt også legge innholdet over på en minnepinne og boote fra minnepinnen for å installere win7? Takker for svar.

Lenke til kommentar

Er bare å brenne filen over til en DVD plate. Bruk Nero eller lignende.

Du må IKKE pakke opp filen og legge filene over, da vil du ikke kunne starte opp fra DVD platen.

Du kan også bruke minnepinne, det finnes flere tråder om dette her. Microsoft har også laget et program som fikser dette for deg, søk på google...

Lenke til kommentar

Hvis du har lastet ned Windows 7 på en PC som har Windows 7 som operativsystem så er den enkleste måten å bare å sette inn en tom DVD-plate og høyreklikke på ISO-filen og velge "Brenn Disk-image".

Enkelt og greit uten noe fiksfakseri og tileggsinstillinger :)

Her er en liten guide.

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg har ISO filen på en pc med windows 7, men det er en minibærbar uten optisk disk så jeg kan ikke benytte meg av "brenn disk image". Men jeg skal nok få det til. Takker for svar.

En ting.. Når jeg har brent ISO filen over på DVD platen er det ikke noe autorun program på DVDen som skal starte opp først eller åpnes ISO-filen automatisk når DVDen bootes?

Lenke til kommentar

Om du brenner ut .iso filen med Nero eller lingende, så får du alt platen skal ha: Altså den er både oppstartbar og autorun funker om du setter DVD platen (eller minnepinnen) inn i pcen mens du kjører Windows.

Det viktigste er at du faktisk brenner ut .iso filer (eller legger den på en minnepinne med den rette metoden), og ikke bare åpner .iso filer og kopierer over filene til en DVD eller minnepinne. For da vil IKKE DVD platen være oppstartbar.

Og dette gjelder selvsagt kun .iso filer som er "ekte". Men en .iso fil fra MSDNAA funker helt fint.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått brent ut ISO filen på DVD med UltraISO. Men jeg skulle gjerne også fått det over på en minnepinne. Grunnen er at jeg også vil ha win7 pro på den minibærbare som nå har RC versjonen som slutter å virke den 1. juni. (Det spørs om AcerAspireOne støtter win7 64bit, men får håpe det).Kan jeg bare kopiere innholdet på DVDen over på minnepinnen eller er det noe mer som må gjøres?

Lenke til kommentar

Det er som sagt noe mer. Det beste er å bruke et program MS selv har laget for akkurat dette:

http://images2.store.microsoft.com/prod/clustera/framework/w7udt/1.0/en-us/Windows7-USB-DVD-tool.exe

Les mer her:

http://www.elmajdal.net/Win7/Using_The_Windows_7_USB_DVD_Download_Tool.aspx

Fant også ut at du faktisk kan bruke UltraISO til å legge Win7 fra .iso filen over på minnepinnen. Det er jo verdt et forsøk, om ikke er MS produktet over løsningen.

Lenke til kommentar

aaa, alltid dumt. Best å laste ned alt man kan få tak i med en gang, så heller slette på sikt. Produktnøkkelen din funker jo på 32bit også, så du kan laste ned 32bit herfra:

http://msft-dnl.digitalrivercontent.net/msvista/pub/X15-65804/X15-65804.iso

Det er en fil direkte fra Digital River som selger nedlastbare versjoner av Win7 i USA. Funker på samme måte som MSDNAA filen din, og er 100% trygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...