Gå til innhold

Lade lithium-batterier med 12V dc-kilde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tolker det som at de har en beskyttelse mot overlading og overutlading. Kopler du en 12V-kilde direkte til tipper jeg du brenner av denne beskyttelsen med en gang.

Hadde det stått "charging regulator/circuitry built in" eller noe så hadde det vært noe annet.

Lenke til kommentar

man får ladere som går på 12V og som kan lade stort sett det som er av batterier. Min 12V Kong Power-lader kan lade lithium (LiPo/LiFe/LiIon), NiCd, NiMh og blybatterier. Koster litt men. Finnes sikkert dedikerte lithium-ladere også til en billig penge.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har testet eller sjekket ut stort, så har jeg sett at i radiostyrte modeller brukes det endel batterier som i praksis er tre lithium polymer batterier som er seriekoplet.

Mulig en slik lader vil fungere til prosjektet ditt også?

Lenke til kommentar

Ok, takk for forslag, fortsetter med research. Så dette er bare en engangs sikring?

Usikker. Men ser ut som den kun beskytter mot overlading, ikke mot høy ladestrøm. Lithiumbatterier er litt spesielle å lade. De skal først ha konstant ladestrøm og når spenninga kommer på et bestemt nivå skal de ha konstant spenning. Hvis du bare setter en spenningskilde rett på vil strømmen gå rett i taket selv om spenninga er under max. Da kan det fort ta fyr/eksplodere/whatever.

Lenke til kommentar

Viss jeg plaserer 3 slike i serie. Kan jeg bare koble på en 12v dc strømforsyning/adapter for å lade dem. "Discharging and charging protection circuitry built-in" Står det.

Hvis du ikke kan så mye om elektronikk så anbefaler jeg deg å kjøpe en lader som er tilpasset batteriene du skal lade istedet for å mikse og trikse noe selv. I verste fall kan du starte en brann eller skade noen med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, er det mye lettere å lade Ni-MH batterier da? De lagrer under halvparten av energien i forhold til lithium batteriene på deal extreme.

NiMH batterier er relativt lette å lade ja. De tåler en del bank også. De kan lades både med konstant strøm (som de bør) og konstant spenningsforsyning gitt at denne har en strømbegrensning på gjerne ~1C (altså den gir like mye strøm som kapasiteten i mAh).

De kan enkelt overvåkes temperaturmessig, avbryt ladningen når temperaturen når 50-60 grader, altså at batteriene blir for varme til å ta på. Hvor lenge batteriene skal lades avgjøres av ladestrøm x antall timer til å få kapasiteten som er merket på batteriene. Eks 2000mAh batterier trenger 2 timer på å lades med en strøm på 1A. (0,5C)

Lithium batterier er mer ustabile, men det er jo fordi de har mye høyere energitetthet.

Jeg ville personlig ikke ladet Lithium batterier uten en tilpasset lader.

Se om du kan finne noe alla denne her:

http://www.altitec.no/index.php?main_page=product_info&cPath=29955_29958&products_id=15493

Lenke til kommentar

NiMh er mye enklere å lade. De skal bare ha konstant strøm. Dog er det litt forskjellige teknikker ladere bruker hvor noen er bedre enn andre. Men ladere til NiMh får man til alle priser og i alle fasonger. 230V, 12V, USB og gudene vite hva.

Lenke til kommentar

Jeg fant denne her, men jeg fant ut at jeg ikke skulle bruke skattebetalerenes penger på brenne ned huset eller skade meg selv/andre. Så det må bli lithium batterier som lades i egen lader.

Kjøper nok, en slik lader, og 4 slike(dvs 2*2 pack).

Takk for hjelp:)

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Ser ut som batteriene du skal kjøpe er LiPo batterier med nominell sellespenning på 3,7V mens LiIon batterier har en nominell sellespenning på 3,6V.

Du må ha rett lader til rett type batterier og såvidt jeg kjenner til vil ikke LiIon ladere fungere optimalt på LiPo batterier.

EDIT. Ser nå på bildet at det dreier seg om LiIon batterier med sellespenning på 3,7V.

Noe uvanlig men da går det sikkert.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det står jo 18650 i overskriften på laderen. Samme nummer som på batteriene. Det skulle da fungere optimalt?

"- Charges 18650, 18670, 18500, 17500, 17670 lithium batteries"

"TrustFire Protected 18650 3.7V True 2400mAh Rechargeable Lithium Batteries (2-Pack)"

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Akkurat den laderen du fant på DX er vel ikke den mest anbefalte, faktisk en som sier den tok fyr også....

Om det er lading fra en bil med 12V som gjelder, så kan jo denne enkle laderen være brukbar.

Når det gjelder de batteriene som har innebygget beskyttelse, så er de laget slik at de bryter forbindelsen når spenningen kommer over f.eks. 4.2V, og under 2.75V for å unngå skader på batteriet. De bryter også strømmen om strømtrekket ut av batteriet blir for høyt.

Men noen direkte overvåking for ladingen er det ikke.

Litium batterier kan være skumle om de brukes feil, kan starte en brann da.

Et annet problem med å lade 3 batterier i serie, er at de kan bli ladet/utladet litt ulikt.

Og over tid kan da gjerne det dårligste batteriet kutte ut raskest, og bryter da strømmen i hele kretsen.

Derfor finnes det balanserte ladere, som da må kobles inn mellom hver celle og styrer ladingen til hver av de.

Om du ønsker et batteri som er mye sikrere med hensyn til brann/eksplosjon, er Lithium Iron Phosphate (LiFePO4, LFE) en bra type. De har noe lavere kapasitet enn de andre typene Lithium batteri, men har til gjengjeld ca. 2000 ladesykluser før de er utslitt.

Har litt lavere spenning på 3.2V, og kan levere ganske høye strømmer på kort tid.

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...