Gå til innhold

Svart skjerm ved oppstart, hovedkort kaputt?? Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skifta CPU fra en XP2100+ til en XP2500+, og da jeg satt i alt igjen, fikk jeg ikke noe skjermbilde i oppstarten. Skjermen slår seg rett og slett av. Har litt HD-aktivitet i ca 5 sekunder, så bare står maskinen der... Ingen pip eller annen feil-lyd, hardisker starter også fint. ASUS har sånn speech report, og den sider gjentatte ganger: "system fail cpu ta". Litt usikker på det siste ordet, er litt utydelig.

Noe som har fått meg til å mistenke at HK er kaputt er at den ene vifte-kontakten til kabinettvifte ikke funker. Jeg får ikke noe reaksjon fra vifta som er koblet til der. Har også prøvd andre vifter uten resultat...

Har også prøvd å resette CMOS, men uten noen forbedring.

Det er enten RAM'en eller HK'et som er kaputt tror jeg, men jeg heller nok mest mot HK'et, pga vifte-kontakten som er nevnt over...

Skal prøve å skru ut alt i morgen og bare montere det nødvendige for å teste. Gjøre det utenfor kassa som foreslått over...

Hva tror dere andre?

Noen anbefalinger til nytt HK iallfall?

Har sett litt på disse:

- Asus A7V8X

- MSI KT4 ULTRA-FISR

Vil jeg kunne bruke disse sammen med komponentene jeg har (som kan sees i signaturen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe.. Jeg fikk samme problemet i natt.. Ergelig.. Var inne i bios og stillte ned multiplier. Gikk ut av bios, og maskina har aldri boota etter det.. Kommer ingenting.. Ikke en lyd, kommer ikke inn i bios engang.. Harddisken spinner og viftene går men skjermen skrur seg ikke på.. Har testet med annet skjermkort, annen skjerm, og annen prosessor.. Har resatt cmos verdier, men det hjalp ikke.. Jeg har et a7n8x deluxe hk med en xp2500 barton på.. Noen som har formeninger om hva som kan være årsak, er det noen måte og flashe bios på??

Håper på raske svar?

Lenke til kommentar

Hei. Har hatt samme problemet som deg for bare noen få dager siden. Grunnen til at auto voice speekeren sier system failed cpu test er antagelivis fodri cpu temperaturen er for høy. Jeg har nøyaktig samme hovedkort som deg og da jeg byttet cpu vifte ble alt fint igjenn. Hvilken cpu kjøler har du?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fått igang min pc nå, etter mye plunder...

Tok ut batteriet og etter det var hovedkortet helt dødt... Det viste seg at det var overledning i kabinettet (det førte til at den ene vifte-tilkoblingen ikke funket også, for den funker fint nå).

Jeg vet egentlig ikke helt hva som gjorde at jeg fikk startet igjen, men her er en liste over hva jeg prøvde:

- tok ut alt og satte det inn igjen, demonterte hele greia

- resatte CMOS ved å ta ut batteri og skape kontakt mellom de to pinnene

- byttet til jumper mode, og satte dip-switcher til å matche 133Mhz FSB. satt til jumperfree etterpå igjen

Til slutt monterte jeg CPU, PSU RAM og skjermkort utenfor kassa, og da funket det igjen. Deretter satt jeg det inn i kassa og nå funker det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...